Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Sent 90-tal startade jag ett sparande till mina barn. Den då rekommenderade sparformen var fonder via kapitalförsäkring. Villkoren var att pengarna inte fick röras de första fem åren, man betalade en schablonskatt varje år och det ingick en livförsäkring.
Jag köpte Robur Technology för allt. Det gick bra först, men gick åt helvete i IT-kraschen. Pengarna fick dock stå kvar, och som alla vet har Technology gått bra senaste 5-10-15 åren.
Hösten 2020 fick telingarna ut 100000 var, då fonderna stod i 200000 då. De hade behov till kontantinsats på boende. Jag valde då att ge dem pengarna från ett annat av mina konton, dvs jag sålde inte Technology-fonderna och avslutade inte kapitalförsäkringen. Fonder o försäkring finns kvar, och barnen är fortfarande förmånstagare till livförsäkringen.
Idag är detta sparande värt 253000 kr. Ska jag sälja fonderna, avsluta kapitalförsäkringen och köpa nya Technology-fonder via ISK? Jag utlöser väl ingen reavinstbeskattning eftersom jag schablonskattat via kapitalförsäkringen..? Eller ska jag låta kapitalförsäkringen vara kvar? Jag vill alltså inte ha tillgång till de 253 000 kr, utan jag undrar bara vad som är smartast om man vill ha kvar pengarna på ett sparande. Finns det något värde i att hänga kvar vid kapitalförsäkring som sparform?
Kolla om du betalar någon årlig avgift för själva kapitalförsäkringen. Det är vanligt att gammelbanker och försäkringsbolag tar ut en rätt saftig årlig avgift för sina kapitalförsäkringar. I så fall bör du byta, men annars finns det ingen större anledning att göra det.
Skattemässigt är det egentligen bara om du skulle ha ränteutgifter (eller andra kapitalförluster, t.ex. på en vanlig aktiedepå) och saknar inkomster att kvitta dem mot som det finns en fördel med ISK framför KF. Med ISK går det nämligen att kvitta schablonintäkten mot ränteutgifter och kapitalförluster, vilket inte går med KF.
KF har fortfarande en del fördelar mot ISK också (t.ex. om man äger utländska aktier som har utdelning) så det är inte så att ISK är helt överlägset KF och att man därför bör byta alla KF-konton till ISK.