• 1
  • 2
2006-06-03, 13:03
Medlem
knassanks avatar
Igår fick jag höra att vissa brandsläckare (skulle förmodligen vara kolsyresläckare) är livsfarliga att använda inomhus eftersom dom gör att allt syre i rummet försvinner så man kvävs till döds om man inte snabbt öppnar ett fönster. Det låter minst sagt märkligt och jag har aldrig hört talas om det innan men personen i fråga insisterade. Jag sökte runt på nätet men hittade inget om det. Nu till frågan: är det bara nonsens (som jag tror) eller stämmer det?
Citera
2006-06-03, 13:52
Bannlyst
Detta gäller väl halonsläckare, har jag för mig.
Citera
2006-06-03, 14:04
Medlem
Kolsyresläckaren ger dig koldioxid, så det måste ju förstås vädras ut på något
sätt, precis som koldioxiden du själv andas ut. Att den skulle vara livsfarlig!
låter kraftigt överdrivet. Halonsläckare går det väl knappt att få tag på numera(?)
Citera
2006-06-03, 14:19
Medlem
Sen kan man tänka på att brandsläckare är en tryckbehållare som inte är så rolig om den skulle explodera. Snarare det man ska vara rädd över
Citera
2006-06-03, 16:02
Medlem
Du få samma effekt om du låter det brinna för eld suger åt sig syre. Dessutom bildas snabbt giftiga gaser så oavsett om det är sann eller inte är det bättre att använda släckaren. Föresten ska du inte vädra när det brinner av just samma anledning. Elden sprids snabbt då det kommer in mer luft. Få ut alla och stäng in branden om du inte kan släcka.
Citera
2006-06-03, 17:30
Moderator
Tystnads avatar
Du tänker nog på Halonsläckning ,ja den är inte bra att andas in ,finns mest som fast släckutrustning i maskinrum på fartyg ,tror knappast den finns för hemmabruk.
Kolsyresläckning används som regel för släckning i el utrustning och maskiner.
men "äter" inte syre,så dessa är ofarliga ,dock är det som regel onödigt med sådana för hemma bruk ,här räcker pulversläckare gott och väl.
Citera
2006-06-03, 18:26
Medlem
Att använda en vanlig kolsyresläckare av handmodell är ingen fara. Använder man däremot ett fast installerat släcksystem som har exempelvis koldioxid som släckmedel är det definitivt inte nyttigt att vistas i den lokalen om det löser ut. I sådana utrymmen finns det krav på minst 30 sekunders förvarning innan släcksystemet aktiveras.

Haloner är numera förbjudna, men det finns mängder med halonersättare. Dessa är i regel inte farliga i de koncentrationer som krävs för att få en släckeffekt. Däremot så är restprodukterna inte särskilt nyttiga om det faktiskt har brunnit.

Koldioxid släcker genom att den fungerar som en termisk barlast i flammorna. Inte genom syreborträngning.

/Brandingenjören...
Citera
2006-06-03, 20:46
Medlem
knassanks avatar
Tack för era svar, i synnerhet det från jyoggi. Jag konfronterade personen ifråga med det ni berättat för mig och då var han plötsligt inte alls så säker längre. Istället för att han hört det för ett par år sen var det nu ca 15 år sen, och istället för att en brandman sa det så minns han inte vem som sa det.
Citera
2006-06-03, 21:11
Medlem
I serverhallar har jag för mig att det är någon form av anordning som 'tar bort' (eller vad man ska säga) allt syre.
Citera
2006-06-03, 22:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Sen vad det gäller sprängningsrisken så är den ganska så överskattad. Gasflaskor är extremt mycket tåligare än vad de flesta tror, och särskilt kolsyreflaskor som innehåller flytande CO2 ska det en hel del till för att det ska gå illa med. Vad det gäller släckningsgaser i en del serverhallar så är populära blandningar argon/kväve eller argon/CO2 i olika kvantiteter. Den stora nackdelen med handhållna CO2-släckare är att de oftast inte räcker till särskilt mycket.
Citera
2006-06-03, 22:28
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.
I serverhallar har jag för mig att det är någon form av anordning som 'tar bort' (eller vad man ska säga) allt syre.

Så är det i serverhallen mitt företag använder. Vet inte exakt vad det är, men syret försvinner.
(Och så har dom snällt satt ett tre meter högt staket med taggtråd på toppen precis utanför branddörren)
Citera
2006-06-04, 10:47
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.

Det finns ett system som heter Hi-Fog
(http://www.hi-fog.com/en/fireprotection/index.htm)
som skapar världens tätaste "dimma" som är väldigt effektivt.
Det är deesutom inte farligt för folk som är i lokalen.

Halon är inte bara giftigt! De stackare som blir kvar i en lokal när
det systemet startar får dessutom rätt duktiga kylskador.
Kan tänka mig att fasta kolsyresystem kan ge en del liknande skador.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in