2021-07-30, 16:20
Medlem
Hej !

Köpt en Elsparkcykel på NetOnNet, en EVS 410.
Den har en irriterande funktion, nämligen farthållare som kickar in efter 3 sec.

Har hittat en submeny man kan komma in i om man håller in alla knapparna när man startar, men behöver manual för att komma vidare.
NetOnNet erbjuder ingen hjälp, inte ens vilken deras leverantör är, så jag kan kontakta dom.

Någon här som kan hjälpa ?
Vet vad det är för leverantör ?
Har info om submenyn ?

Vad som helst !

Tack på förhand !
Citera
2021-07-30, 16:25
Medlem
TheJackets avatar
Menar du en farthållare som håller ner farten till i Sverige laglig hastighet?
Citera
2021-07-30, 16:44
Medlem
Nej, inte en sådan farthållare som som stryper farten.
Denna farthållaren håller farten efter 3 sec.

Kör du i 25km/timme i 3 sec kontinuerligt, så startar farthållaren så att du kan släppa gasreglaget. Kanske är bra att ha, men ofta missar man det, och kommer fram till en korsning och släpper gasen för att sakta in, men du fortsätter i dina 25km/timme rakt mot korsningen.
Man lär sig väll, men då jag ska låna ut den och jag märker att man som ovan/ny vid cykeln lätt glömmer så ser jag det som en fara och en onödig funktion, och jag vill få bort funktionen.

(Också skulle jag vilja kunna spärra växlarna. Den har 3 växlar, och att hålla på att växla tycker jag är onödigt då det finns gas)
Citera
2021-07-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Me2
Nej, inte en sådan farthållare som som stryper farten.
Denna farthållaren håller farten efter 3 sec.

Kör du i 25km/timme i 3 sec kontinuerligt, så startar farthållaren så att du kan släppa gasreglaget. Kanske är bra att ha, men ofta missar man det, och kommer fram till en korsning och släpper gasen för att sakta in, men du fortsätter i dina 25km/timme rakt mot korsningen.
Man lär sig väll, men då jag ska låna ut den och jag märker att man som ovan/ny vid cykeln lätt glömmer så ser jag det som en fara och en onödig funktion, och jag vill få bort funktionen.

(Också skulle jag vilja kunna spärra växlarna. Den har 3 växlar, och att hålla på att växla tycker jag är onödigt då det finns gas)

Spontant låter det ju skönt att slippa hålla inne gasen hela tiden.

Varför inte bara bromsa när man behöver sakta in?
Citera
2021-07-30, 16:59
Medlem
Farthållar funktionen är nice, OM man kommer ihåg att den finns, vilket efter en del användning visar sig inte alltid är så.
Finns en anledning till att farthållare, växlar och en max hastighjet på 30km/t inte finns på cyklarna ute på stan.

(På en vanlig bil med farthållare, måsta man göra ett aktivt val om farthållaren ska vara aktiv. Detta val saknas här, vilket inte är helt trafiksäkert anser jag , och dom som använt den)

Så, än en gång, jag vill kunna välja bort den funktionen, men också lära mig vad mer finns i submenyn.
Citera
2021-07-30, 18:37
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Farthållar funktionen är nice, OM man kommer ihåg att den finns, vilket efter en del användning visar sig inte alltid är så.
Finns en anledning till att farthållare, växlar och en max hastighjet på 30km/t inte finns på cyklarna ute på stan.

(På en vanlig bil med farthållare, måsta man göra ett aktivt val om farthållaren ska vara aktiv. Detta val saknas här, vilket inte är helt trafiksäkert anser jag , och dom som använt den)

Så, än en gång, jag vill kunna välja bort den funktionen, men också lära mig vad mer finns i submenyn.

Du köpte en billig produkt och detta är en av många konsekvenser. Livsfarlig dessutom.. Du får ta dig in i mjukvaran via blåtand om du ska ändra . Det går på alla elsparcyklar av kvalité oklart vad budget sparkisarna tillhandahåller.
Citera
2021-07-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du köpte en billig produkt och detta är en av många konsekvenser. Livsfarlig dessutom.. Du får ta dig in i mjukvaran via blåtand om du ska ändra . Det går på alla elsparcyklar av kvalité oklart vad budget sparkisarna tillhandahåller.

Ärligt och rakt svar. Like it!

Jo det var en billig produkt, en leksak. Mest köpt för att stilla nyfikenheten av vad detta med el sparkcykel är.
Någon blåtands funktion verkar tyvärr inte finnas, i alla fall finns inget om detta i NetOnNets tunna manual.
Så altså tillbaka på ruta
1. Att försöka hitta en utförligare manual. Kankse leverantören har en sådan, men då måste jag veta leverantören. :/
2. Läsa manualen för att lösa mina problem.

Så min första frågeställning kvarstår, var kan jag få tag i en manual/kunskap om denna cykeln, för att vidare kunna lösa mitt problem?
Senast redigerad av 4Me2 2021-07-30 kl. 19:28.
Citera
2021-07-31, 06:50
Medlem
bajssprutans avatar
Finns det ingen app du kan ha in på telefonen och ändra med ? Det är det på min xiaomi.

Själv är jag van vid farthållare från bilen och älskar det på längre sträckor men kan bli störande när man kör i typ villakvarter med lite olika hatigheter. Så van vid att toucha bromsen för att koppla bort fh på bilen så inget problem, men jag förstår att den kan bli problematisk för er stadsbor.

Edit sorry, såg att den inte hade BT, är du säker på detta ?
Citera
2021-07-31, 11:07
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ärligt och rakt svar. Like it!

Jo det var en billig produkt, en leksak. Mest köpt för att stilla nyfikenheten av vad detta med el sparkcykel är.
Någon blåtands funktion verkar tyvärr inte finnas, i alla fall finns inget om detta i NetOnNets tunna manual.
Så altså tillbaka på ruta
1. Att försöka hitta en utförligare manual. Kankse leverantören har en sådan, men då måste jag veta leverantören. :/
2. Läsa manualen för att lösa mina problem.

Så min första frågeställning kvarstår, var kan jag få tag i en manual/kunskap om denna cykeln, för att vidare kunna lösa mitt problem?

Har svårt att tro att NetOnNet gjort sparkcykeln från grunden. Det är med all sannolikhet en produkt dom köpt in från annan tillverkar och finns säkert från massor av märken. Ge dig ut på nätet och leta så kommer du finna vad du egentligen rullar på. Alla, och då men jag alla elsparcyklar går att modifiera mjukvaran på, jag har likt inlägget över mig en Xiaomi Pro och den har ju blåtand som nämt och är väldigt enkel att konfigurera, själv är min både trimmad och startar rulla vid 2 km/h, en inställning som jag föredrog framför fabrikens egna. Man kan ställa in säkert 20 olika parametrar, men jag vet inte va de står för så har bara fixat det som var nödvändigt för mig. Kolla YouTube, brukar finnas svar på det mesta.
Citera
2021-07-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Har svårt att tro att NetOnNet gjort sparkcykeln från grunden. Det är med all sannolikhet en produkt dom köpt in från annan tillverkar och finns säkert från massor av........... parametrar, men jag vet inte va de står för så har bara fixat det som var nödvändigt för mig. Kolla YouTube, brukar finnas svar på det mesta.

Du är helt inne på min linje.

Efter lite sökande och inte kommit längre så drog jag igång denna tråden. Hoppades på svar, så som modell eller till och med manual/instruktion för cykeln.

Tackar för alla råd, men ber nästa svarande om svar, inte onödiga råd.
Citera
2021-07-31, 19:02
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Du är helt inne på min linje.

Efter lite sökande och inte kommit längre så drog jag igång denna tråden. Hoppades på svar, så som modell eller till och med manual/instruktion för cykeln.

Tackar för alla råd, men ber nästa svarande om svar, inte onödiga råd.

Du kan inte kräva svar sådär bara. Ett råd kan vara ett svar. Eller ge ett svar.

identifiera din elspark och googla sen fram vad det är och hur du gör. inte svårt. Alla produkter måste enligt lag vara märkta med sådan info. Så ta tag i detta nu.
Citera
2021-08-02, 13:48
Medlem
Har du hittat till menyn är det ju bara att testa en inställning i taget. Är det fel så ändrar du bara tillbaka.

På min är P6 farthållare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in