• 1
  • 2
2021-07-30, 14:41
Medlem
Gymnazistens avatar
Finhackar en lök och två st vitlöksklyftor som jag fräser i jungfruoskulds-olivolja. Häller all lök i en bunke och hettar upp pannan till 9 sen mer olivolja. Steker 500g nötfärs 12% ordentligt så den blir fin. Tomatpuré går ner i pannan steker 3 minuter sen steker tärnad paprika och häller ner mutti's hela skalade tomater som jag klippt två gånger i burken. Sen 250ml vatten i och ner med bra kryddor och fond. Kör (havs)salt, svartpeppar, torkad basilika, oregano, rökt paprika, eko kalvfond två-tre korkar, lite japansk soja. Smakar av och låter puttra i 30 minuter. Kokar änglamark's maccheronipasta, lägger upp på tallrik och njuter.

Är det en bolognese jag lagar eller en köttfärssås?
Senast redigerad av Gymnazisten 2021-07-30 kl. 14:44.
Citera
2021-07-30, 14:56
Medlem
StekplankAmbross avatar
DU lagar en köttfärssås, en äkta bolognese har morötter, vitt vin (om du vill) och fänkål, ingen soja, fond eller paprika
Citera
2021-07-30, 15:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StekplankAmbros
DU lagar en köttfärssås, en äkta bolognese har morötter, vitt vin (om du vill) och fänkål, ingen soja, fond eller paprika
Vad har du fått det ifrån att det måste vara morötter eller fänkål med?

Lök, vitlök, tomater och blandfärs är obligatoriska. Sellerirot ett mycket trevligt tillbehör.
Citera
2021-07-30, 15:30
Medlem
Gabogibos avatar
En ragú de bolognese:
Soffritto fräst i olja + fläskfärs och eller nötfärs (somliga steker även in tärnad bacon/pancetta), tomatpuré och rödvin. Samt salt, peppar och lagerblad. Servera gärna med spaghetti eller fettucine, inte makaroner.

En soffritto består av hackad lök, selleri och morötter. Det är en bas i många medelhavsrätter och är precis samma sak som en mirepoix, fast italiensk.
Byt inte ut eller addera något för då kraschar italienska matfascister in genom fönstret och talar ilsket medan de gestikulerar hejvilt. En mycket obehaglig situation.

En bolognese är en av de tre ingredienserna av en lasagne. de andra är bechamelsås och pastaplattor. Toppa med mozzarella och lite parmesan.

Helvete vad hungrig jag blev.
Senast redigerad av Gabogibo 2021-07-30 kl. 15:36.
Citera
2021-07-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad har du fått det ifrån att det måste vara morötter eller fänkål med?

Lök, vitlök, tomater och blandfärs är obligatoriska. Sellerirot ett mycket trevligt tillbehör.
En bolognese är en pastasås baserad på kött, tomatpuré och soffritto (lök, morötter och selleri). Sen är det klart att man kan lattja till det lite, skita i morötterna och sellerin, krydda lite hur som helst och slänga i ett gäng champinjoner. Men då bör man kalla det "svensk bolognese" eller något annat som särskiljer den från den italienska rätt den knappt påminner om längre.
Citera
2021-07-30, 15:38
Medlem
Tarrous avatar
Köttfärs kan accepteras (men puritanerna skulle säga fint tärnad högrev) medan krossad tomat och paprika bör exkluderas. Dessutom borde grytan stå åtskilligt längre och puttra.
Citera
2021-07-30, 15:39
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
En bolognese är en pastasås baserad på kött, tomatpuré och soffritto (lök, morötter och selleri). Sen är det klart att man kan lattja till det lite, skita i morötterna och sellerin, krydda lite hur som helst och slänga i ett gäng champinjoner. Men då bör man kalla det "svensk bolognese" eller något annat som särskiljer den från den italienska rätt den knappt påminner om längre.

Helt riktigt! En liten bit kuriosa är att orginalreceptet inte innehöll tomater(puré), de introducerades senare till Italien, från Kina.
Den är betydligt godare med tomater dock, och jag lagar den med tomatpuré. Lite puritan får man vara men det finns gränser!

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Köttfärs kan accepteras (men puritanerna skulle säga fint tärnad högrev) medan krossad tomat och paprika bör exkluderas. Dessutom borde grytan stå åtskilligt längre och puttra.

Åfan! känns rätt logiskt när man tänker på det dock. Köttfärs lär ju kommit med köttkvarnen på 1800-talets slut. Innan dess var nog köttet tärnat.
Senast redigerad av Gabogibo 2021-07-30 kl. 15:45.
Citera
2021-07-30, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StekplankAmbros

Absolut inte fänkål!
Citera
2021-07-30, 15:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Då har jag lärt mig något nytt. Till saken kan sägas att vi alltid har lök, morötter och rotselleri i vår "bolo".
Citera
2021-07-30, 15:52
Medlem
Bolognese är som pizza. Köttfärssås är ett svenskt namn på rätten.

Ett grundrecept och sen kan man tillsätta vad man vill.
Citera
2021-07-30, 15:54
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Helt riktigt! En liten bit kuriosa är att orginalreceptet inte innehöll tomater(puré), de introducerades senare till Italien, från Kina.
Den är betydligt godare med tomater dock, och jag lagar den med tomatpuré. Lite puritan får man vara men det finns gränser!
.

Bortsett från att tomaten är från Sydamerika; https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomat

'Tomaten härstammar från Peru i Sydamerika och nyttjades av Inkafolket. Ordet tomat kommer av det aztekiska språket nahuatls tōmatl'.

Men spaghetti är från Kina.
Citera
2021-07-30, 15:57
Medlem
Varför är folk så noga med utländska recept, om de är äkta eller inte?

Vad är så speciellt liksom?

Svenska köttbullar skall göras med kryddpeppar, men hur många använder det?

Idoliserandet av utrikes mat är närmast patetisk att skåda.

Köttfärssås kan göras på många sätt och alla är goda till pasta. Svårt att misslyckas med tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in