2021-08-03, 17:09
Medlem
gammgubbes avatar
Jag funderar på leasa bil på 36 månader. Har kollat på ett flertal märken och modeller och alla erbjuder även rabatterad bilförsäkring, det sägs 10-20% har jag för mig. Ofta när man har hemförsäkring och bilförsäkring hos samma försäkringsbolag får man samlingsrabatt. Villaförsäkringar kan vara ganska dyra så rabatt där är välkommet. Hur gör ni som har privatleasat bil? Är det det t.ex. Skoda erbjuder så bra att man sparar mer i kronor och ören trots att man går miste om samlingsrabatt för villaförsäkringen? Hur är försäkringsvillkoren för er som behållit försäkringen hos det bolag ni har villaförsäkring?

Vinterdäck verkar vara en dålig ide ta på leasing - de kostar ofta 10-15 tusen beroende på bil. Bättre då köpa däcken själv och sen behålla dem när leasingperioden är över, har man tur passar de på nästa bil man köper/leasar. Men bilförsäkringen är jag mer fundersam över så jag hör gärna era erfarenheter.
Citera
2021-08-03, 17:20
Medlem
Jag har leasing på en volvo. Har faktiskt inte jämfört så mycket. Man kör ju halvförsäkrat så har inte haft ork att jaga dom hundralappar det förmodligen blir på ett år. Så jag tog den som fanns med i leasing dvs volvia via if (tror jag). Vad det gäller däck så "fick" man med dom i köpet då dom låg med i ett erbjudande. Var även så i förra bilen så jag har upplevt att det ofta erbjuds den varianten.
Citera
2021-08-03, 18:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafort
Jag har leasing på en volvo. Har faktiskt inte jämfört så mycket. Man kör ju halvförsäkrat så har inte haft ork att jaga dom hundralappar det förmodligen blir på ett år. Så jag tog den som fanns med i leasing dvs volvia via if (tror jag). Vad det gäller däck så "fick" man med dom i köpet då dom låg med i ett erbjudande. Var även så i förra bilen så jag har upplevt att det ofta erbjuds den varianten.

Kör du en ny bil halvförsäkrad?
Låter som det kan bli dyrt om något händer.
Citera
2021-08-03, 18:48
Medlem
Då går vagnskadeförsäkringen in på ny bil, så halvförsäkring så länge den har de.
Citera
2021-08-03, 22:56
Medlem
Jag tog märkets egen, 300 spänn i månaden.

Påverkade inte mina övriga försäkringar nånting, då jag inte hade dem samlat ändå, för det blev inget billigare.

Jag köpte egna vinterdäck, och de passar bilen jag köpte efter vi lämnade in leasingbilen, men de frågade om de fick köpa dem. Nu kollade jag inte vad de ville ge iof, men några tusen hade jag ju fått.

Betänkt även att om du leasar vinterhjul så kan du behöva köpa nya däck till återlämningen, om de slitets för mycket.
Citera
2021-08-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag tog märkets egen, 300 spänn i månaden.

Påverkade inte mina övriga försäkringar nånting, då jag inte hade dem samlat ändå, för det blev inget billigare.

Jag köpte egna vinterdäck, och de passar bilen jag köpte efter vi lämnade in leasingbilen, men de frågade om de fick köpa dem. Nu kollade jag inte vad de ville ge iof, men några tusen hade jag ju fått.

Betänkt även att om du leasar vinterhjul så kan du behöva köpa nya däck till återlämningen, om de slitets för mycket.

Min fetning ovan: Det kan bli avsevärt billigare, upp till 25% om du har några försäkringar. I LF's upplägg måste dock en av dessa vara en hemförsäkring eller villa/hem. Alla försäkringar i samma hushåll räknas ihop.
Citera
2021-08-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning ovan: Det kan bli avsevärt billigare, upp till 25% om du har några försäkringar. I LF's upplägg måste dock en av dessa vara en hemförsäkring eller villa/hem. Alla försäkringar i samma hushåll räknas ihop.

Ja, det KAN bli billigare, men det behöver inte bli det. Kan räcka att en bil är dubbelt så dyr på det bolaget man har huset, så blir det bättre att byta på bilen. Och på motorcyklar är det ännu värre...
Citera
2021-08-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ja, det KAN bli billigare, men det behöver inte bli det. Kan räcka att en bil är dubbelt så dyr på det bolaget man har huset, så blir det bättre att byta på bilen. Och på motorcyklar är det ännu värre...
Dock mer sällsynt, har hållit koll på mina och företagets försäkringar i flera decennier, i mycket få fall lönar det sig att ha exempelvis en bil försäkrad i annat bolag än där villaförsäkringen är placerad.
Citera
2021-08-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dock mer sällsynt, har hållit koll på mina och företagets försäkringar i flera decennier, i mycket få fall lönar det sig att ha exempelvis en bil försäkrad i annat bolag än där villaförsäkringen är placerad.

För mig har det inte varit så alltid, dock har jag precis bytt nu så att de är i samna, men det var ju billigare på varje grej UTAN rabatt tom...
Citera
2021-08-03, 23:31
Medlem
Citat:
För mig har det inte varit så alltid, dock har jag precis bytt nu så att de är i samna, men det var ju billigare på varje grej UTAN rabatt tom...

Kan alltid slå fel om det är något bolag som har s.k. märkesförsäkring för det fabrikat som är aktuellt, har ett sådant objekt på företaget idag som alltså är försäkrad på annat håll. Å andra sidan berörs inte företagets försäkringar av de jag har privat.
Citera
2021-08-05, 09:21
Medlem
gammgubbes avatar
Jag pratade med mitt försäkringsbolag och de ville ha regnummer till den nya bilen så de kunde berätta vad det skulle kosta. Men det är svårt när bilen inte är byggd än.. Men han kunde säga mellan tummen och pekfingret det skulle bli typ dubbelt så dyrt som det bilföretaget offererade. Lägg därtill jag får en ny likvärdig bil hos bilföretaget ifall jag skulle råka ut för en totalskada och fri lånebil i händelse av skada så kommer jag ta bilföretagets erbjudande. Det innebär min hemförsärking kommer bli 640kr dyrare per år eftersom jag mister samlingsrabatten men det får jag ta. Ska också köpa egna vinterdäck på alufälg (ej original), de kan jag nog sälja för 2000 när leasingperioden är över eller behålla till nästa bil.
Citera
2021-08-08, 12:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kör du en ny bil halvförsäkrad?
Låter som det kan bli dyrt om något händer.

Man betalar bara halvförsälring på ny bil. Vagnskadwförsälringen går in om något händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in