• 1
  • 2
2021-08-01, 18:56
Bannlyst
Innan vi börjar vill jag svara på frågan jag kommer få 200 gånger

- varför tog du det i kontanter?

Därför att jag hade min rolex ute på blocket i 6 veckor! Fick endast skambud.

Tills i torsdags då en äldre person skrev att han vill titta på klockan på en pantbank. 2 dagar senare alltså igår hörde han av sig och ville betala. Och frågade om jag kunde tänka mig ta emot kontanter (220.000)

Jag tog pengarna och han fick klockan.

Nu till den stora frågan. Jag har sålt en vara på blocket, det är inte kriminellt, jag har inte sålt horor, jag har inte fått pengar av IS, jag har inte rånat en bank.

Vart pengarna kommer ifrån vet inte jag. Jag blev glad att jag fick sålt den till det priset.

Jag har massvis med bilder att jag ägt klockan, har bevis på blocket annonsen, alla meddelanden som är skrivna via blocket, och ett kvitto på försäljningen.

Dessa bevis tänkte jag ta med mig till min bank imorgon och berätta att jag vill sätta in dom på mitt konto. Är 99% säker att dom kommer neka och troligen ringa polisen. För ni flesta vet hur Sverige fungerar. Har man mer än 1000 kronor i kontanter är man automatiskt kriminellt. Och blir behandlad som skit av banken.

Vad kan jag göra om dom vägrar ta emot pengarna? Trotts alla bevis? Pengar är ju pengar, finns ingen lag som säger att man inte får ta emot kontanter vid en försäljning.

Tar dom inte emot via disk borde jag väl få sätta in 15000/vecka med kortet utan att få kontot spärrat.
Citera
2021-08-01, 19:00
Medlem
Du kan sluta använda kort och betala allt med dina nya kontanter i vardagen.
Citera
2021-08-01, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Du kan sluta använda kort och betala allt med dina nya kontanter i vardagen.

Menar du tex mat och bensin eller? Kläder?

Vill inte slösa upp pengarna
Citera
2021-08-01, 19:04
Medlem
Jagozars avatar
Skrev du inget kvitto med köparen? Det hade kunnat användas som bevis för insättning på bank.
Citera
2021-08-01, 19:06
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2

investera samma summa på ett ISK.
https://www.kassagirot.se/tjanster/priser/
Dom verkar ta 75kr, så 1,5% avgift om din hyra tex är 5000kr.

Så be om årsfakturor, eller låt pengarna ligga på tillgodo sidan hos bolagen, lär ju inte vara svårt omvandla pengarna med normala löpande kostnader.
Citera
2021-08-01, 19:08
Medlem
MordFustangs avatar
Man är automatiskt stämplad kriminell om man hanterar kontanter i Sverige. Det är helt sjukt hur banken håller på.
Senast redigerad av MordFustang 2021-08-01 kl. 19:11.
Citera
2021-08-01, 19:08
Medlem
Känns som att historien är lite uppdiktad då det känns oerhört ovanligt att en äldre person sitter på 220.000 kr och dessutom köper en så dyr klocka via Blocket.

Klockan kan ju vara värd 1000 kr i verkligheten.

Iallafall, jag ser att det är ganska svårt för banken att säkerställa att det inte är pengar som härrör från kriminell verksamhet. Även om där finns kvitton och så vidare.

Men frågan är om banken bara nekar insättning eller kommer de att polisanmäla?
Citera
2021-08-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2

Ja precis, det du skulle ha köpt i vilket fall som helst.
Citera
2021-08-01, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Skrev du inget kvitto med köparen? Det hade kunnat användas som bevis för insättning på bank.

Jodå vi skrev kvitto som man kan skriva ut via blocket.

Hoppas bara dom godkänner det
Citera
2021-08-01, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Känns som att historien är lite uppdiktad då det känns oerhört ovanligt att en äldre person sitter på 220.000 kr och dessutom köper en så dyr klocka via Blocket.

Iallafall, jag ser att det är ganska svårt för banken att säkerställa att det inte är pengar som härrör från kriminell verksamhet. Även om där finns kvitton och så vidare.

Nej för via var ju hos en pantbank som intygade att den vad äkta. Många klockaffärer görs upp där.

Svårt vet jag inte om det är. Då jag har kvar både äkthetsintyg som är nytt och bilder på mig och klockan.

Däremot kan dom säga att svårt att säkerställa för att dom inte vill röra i kontanter
Citera
2021-08-01, 19:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Om man är gammal kund i banken med bra ekonomi, kan visa kvitto/dokumentation på försäljningen, så ser jag ingen anledning till problem med insättningen. Jag har aldrig haft några som helst bekymmer med mina banker. (Än).
Citera
2021-08-01, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
investera samma summa på ett ISK.
https://www.kassagirot.se/tjanster/priser/
Dom verkar ta 75kr, så 1,5% avgift om din hyra tex är 5000kr.

Så be om årsfakturor, eller låt pengarna ligga på tillgodo sidan hos bolagen, lär ju inte vara svårt omvandla pengarna med normala löpande kostnader.

Tack för tipset. Hyran är 10.000:- så det är ju perfekt. Men fattar ej, söker jag på min stad finns det både i hemköp och apotek hjärtat?

Så man kan betala en hyra på 10.000 på apotek hjärtat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in