Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Tycker den inställning du har är ganska talande för den germanska arbetarkulturen. Låt oss säga att jag gav dig 1 miljard kronor med villkoret att du inte får göra någonting arbetsrelaterat resten av ditt liv alternativt får du ingenting, vad väljer du?
Känner många rika människor som jobbar mer än 100% trots att de har nog med pengar tills de trillar av pinnen. Farsan 60+, god för 10 miljoner+ jobbar 150%, tjänar 80.000 i månaden , vad är syftet kan man undra, har sagt åt han att gå i pension, flytta utomlands och börja spela golf som förslag, men för många människor är det enda de vet och ger dem meningen i livet är att arbeta då de inte vet någonting annat. Själv skulle jag föredra att han njöt ett lungt och stilla liv istället för att slita ut sin kropp och själ bara för att vi barn ska få någonting mer att ärva i framtiden.
Att tjäna pengar är inte meningen med livet, att ha någon yrkestitel är inte syftet med livet. Jag förstår att man kan känna en gemenskap inom ett arbetslag och kan må bra av en grupptillhörighet. Själv har jag bra kollegor men jag skulle inte tveka att ha ledigt på heltid framför att förvärvsarbeta.
De som likt din far arbetar på tenderar att ta bättre hand om sig själv än någon nisse som pensionerar sig vid 60 för att lata sig. Genom arbete håller du hjärnan och kroppen igång.
Slutar du arbeta måste du göra något annat produktivt annars blir du snart ett vrak. Det brukar bli så att golfspelaren du pratar om mest dricker vin, kollar sport och äter. Några år senare ser hans situation inte så trevlig ut.
Jag har flera pensionärer i min omgivning och de som arbetar på är inte bara de som förblir friska utan de ser dessutom ut att vara de som mår bäst.
Människan försöker alltid lura sig själv att lata sig för det finns ett visst motstånd till allt som kräver energi. Det är inte så konstigt för det är en väldigt befriande tanke att man bara kan lata sig 24/7 utan negativa konsekvenser. Med lite livserfarenhet inser man dock att man gör klokast i att inte lyssna på den rösten.