• 1
  • 2
2021-08-02, 14:27
Medlem
Jag har ofta lite marinerade grillbitar och lite färsk korv och annat som inte gick åt och man kastar förpackningen men vet att det är "några" dagar gammalt..
Lyktar det illa slänger jag det men om det inte gör det (svårt ibland med marinad) och man grillar hyffsat hårt - är det farligt att äta?
Vad händer?
Förr i tiden tror jag inte man fegade och kastade allt - så hur farligt är det?
Citera
2021-08-02, 14:58
Medlem
Jag äter mycket gammal mat och är inte så petig. Men jag får heller inte ont i magen utav det. Vissa får ju rännskita så fort matresterna stått lite för länge.
Citera
2021-08-02, 15:06
Medlem
Xqizs avatar
Det som gör oss sjuka och dåliga av livsmedels produkter är bland annat bakterier, parasiter och virus. Genom att grilla/steka produkten ordentligt (runt 70 grader), så behöver du inte oroa dig.

Skulle det hända att du får i dig dåligt kött (oftast fläsk eller kyckling) så är det ränneskit eller spya. Åt själv 4 dagar gammal sushi utan att tänka på de, men inget hände.

Bäst före-datum och Sista förbrukningsdag är som natt och dag.
Citera
2021-08-02, 15:25
Medlem
PerniWhas avatar
Risken är väl att om det är dåligt från början så är det med största sannolikhet även dåligt efter en duvning i grillen. Som du säger så kan det vara knepigt att avgöra när det är marinerat men det går ju alltid att skära av en bit och sniffa i snittytan.
Citera
2021-08-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag har ofta lite marinerade grillbitar och lite färsk korv och annat som inte gick åt och man kastar förpackningen men vet att det är "några" dagar gammalt..
Lyktar det illa slänger jag det men om det inte gör det (svårt ibland med marinad) och man grillar hyffsat hårt - är det farligt att äta?
Vad händer?
Förr i tiden tror jag inte man fegade och kastade allt - så hur farligt är det?

Tror man får använda sunt o förnuft. Har det legat i kylen ett par dagar efter bäst före så tycker jag inte det är några problem. Allt jag har hemma slängs inte ut pga bäst före datum.

Känns, lukta och se med ögonen om det är något fel.

Jag har ätit gammal mat men inte att det har varit ruttet eller något illa bara det att nu har en maträtt stått länge i kylen.
Citera
2021-08-02, 16:13
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag köper ofta grått kött som luktar lik för halva priset, ingen fara om man hettar upp det ordentligt.
Bäst är att köra långkok, då kan man vara riktigt säker.. eller fritera om man är nojig.
Citera
2021-08-02, 16:21
Medlem
Folk säger att bakterier dör vid upphettning vilket är sant, det finns dock sporer som avger gifter som inte försvinner vid upphettning utan snarare blir ännu mer potenta, så man kan inte hetta upp för att döda bakterier så är allt bra. Sporer kommer från mögel och det kan finnas mögel långt innan det är synligt för ögat.
Citera
2021-08-02, 16:46
Medlem
lothers avatar
råkade ut för en enkel sak
hadde kött i frysen färdigmarinerad
ätit av samma batch och inga problem, vi skulle grilla, glömde att tina i kylskåpet över natten, så den fick vara i solen någon timma,

det räckte för att jag dagen efter rensade magen och tarmen totalt, tog fyra dygn innan jag ville äta något fast

så det behövs inte så mycket förrens det blir dåligt

och det smakade riktigt bra
resten åt jag någonmånad senare utan bekymmer
Citera
2021-08-02, 16:48
Medlem
Treantprotectors avatar
Tror det blir stekt.
Citera
2021-08-02, 17:05
Medlem
gör som på utlandet krydda på utav bara helvete så känner du inte att det är lite surt
Citera
2021-08-02, 20:38
Medlem
Några dagar efter bäst före är ofta okey, om det inte luktar allt för mycket död. Men kött som passerat bäst före med en vecka eller mer är bara att slänga. Även om du tillagar det så att alla bakterier dör så kommer bakteriernas avfallsprodukter finnas kvar och du får i dig en giftcocktail som ej är hälsosam.
Citera
2021-08-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xqiz

Bäst före-datum och Sista förbrukningsdag är som natt och dag.

Då intar jag en avslappnad inställning till Bäst före-datum, men jag ser inte att alla produkter har ett sista förbrukningsdatum, ska dom ha det?
Köttfärs har "förbrukas före" och är det passerat slänger jag alltid men typ grillbiffar har inte det eller har jag bara missat det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in