2021-08-02, 15:14
Medlem
Som rubriken lyder, när kan jag börja ta ett privatlån från banken, är nyligen anställd på en restaurangbransch som deltidsjobb och kommer få ut ca 5-8k varje månad. Har därmed inte en årsinkomst men kan man ändå bli beviljad ett lån ?
Citera
2021-08-02, 15:16
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har du inga betalningsanmärkningar kan du låna på direkten, men inte så högt belopp.
Citera
2021-08-02, 15:29
Medlem
Hur mycket då, försökte låna men det gick inte. Har inte fått betald ännu lönen, ska man vänta på lön så att man får beviljad lån ?
Citera
2021-08-02, 15:46
Medlem
Banken har koll på det.
Citera
2021-08-02, 15:49
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe165
Som rubriken lyder, när kan jag börja ta ett privatlån från banken, är nyligen anställd på en restaurangbransch som deltidsjobb och kommer få ut ca 5-8k varje månad. Har därmed inte en årsinkomst men kan man ändå bli beviljad ett lån ?

Vanligtvis kolla långivarna på din deklarerade inkomst från föregående år.

5-8k kr i månaden så får du nog inte låna av några seriös lånegivare, för att det är för låg inkomst för att du skall kunna betala ränta efter utgifter så som hyra och mat.
Citera
2021-08-02, 15:50
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Har därmed inte en årsinkomst men kan man ändå bli beviljad ett lån ?

Ja, men risken är att du bara erbjuds dåliga villkor. Se till att få koll på den effektiva räntan så du vet vad beslutet kommer kosta dig.
Citera
2021-08-02, 15:51
Medlem
Du har precis fått en minimal inkomst på ynka femtusen och din första tanke är att låna pengar?

Var nu lite proaktiv och skicka in en anmälan till lyxfällan tillsammans med lånansökan.
Citera
2021-08-02, 16:12
Medlem
Skywallkers avatar
ta ett par sms-lån. när det börja bli dags att betala ta nya lån o betala för dina gamla.

när du inte kan betala mer ring lyxfällan.
Citera
2021-08-02, 17:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det första som slår dig när du börjat tjäna en minimal lön är hur mycket du kan låna, vad är dina problem måntro?

Vill du köpa något så spar ihop summan först. Sen går du till butiken och betalar för varan med dina pengar.
Med din lösning så är du med i lyxfällan senast nästa år.
Citera
2021-08-02, 22:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Söka lån på deltid arbete? Hur fan tänker?
Du kommer inte få låna från någon bank med den lönen.
Citera
2021-08-02, 22:15
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:

Banken tittar på vad du har för återbetalningsförmåga. En lön på netto 5-8 papp är en riktigt dålig återbetalningsförmåga. Det innebär att en långivare måste lägga på en rejäl riskpremie på dig. Det innebär ockerränta och ingen seriös aktör kommer att låna ut till dig.

Skaffa dig ett heltidsjobb först och låna sedan.
Citera
2021-08-03, 07:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Eftersom din lön varierar, antar jag att du har en timanställning. Är det korrekt? Är du garanterad något minsta antal timmar arbetstid per månad?

Hur mycket har du tänkt låna, och till vad?

Mitt förslag är att du sparar ihop till det som du tänkt köpa. Det lån som du kan få är litet och med hög ränta, så du kan lika gärna spara ihop beloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in