Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllefyllot
Man kan göra massa uträkningar till höger och vänster och som någon gjorde med paret svensson som tjänar 25k var netto. Visst finns det folk som tjänar så "mycket" men det finns så enormt många fler som tjänar så enormt mycket mindre och då blir det desto svårare.
Du har fel:
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Medianlön: 32 400kr: Efter skatt: 25 482kr.
Genomsnittslön 36 100kr. Efter skatt: 28 075kr.
Och detta är alltså median och genomsnitt, men sen finns det ju givetvis dagdrivarna, lågutbildade och fibromyalgi-damerna som arbetat 60% i 10 år för värk i handled och axlar men vägrat att gå till gymmet, röker blend och älskar Bag-in-box varje fredag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllefyllot
Sen funkar såna här saker alldeles utmärkt på papperet men när det sedan ska genomföras i teorin så kommer nog många relativt snabbt fram till insikten att det kanske inte är så jävla roligt att bo två pers i en etta i fem år för att spara ett par tusen i månanden.
Beror på vad man värdesätter, inte optimalt att kanske bo på sub 30kvm men människor i Sverige är extremt bekväma och tycker livet blir så otroligt mycket bättre för att man har tomma rum...Arbeta 8 timmar om dagen, fritidsaktiviteter på kvällen och helgen, är ju inte speciellt många timmar i veckan som man spenderar vaken i sitt boende. Men denna ekvation går väl utmärkt även för den som vill bo lite större, speciellt med tanke på hur billigt det är att låna och betala hyra/amortering varje månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllefyllot
Många såna här uträkningar utgår ju oftast från att ingenting någonsin går sönder heller, ingen vill någonsin göra något (kanske köpa ett Playstation 5) eller vad det nu kan vara och visst, är man ung (eller egentligen alldeles oavsett) och man inte har väldigt bra ekonomi så kan det ju definitivt vara värt att ta ett hundår eller två för att tjäna och lägga undan "mycket" pengar men är det värt att leva som en kyrkråtta från 25 till 50 för att kunna pensionera sig 10 år tidigare? Jag tycker inte att det är det och då är jag definitivt ingen som slösar pengar utan jag lägger undan det jag bara kan utan att jag behöver skära för mycket i min livskvalité för då känns livet rätt så jävla meningslöst, speciellt om jag ska göra den uppoffringen från det att jag går ut skolan tills det att jag är "gubbe".
Inte speciellt mycket som går sönder och det mesta skulle täckas upp med en liten buffert på 500kr i månaden, alltså 250kr per person.
Ingen som behöver leva som kyrkråtta. Människor i Sverige är som sagt så otroligt bekväma och lata, de tror att hela livet faller samman om man inte har senaste årsmodellen på både bil och mobil, köket måste givetvis renoveras enligt konstens alla regler och ha den senaste tekniken med robotdammsugare och robotgräsklippare..
Både jag och flera kan nog fylla i att man knappt ens levde som kyrkråtta när man studerade på universitet och hade 10 000kr i månaden, då gick ändå 45-50% till hyra av en studentlägenhet, resten till nöje och käk och man käkar förbannat nyttigt för 2000-3000kr i månaden. Med lite sommarjobb och nöjespengar på 20 000kr för hela året gjorde att man hade det väldigt trivsamt.
Jag tycker att räkneexemplet som presenterades var väldigt bra. Så fort man inser att livet inte blir speciellt mycket glädjefyllt genom att konsumera teknikprylar och hänga på krog/restaurang hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
PulverBrax
Först vill jag ge dig cred för att du tog dig tid att försöks visa hur FIRE skulle kunna se ut för en medelklassfamilj med barn.
Däremot övertygar du inte utan bevisar snarare min punkt om att ge avkall på livet. I dagens Sverige så ser de flesta ett radhus och helst villa som kutym. Att behöva göra "bostadskarriär" hyresvägen är att behöva göra avkall på livskvalité.
Kalkylen blir ju inte speciellt mycket förändrad om du istället väljer att satsa på bostadslägenhet/radhus/villa, det är väl mer eller mindre billigare att äga ett boende än att hyra - så länge räntorna är så förbannat låga! Det enda som krävs är lite förskjutning i kalkylen då man behöver investera tidigt till en kontantinsats, men om man lyckas förskjuta det till 30års åldern så har man hunnit spara ihop en bra summa både till kontantinsats och sitt FIRE-sparande.