• 1
  • 2
2021-08-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Insättningar på ISK schablonbeskattats. Sedan schablonbeskattas det årligen likt kf.
Flyttar du från kf till ISK, så kommer det räknas som en insättning.

Vad skulle det vara för problem att dubbelbeskattas staten har inga problem med de, görs exempelvis på energi först en energiskatt sedan betalar man även moms på energiskatten.

Jo men då kan du ta ut stålarna i december från kf och sätta in dem i en isk i januari så är det same typ iaf. då beskattas di inte i kf men på insättningen i isk så---
Citera
2021-08-02, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Insättningar på ISK schablonbeskattats. Sedan schablonbeskattas det årligen likt kf.
Flyttar du från kf till ISK, så kommer det räknas som en insättning.

Vad skulle det vara för problem att dubbelbeskattas staten har inga problem med de, görs exempelvis på energi först en energiskatt sedan betalar man även moms på energiskatten.
Så du menar att jag åker på en onödig beskattning om jag säljer fonderna i KF och sedan köper samma fonder genom ISK? Det vill jag absolut inte!!

Jo tack, jag vet att dubbelbeskattning är statens affärside och jag vill inte bidra.
Citera
2021-08-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att jag åker på en onödig beskattning om jag säljer fonderna i KF och sedan köper samma fonder genom ISK? Det vill jag absolut inte!!

Jo tack, jag vet att dubbelbeskattning är statens affärside och jag vill inte bidra.

Ja där är det ju så att värdet per den 1/1 på en kf beskattas årligen så tar du ut pengarna 2 januari och sätter in dem i en isk så dubbelbeskattas du det året men inte om du tar ut pengarna från kf exvis 29/12 och sedan sätter dem i en isk den 1/1 då blir det samma sak typ. bra inlägg av föregående
Citera
2021-08-02, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av Fanttomen
Ja där är det ju så att värdet per den 1/1 på en kf beskattas årligen så tar du ut pengarna 2 januari och sätter in dem i en isk så dubbelbeskattas du det året men inte om du tar ut pengarna från kf exvis 29/12 och sedan sätter dem i en isk den 1/1 då blir det samma sak typ. bra inlägg av föregående
Aha, tack för den infon o förtydligandet. Nån extra dusör från mig till svetsarn blir det ICKE.
Citera
2021-08-02, 22:23
Medlem
Citat:
Aha, tack för den infon o förtydligandet. Nån extra dusör från mig till svetsarn blir det ICKE.

och lura kf på skatt går ju inte riktigt heller för tar man ut dem i dec och sätter in dem i januari får du ju samma skatt på insättningen som är på hela beloppet ändå. så att ligga i marknaden kostar alltså,

Kan ju vara bra att tänka på för de som har isk att ska man ligga med pengarna oplacerade en längre period så kan det vara värt att flytta dem till konto. men att flytta fram och tillbaka kortare perioder ger ju ingen effekt kan bli dubbelbeskattningar då insättningar beskattas med
Senast redigerad av Fanttomen 2021-08-02 kl. 22:27.
Citera
2021-08-04, 17:32
Medlem
Citat:

En grej att tänka på är att du inte kan ha förmånstagare på en ISK. Är du gift med barnens mor men vill att barnen ska ha pengarna om du dör så behöver du skriva testamente.
På din KF är det löst iom att barnen är förmånstagare, pengarna ingår m.a.o. inte i arvsskiftet.

Skriver du testamente kan det vara värt att nämna att arv inte klassas som enskild egendom om det inte anges i testamenten. På KF är det enskild egendom om du valt det, men det kan du kolla upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in