2021-12-17, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Problemet är inte att du har 200K i kontanter, utan att du - som du själv så fint uttrycker det - inte vet vart pengarna kommer ifrån.

Banken kommer säkert ställa frågor eftersom de inte vill bidra till penningtvätt, något du borde tänkt på i förväg.

Du får börja betala allt (bensin, ICA, krogen etc.) kontant de kommande två åren och parallellt spara lönen, eller köpa en begagnad bil hos en mindre nogräknad bilfirma.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det har gått några månader nu! Behållningen för oss som skriver och läser i denna tråd är att få veta hur du löste detta och hur det gick!

Så hur gick det?

Pengarna är inne på min bank. Utan problem
Citera
2021-12-17, 14:20
Medlem
Använd pengarna för att betala kontant när du handlar.
Visst, det kommer att ta tid att bli av med 220000 om du endast har vanliga löpande utgifter men detta blir ändå ett 100% säkert sätt att spendera pengarna utan att du behöver svara på massa jobbiga frågor.
Citera
2021-12-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Innan vi börjar vill jag svara på frågan jag kommer få 200 gånger

- varför tog du det i kontanter?

Därför att jag hade min rolex ute på blocket i 6 veckor! Fick endast skambud.

Tills i torsdags då en äldre person skrev att han vill titta på klockan på en pantbank. 2 dagar senare alltså igår hörde han av sig och ville betala. Och frågade om jag kunde tänka mig ta emot kontanter (220.000)

Jag tog pengarna och han fick klockan.

Nu till den stora frågan. Jag har sålt en vara på blocket, det är inte kriminellt, jag har inte sålt horor, jag har inte fått pengar av IS, jag har inte rånat en bank.

Vart pengarna kommer ifrån vet inte jag. Jag blev glad att jag fick sålt den till det priset.

Jag har massvis med bilder att jag ägt klockan, har bevis på blocket annonsen, alla meddelanden som är skrivna via blocket, och ett kvitto på försäljningen.

Dessa bevis tänkte jag ta med mig till min bank imorgon och berätta att jag vill sätta in dom på mitt konto. Är 99% säker att dom kommer neka och troligen ringa polisen. För ni flesta vet hur Sverige fungerar. Har man mer än 1000 kronor i kontanter är man automatiskt kriminellt. Och blir behandlad som skit av banken.

Vad kan jag göra om dom vägrar ta emot pengarna? Trotts alla bevis? Pengar är ju pengar, finns ingen lag som säger att man inte får ta emot kontanter vid en försäljning.

Tar dom inte emot via disk borde jag väl få sätta in 15000/vecka med kortet utan att få kontot spärrat.

Ett tips! Handla elektronikvaror på Elgiganten,Netonnet etc. Sen reklamerar du dom till butik några dagar senare och begär återbetalning på kortet. Voilà så har affären tvättat pengarna åt dig.
Citera
2021-12-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ett tips! Handla elektronikvaror på Elgiganten,Netonnet etc. Sen reklamerar du dom till butik några dagar senare och begär återbetalning på kortet. Voilà så har affären tvättat pengarna åt dig.

Fungerar verkligen den metoden? Känns som om banken kommer märka något fuffens om man gör det för mycket.
Citera
2021-12-17, 19:31
Medlem
tram123s avatar
Bullshit, ts har aldrig ägt en rolex.
Man gör inte en rolex affär på en pantbank ingen gör det.
Enda sättet att se att det är en riktig rolex med säkerhet är att öppna upp den och kolla insidan, finns så pass bra kopior så det är omöjligt att se skillnad om man inte öppnar den, ingen hade gjort en sådan affär på en pantbank utan man gör det hos en rolex återförsäljare.
Citera
2021-12-17, 19:37
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
BS - hur vet du att inte köparen verkligen var EXPERTEN!!!???

Mycket samlarobjekt o dyl som går för ansenliga belopp över Blocket - dock lite skumt att liraren pröjsade 220k i cash dock.
För då hade dom inte gjort affären på en pantbank för att kolla äktheten
Citera
2021-12-17, 19:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Pengarna är inne på min bank. Utan problem

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Tror jag inte ett ögonblick på!

Instämmer helt.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Bullshit, ts har aldrig ägt en rolex.
Man gör inte en rolex affär på en pantbank ingen gör det.
Enda sättet att se att det är en riktig rolex med säkerhet är att öppna upp den och kolla insidan, finns så pass bra kopior så det är omöjligt att se skillnad om man inte öppnar den, ingen hade gjort en sådan affär på en pantbank utan man gör det hos en rolex återförsäljare.

Helt riktigt, vid en snabb titt i TS posthistorik framgår den livliga fantasin med all önskvärd tydlighet.

Det kan tilläggas att pantbanken garanterar inte en klockas äkthet och tillåter inte att några affärer görs upp i lokalerna, speciellt inte kontanthantering i den storleken.

Denna tråd är ytterligare ett exempel på TS livliga fantasi.
Senast redigerad av trottwell 2021-12-17 kl. 20:11.
Citera
2021-12-17, 20:04
Medlem
Apones avatar
Om vi antar att detta hänt på riktigt.

Har jag en skyldighet att kolla vart de 220 000 kommer ifrån? Att jag sålt en klocka som var värd det är ju en sak, men den som köpte klockan kan ju köpt den med svarta pengar.

Hur långt går min skyldighet?
Citera
2021-12-17, 22:20
Medlem
R5As avatar
De frågar vart pengarna kommer ifrån, dvs klockförsäljning. Det är inte olagligt att ta betalt i kontanter. Har du däremot gjort en vinst på över 50 000 så vill de att du ska skatta på de.
Citera
2021-12-17, 22:39
Medlem
mvpys avatar
Var i en liknande situation för ett år sedan då jag sålde en motorcykel och fick 50,000 i näven. Satte in 20k i stöten via bankomat. Orkade inte med något tjat. Allt var lagligt (men gudarna vet var köparen hade fått degen från)
Citera
2021-12-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Var i en liknande situation för ett år sedan då jag sålde en motorcykel och fick 50,000 i näven. Satte in 20k i stöten via bankomat. Orkade inte med något tjat. Allt var lagligt (men gudarna vet var köparen hade fått degen från)
Varför är det så viktigt att få in såna småpengar på ett konto?
Lev på cash ett tag, 50 000 shoppar man väl upp på en svinblink.
Mat, bensin och snus är inte gratis precis.
Citera
2021-12-17, 22:56
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför är det så viktigt att få in såna småpengar på ett konto?
Lev på cash ett tag, 50 000 shoppar man väl upp på en svinblink.
Mat, bensin och snus är inte gratis precis.

Jag använder helt enkelt aldrig kontanter, så det är ren lättja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in