Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Ja, jag såg senast häromdagen att någon i avstängningsforumet inte var avstängd utan Bannlyst. Dekorima, tror jag att det var. Det stack ut. Annars blir folk nästan alltid avstängda temporärt.
Jag funderade vidare på hur det var för tiotalet år sedan och drog mig till minnes att det då fanns en grad under varningar som kallades tillsägelser. Man fick ett PM från moderatorn och blev tillsagd, men inte varnad. Ett antal tillsägelse ledde till en varning och tre varningar gav permanent avstängning. Varningar meddelades i forumet men inte tillsägelser. Den som blev permanent avstängd var rökt, åtminstone fram tills nästa amnesti när man var tänkt att skriva till admin och utförligt förklara vilken användare man ville ha upplåst och att man förstått sin läxa. Sedan var man tillbaka på nåder under en prövotid.
Så systemet har varierat över tid.
Nja, varje varning innebar en veckas avstängning på den tiden (fram till 2010).
Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Så har det dock inte alltid sett ut. För tolv-femton år sedan ledde varningar slutligen till en permanent avstängning. Det är därför så många s.k forumlegendarer är permanent avstängda idag. Sedan ändrades förfarandet och istället infördes metoden att stänga av en vecka, en månad eller sex månader men att kontot nästan alltid låses upp igen. Numera bli nästan ingen permanent bannlyst (vilket numera inte är samma sak som avstängd).
Så det där med att gamla konton inte bannats lättvindigt är inte helt sant. Reglerna har inte alltid varit som de är nu.
Ja, på den tiden, för över elva år sedan, var det svårare att få en varning och svårare att få Tillsägelse (dagens "varning") än nu.
På den tiden var det däremot lättare att bli permanent bannad än nu.
Som Regulus är inne på är det många konton som bannas även nu, men det rör sig oftast om 1.07.