• 4
  • 5
2021-08-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Fast varför skulle det behövas? Vad ska de lära mig? Skjuta på en pappersfigur älg? Jag har redan bemästrat förmågan att skjuta levande, rörliga mål på 300+ avstånd.

T ex att det inte hjälper mycket att skjuta en älg i huvudet??
Citera
2021-08-06, 10:42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ska jag gå till Skåne för den lilla bokskogen som endast har tre vargar, mycket människoraktivitet och som är överbevakad? Lägg av. Sverige har förstört våra fina vackra skogar, vårt djurliv för att det är för slutkörda i huvudet för att kunna hitta pengar från annat håll. Vi snackar om 10-tal när vi pratar om djurlivet i Sverige. Synd.
Det är inte "Sverige" som har "förstört våra fina vackra skogar - det är skogsindustrin som gjort det.

Och det började när en internationell, europeisk grupp kapitalister kom fram till att det var just Sverige som hade de allra bästa naturliga förutsättningarna för storskaligt skogsbruk på storindustriell nivå.
Pga hur de norrländska Älvarna flyter.

Dvs den norrländska naturen konspirerade mot oss ...

Till skillnad från hur det ser ut i de omgivande skogsrika länderna så rinner nämligen de norrländska, svenska, älvarna varken norr-söder, eller söder-norr ... utan de rinner huvudsakligen väst-öst.

Och det är en stor fördel ur flottningssynpunkt, eftersom älven då blir isfri på ett så skonsamt sätt sm möjligt.
Dvs det bildas inga isproppar pga att det smälter, spricker upp, från fel håll. Utan älven rensas på is utan problem.
De ryska älvarna däremot, de går ju syd-nord, och då byggs det upp enorma isproppar vid mynningen i norr som allvarligt försenar för all flottning.

Så ... man kom alltså fram till att de stora investeringarna skulle plöjas ner i den Svenska skogsindustrin.

Resultatet lät inte vänta på sig, och inom kort hade gammelskogarna sågats ner.
Det gick fort. Trots att man ännu inte hade fått skogsmaskiner som kunde effektivisera skogsbruket.
Utan man var beroende av hand- och hästkraft. Med slädar som kunde ta en enda jättestock, eller tre lite mindre jättestora.

Om det inte hade varit för tyskarnas insikter i hållbart skogsbruk hade det blivit kalhyggen över hela Norrland, på ett kick.
Men den nya skogen är ju inget mot vad den varit.
Idag finns inte många jättegranar kvar längre.

Vill du hitta stora, och gamla, träd så är det faktiskt till de gamla skånska slottsskogarna du behöver bege dig. Där står bokskogen sedan minst fyrahundra år tillbaka, så vild som väl något kan vara nuförtiden.
Men inte ens den är någon "urskog." För någon sådan finns det i princip inte i södra Sverige.
Svedjebruket som bondestenåldern förde med sig rensade effektivt upp i den sedan istiden ursprungliga skogen.

Och om du vill vara i fred för människor, så hade jag lätt rekommenderat Hallandsåsen.
Med namn som "Trollehallar" - var snapphanarna brukade samlas och gömma sig för svenskarna - är tät skog en garanti.
Och "Skogssnuvan" bor vid Söderåsen, dvs det är skånska namnet på "Skogsrået".
Hon har en egen "hall" dessutom - "Snuvehall."
Där Skogssnuvan bor, där kan du vara säker på att inte bli störd i onödan.
Citera
2021-08-06, 14:14
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Jag undrar om det finns någon enorm och obevakad skog i Sverige med mycket djurliv, växtätare samt rovdjur.

Finns det en enormt stor skog i Sverige som också är obevakad av diverse myndigheter? Där djurlivet är extremt bra. Att djur som vargar, björnar, älgar, rådjur, lodjur och rävar finns där mm.

Skogen ska vara otroligt stor, har snackar vi minst 10-20 mil från övriga civilisationen om man står mitt i skogen. Skogen skall också vara obevakad av diverse myndigheter. Hur är läget att sätta upp tält här samt döda och äta djuren?

Hur ser djursituationen ut med diverse sjukdomar?

Kan man ge ett ungefär på hur många rovdjur som finns i skogen ( samt vilka rovdjur ) och även hur många växtätare ( vilka växtätare ) som finns?

Kan ni ge exempel med andra stora skogar runt om i världen.

Finns det en stor turism här? Hur ser människoläget ut i skogen? Brukar människor vistas där?
Glasskog i Värmland/Dalsland ...
Citera
2021-08-06, 16:00
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå "feminiserade"?

Det hände faktiskt för bara knappt etthundra år sedan.
Och det var den svenska skogsindustrin som låg bakom det.

Först avverkade man bara längst med älvarna och floderna, åarna - ställen det gick att flotta längst med.

Men med bättre maskiner gick man in i gammelskogen och satte igång för att vad det gick och sågade ner alla de största granarna man såg.
Och de var STORA, GROVA ...

På bilderna kan man se att de var som bussar, i omfång ...

Bara tänk att få se sådana granar i skogen ... istället för bara dessa små, klena, i räta led överallt man går.

Vill du hitta gammal skog, som inte avverkats på flera hundratals år, så får du nog åka till Skåne.
Där har vi gamla slottsskogar som inte avverkats på uppemåt 500 år.
Det är ju så nära något "ursprungligt" man nog kan komma här i detta landet nuförtiden.

Torups "bokskogen" är närmast Malmö.

Men Skånes vildaste skog ligger på Linderödsåsen, vid Östra Önnerslöv, Huaröd och däromkring.

Där bor det t.o.m. några vargar numera också.
Tre stycken mera exakt, ett par och en medföljande hane.
De cirkulerar hela tiden runt Ringsjön i mitten, och folk ser dem med jämna mellanrum.
Ibland med en hare i munnen ... =)

Om du cyklar runt Ringsjön, och slår nattläger utomhus varje natt, så kommer du kanske få höra ulven yla mot månen.
Det är ju augusti nu och allt - med augustimåne dvs ...
Så du kan nog få höra vargen.
Var kan man hitta dessa gamla foton på bussgranarna?
Citera
2021-08-06, 20:02
Medlem
Om du vill tjuvjaga i skogen, så kan jag låna ut pengar. Jag vill ha tillbaka beloppet inom tre månader och 10% av allt du skjuter. Står även för ammunition om du inte skjuter som en idiot.

Varg får man väl tacksamhetspeng från av lokalborna. Kan man göra kattmat av varg?

Du ska nog antingen till Norrland eller Småland. OnT.

Nu ska jag bara såga dig för du verkar vara en idiot som skulle dö om du satte en fot i djungeln eller storskogen. Men det kan finnas en del matnyttig information i raljerandet. Att man ens är så här snäll mot någon som valt ett blattenamn...

Att du försöker ta dig 10-20 mil från civilisationen i Sverige betyder dock att du klarade varken av idrottens kartläsning eller geografin i grundskolan.

Stick till Svalbard/Grönland och skjut så mycket säl och björn du ser. Vem kan klaga? Skjut gärna inte alla isbjörnar dock, rätt häftigt djur att ha här på planeten. Skjuta ALLA sälar kan du få försöka med.

Annars: nordmellersta västra USA(upp mot Alaska), Kanada, Alaska, Sibirien, Amazonas, Afrikas djungel, syd Sydamerika, Antarktis. Riktiga drömplatser där man kan njuta av livet.

Varför tog jag inte med stäpperna och öknarna? Där finns inget bra vilt att jaga.

Du hittar självfallet inte en skog 10-20 mil från civilisationen med möjlighet att ta taxi till hotellet utanför Rom. Idiot. Besök kontinenten för helvete, titta hur det ser ut, hur tätt dom bor och allt som inte är hus är för fan jordbruk. Schappa från invandrargettot ibland i alla fall. Det kan vara nyttigt.
Senast redigerad av IloveUhonungskanin 2021-08-06 kl. 20:09.
Citera
2021-08-09, 19:52
Medlem
Citat:
Jag undrar om det finns någon enorm och obevakad skog i Sverige med mycket djurliv, växtätare samt rovdjur.

Finns det en enormt stor skog i Sverige som också är obevakad av diverse myndigheter? Där djurlivet är extremt bra. Att djur som vargar, björnar, älgar, rådjur, lodjur och rävar finns där mm.

Skogen ska vara otroligt stor, har snackar vi minst 10-20 mil från övriga civilisationen om man står mitt i skogen. Skogen skall också vara obevakad av diverse myndigheter. Hur är läget att sätta upp tält här samt döda och äta djuren?

Hur ser djursituationen ut med diverse sjukdomar?

Kan man ge ett ungefär på hur många rovdjur som finns i skogen ( samt vilka rovdjur ) och även hur många växtätare ( vilka växtätare ) som finns?

Kan ni ge exempel med andra stora skogar runt om i världen.

Finns det en stor turism här? Hur ser människoläget ut i skogen? Brukar människor vistas där?

Nej. Men problemet löses ju lätt med att du köper jakt och fiskekort, sen kan du lattja på bäst du vill, helt lagligt
Citera
2021-08-10, 09:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Var kan man hitta dessa gamla foton på bussgranarna?
Du kan gärna köpa boken "Träd - en vandring i den svenska skogen" av Lundahistorikern Gunnar Wetterberg.

https://www.bokus.com/bok/9789100176...SABEgLVjvD_BwE

Den är inte helt dålig, om man säger så.
En historiebok om vår relation till skogen, inklusive den svenska skogsindustrin.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in