2021-08-04, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
I så fall har man fel jobb. Jag ser inga problem att jobba till 70.

Håller med, ser inte problemet alls faktiskt. På mitt jobb är det nästan standard att när någon går i pension på fredan så är de tillbaka på måndagen och jobbar några år till. Dels för att boosta pensionen men även för att de trivs så bra.
Citera
2021-08-04, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tycker den inställning du har är ganska talande för den germanska arbetarkulturen. Låt oss säga att jag gav dig 1 miljard kronor med villkoret att du inte får göra någonting arbetsrelaterat resten av ditt liv alternativt får du ingenting, vad väljer du?

Känner många rika människor som jobbar mer än 100% trots att de har nog med pengar tills de trillar av pinnen. Farsan 60+, god för 10 miljoner+ jobbar 150%, tjänar 80.000 i månaden , vad är syftet kan man undra, har sagt åt han att gå i pension, flytta utomlands och börja spela golf som förslag, men för många människor är det enda de vet och ger dem meningen i livet är att arbeta då de inte vet någonting annat. Själv skulle jag föredra att han njöt ett lungt och stilla liv istället för att slita ut sin kropp och själ bara för att vi barn ska få någonting mer att ärva i framtiden.

Att tjäna pengar är inte meningen med livet, att ha någon yrkestitel är inte syftet med livet. Jag förstår att man kan känna en gemenskap inom ett arbetslag och kan må bra av en grupptillhörighet. Själv har jag bra kollegor men jag skulle inte tveka att ha ledigt på heltid framför att förvärvsarbeta.

De som likt din far arbetar på tenderar att ta bättre hand om sig själv än någon nisse som pensionerar sig vid 60 för att lata sig. Genom arbete håller du hjärnan och kroppen igång.

Slutar du arbeta måste du göra något annat produktivt annars blir du snart ett vrak. Det brukar bli så att golfspelaren du pratar om mest dricker vin, kollar sport och äter. Några år senare ser hans situation inte så trevlig ut.

Jag har flera pensionärer i min omgivning och de som arbetar på är inte bara de som förblir friska utan de ser dessutom ut att vara de som mår bäst.

Människan försöker alltid lura sig själv att lata sig för det finns ett visst motstånd till allt som kräver energi. Det är inte så konstigt för det är en väldigt befriande tanke att man bara kan lata sig 24/7 utan negativa konsekvenser. Med lite livserfarenhet inser man dock att man gör klokast i att inte lyssna på den rösten.
Senast redigerad av Keus 2021-08-04 kl. 07:34.
Citera
2021-08-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Barn är dyra så barnlöshet underlättar såklart.

Man skall också komma ihåg när man använder amerikanska begrepp och så där att är det något som skiljer våra länder åt är det just detta. I USA styr man mycket mer över sin privata ekonomi.

På vilket sätt är barn dyra?

I Sverige får man barnbidrag, 1.200 kr per månad.
Citera
2021-08-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Alternativet är ju inte att stå på bandet och se "sliten ut". Med en utbildning och chefsbefattningar på det så jobbar du visserligen hårt men ofta hemifrån och har medlen att spara en slant. Viktigast av allt du kan leva med kvalite för dign och dina närmaste.

Kan alla bli chefer tror du?

Vad menar du med leva med kvalitet för dig och dina närmaste? Att konsumera allt som visas på tv reklamen, och lite till? Köpa allt man får en impuls att köpa?
Citera
2021-08-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Alltså jag orkar inte. Du vill leva vanligt Svenssonliv vilket innebär leva från lön till lön. Lever man på mindre än just det så kommer barnen växa upp dåligt. För all vet att dagisbarn bryr sig vilken bil pappa kör, vilket märke det är på deras kläder osv.
Vi har en vanlig jävla bil Hyundai -14. Bor på 70kvm med 2 småungar som har ett eget rum. De har mer kläder än de hinner använda, 65 tums 4k tv, surfplatta, mer leksaker än de använder etc. Äldsta ungen har varit till 3 andra länder varav ett på andra sidan jorden. Förutom de har de ett eget barnspar på drygt 160k, och äldsta är inte ens fyllda 4 år än. Förutom det är vi miljonärer och kommer kunna vara hemma på heltid från att barnen går i lågstadiet. Ungarna kommer aldrig behöva oroa sig över pengar.

Men det är klart. Lever man som alla andra så blir man som alla andra. Har man på sig en jävla offerkofta att ingenting går så är det klart att ingenting går. Väljer man att gå sin egen väg och skapa sin egen lycka så kan man också lyckas. Klart man gör lite uppoffringar en tid för att sen få det bättre resten av livet. Ingenting som går ut över barnen.

Har du planerat för vad som sker vid en separation? Tyvärr är det ju så att många förhållanden, särskilt med småbarn, tar slut.

Hur skulle din ekonomiska situation bli om alla tillgångar halverades?

Så jag tycker dina resonemang håller för en singel person men frågan är om det är långsiktigt hållbart för ett ungt par, i en kultur som idag där äktenskap och familjer är slit och släng.
Citera
2021-08-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
På vilket sätt är barn dyra?

I Sverige får man barnbidrag, 1.200 kr per månad.

Och barn kostar i snitt 4000 per månad, do the math...
Citera
2021-08-04, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu är ju det rätt hög lön, de flesta familjer har lägre än så, speciellt när man räknar in föräldraledighet, VAB och andra inkomstbortfall.

Känns som många i tråden inte inser hur mycket det faktiskt kostar att ha barn...

Vilka inkomstbortfall då? Man får ju betalt vid föräldraledighet och VAB, visserligen mindre men i regel handlar det å andra sidan om kortare perioder, tex under vabruari. Barnet kan ju gå på förskola från mycket tidig ålder, inte sällan från 1 års ålder så båda föräldrarna kan återgå till sina välbetalda arbeten som börsmäklare...
Citera
2021-08-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast då har man ju betydligt lägre lön som 25-åring, och det är ju just de pengarna som sparas då som generar mest på sikt, så ditt räkneexempel kommer att bli ett helt annat med låg lön i början och hög lön senare i livet...

Ditt exempel är väl iof rätt ok, men lite väl optimistisk på både löner och utgifter. Att inte behöva en bil på 2 personer under 20 år är tex inte speciellt trovärdigt, även om det går om man lyckas bo så stämmer med jobb, barnens skola (jag måste tex köra mina barn till närmaste bullhållplats), deras fritisaktiviteter osv.

Och det gäller ju att ha all avsaknad av fritidsintressen också..

Att leva utan bil är inget problem om man bor i närheten av en stad.

Bor man så osmart att man måste köra sina barn med bil till en busshållplats, så slösar man självfallet stora belopp på något totalt onödigt.

Diskussionen här gäller ju människor som beter sig rationellt. Att köra barn med bil till busshållplats är inte rationellt, och då får man betala mycket för sådant som enkelt skulle vara gratis. Även att barnen inte själva kan ta sig till vänner eller fritidsaktiviteter kostar naturligtvis mycket stora belopp över tid, såväl som negativt påverkar barnens frihet.
Citera
2021-08-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Har du planerat för vad som sker vid en separation? Tyvärr är det ju så att många förhållanden, särskilt med småbarn, tar slut.

Hur skulle din ekonomiska situation bli om alla tillgångar halverades?

Så jag tycker dina resonemang håller för en singel person men frågan är om det är långsiktigt hållbart för ett ungt par, i en kultur som idag där äktenskap och familjer är slit och släng.

Halva befolkningen lever enligt relationer som slit och släng. Andra halvan gör det inte utan håller ihop sin kärnfamilj. Varför vara med i fel halva?
Citera
2021-08-04, 08:14
Medlem
Kaustis avatar
Lite konstigt ändå att se folk sitta här och säga att arbeta är livet. Ja, för vissa kanske det är så men vad har det med gruppen "dom som föredrar att göra annat på sin fritid" (d.v.s. FIRE-folket) att göra?

Jag tycker om äpplen, men om någon annan tycker om päron kommer jag knappast orka slösa tid på att försöka överbevisa den personen om att äpplen minsann är godare. Men ändå är det precis så den här tråden ser ut.
Citera
2021-08-04, 08:14
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
I så fall har man fel jobb. Jag ser inga problem att jobba till 70.

ligger såklart nånting i det.....stressigt, fysiskt i oergonomiska lokaler är iallafall knas
Citera
2021-08-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
ligger såklart nånting i det.....stressigt, fysiskt i oergonomiska lokaler är iallafall knas

Jag kan bli insnöad ibland. Om man har ett sånt jobb gör man rätt i att gå i pension tidigt. Så jag förstår dig fullt ut. Starkt att du orkat så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in