Jag har försökt googla mig till mer information om ett knivmord som skedde i Johannelund (Linköping) i oktober 1998. Hittar dock bara nedan artikel från 2010 från corren.se. Här några citat från artikeln:
” Mannen mördade sin svåger med tretton knivhugg och dömdes till livstids fängelse.
Det var i oktober 1998 som mannen angrep sin 34-årige svåger i Johannelund. Mordet ansågs vara hedersrelaterat.”
Corren ser ut att ha ett arkiv, men om det går tillbaka till 1998 måste man vara inloggad för att se. Kanske stod det mer då via det, eller i ett biblioteks pappersarkiv, än 12 år senare på nätet. Eller i själva domen.
Jag har letat och googlat till förbannelse men hittar inte mer om mordet än det som står i den bifogade artikeln. Om någon kan nosa reda på mer om mordet är jag väldigt tacksam!
Lite mer info tycks gå att få tag på i SvD 1998-10-24.
Jag lyckades maska fram lite ur denna från tidningar.kb.se.
Citat:
Bråk om hemgift bakom mord.
Lahtisbon misstänks ha skickat sin 30-årige son till Linköping för att ta livet av svärsonen. 30-åringen sitter häktad i Norrköping. Linköpingsbon försvann natten till 8 oktober då han var på väg till sitt arbete vid Johannelunds...
Sedan tar det stopp.
Min slutsats blir att den mördade var den i spoiler och att hans baneman skulle ha varit en 30-årig svåger, vid tiden för mordet eventuellt bosatt i Finland.
19640323-0813
Jihaz, Saad Kasim
Ödegårdsgatan 51
587 24 Linköping
Död ?/10 1998.
Folkbokförd i Linköpings Johannelund, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).
Född 23/3 1964 i Irak.
Gift man (25/7 1997).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Ik
Källor:
RTB 98
Senast redigerad av Mandelbrot 2021-08-02 kl. 22:50.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!