Resultat: Kontantfritt samhälle?
Ja, absolut!
32,15%
291 röster
Nej, cash is king!
67,85%
614 röster
2021-08-07, 20:01
Medlem
TattooedFuckers avatar
Ibland ligger Swish nere oftast i samband med bankhaveri . Tänk så står man där utan kontanter ...

Står utan bensin . Kan ej tanka
Kan ej köpa mat
M m

Hänt måååånga ggr nu
Citera
2021-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Visst vid en kris kanske det händer att dom tar dina pengar. Men nu är det ingen kris så skulle säga att dina pengar är säkrare på en välkänd bank än att ha dom i fickan. Personrån har dock drastiskt minskat pga färre kontanter

Vi är totalt överbelånade över öronen .
Det är bara invandringen som de inte velat stoppa eftersom det får systemet att hålla uppe ett tag till delvis av våra skattepengar också.
Til slut går det inte att höja skatter längre och vi är på väg mot en krasch förr eller senare.

rån och bedrägerier mot privatpersoner har ökat dramatiskt eftersom de inte ommer åt företag så går de från en övervakad miljö till en oövervakd miljö mot privatpersoner och personrån mot barn på gatan och mot ungdomar och alla slags it bedrägerier plus narkotikahandel och allt annat ökar eftersom pengarna måste in.

Bara idioter tror att folk slutar göra brott om man tar bort kontanter.

Det är bara det att privatpersoner drabbas istället och det blir svårare att få fast nån.
Citera
2021-08-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det ÄR fritt att välja betalningsmetod! Den part och du som ska handla med varandra ska sluta ett avtal. Ni två ska vara överens om bland annat pris och betalningsmetod. Är ni inte det så blir det inget avtal.

Att du ensidigt skulle få bestämma villkor som pris eller betalningsmetod vore inte rättvist. Kan man inte enas om villkoren kan man inte heller sluta ett avtal.
..har du gått in på banken och velat få ut låt oss säga 200.000:- kr i kontanter?.
Har du gått in på banken och velat sätta in 200.000:- i kontanter?
Du anses kriminell, trots att det är "vita ärliga" pengar..
Senast redigerad av Impulsive76 2021-08-09 kl. 21:54. Anledning: felstavat
Citera
2021-08-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
..har du gått in på banken och velat få ut låt oss säga 200.000:- kr i kontanter?.
Har du gått in på banken och velat sätta in 200.000:- i kontanter?
Du anses kriminell, trots att det är "vita ärliga" pengar..

Nej, du anses inte kriminell. Du ombeds redovisa var pengarna kommer ifrån.
Två helt skilda saker.
Kan du via dokumentation i form av t.ex. kvitton påvisa att det är rena, vita pengar så får du inga som helst problem.

Kan du däremot inte bevisa att kontanterna är ok så kommer banken inte att ta emot dom.

Jag ser inte problemet här om jag ska vara helt ärlig?
Citera
2021-08-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peppe73
Två helt skilda saker.
Kan du via dokumentation i form av t.ex. kvitton påvisa att det är rena, vita pengar så får du inga som helst problem.

Kan du däremot inte bevisa att kontanterna är ok så kommer banken inte att ta emot dom.

Nej så enkelt är det inte på Swedbank.
Trots kvitto på såld bil med underskrifter mm och känd kund sen +20 år vägrade banken ta emot mina pengar.
Och har du försökt få ut 200.000 på banken i kontanter från eget konto ????
Citera
2021-08-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peppe73
Två helt skilda saker.

Ser du inte problemet i att någon ska kräva dokumentation för varje transaktion du gör?

Ser du inte något problem att banken, som inte har något att göra med dina affärer, som en del av staten, inte låter dig betala och göra affärer med andra i Sverige i fall du inte dokumenterar allt du gör?

Jag ser stora problemer i detta.

Gör om, gör rätt. Gör alla dina affärer i kryptovalutor, gärna stablecoins.
Citera
2021-08-11, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ser du inte problemet i att någon ska kräva dokumentation för varje transaktion du gör?

Ser du inte något problem att banken, som inte har något att göra med dina affärer, som en del av staten, inte låter dig betala och göra affärer med andra i Sverige i fall du inte dokumenterar allt du gör?

Jag ser stora problemer i detta.

Gör om, gör rätt. Gör alla dina affärer i kryptovalutor, gärna stablecoins.

Fast nu kräver inte banken, eller någon annan, att man faktisk redovisar/dokumenterar allt man gör. Visst, det förekommer situationer där man behöver göra det ja. Det beror dock på lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism. Vilket i sin tur bygger på Direktiv/bestämmelser från EU.

Men det betyder inte att alla uttag, insättningar och köp/sälj granskas och måste dokumenteras/redovisas. Det händer inte. Även om det förekommer i vissa fall. Exempelvis om man vill sätta in eller ta ut 200 000kr. Som du nämnde tidigare. Då får man vara beredd på frågor etc. Medan det kan vara lättare att slippa det om det handlar om mindre belopp etc, och om man använder bankomat för uttag och insättningsautomater. Men du överdriver lite när du säger man måste dokumentera allt man gör, för det stämmer inte. Och man kan fortfarande göra affärer, och betala. Kanske inte önskat betalsätt (tex stora belopp i kontanter), men fortfarande möjligt..
Citera
2021-08-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Fast nu kräver inte banken, eller någon annan, att man faktisk redovisar/dokumenterar allt man gör. Visst, det förekommer situationer där man behöver göra det ja. Det beror dock på lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism. Vilket i sin tur bygger på Direktiv/bestämmelser från EU.

Men det betyder inte att alla uttag, insättningar och köp/sälj granskas och måste dokumenteras/redovisas. Det händer inte. Även om det förekommer i vissa fall. Exempelvis om man vill sätta in eller ta ut 200 000kr. Som du nämnde tidigare. Då får man vara beredd på frågor etc. Medan det kan vara lättare att slippa det om det handlar om mindre belopp etc, och om man använder bankomat för uttag och insättningsautomater. Men du överdriver lite när du säger man måste dokumentera allt man gör, för det stämmer inte. Och man kan fortfarande göra affärer, och betala. Kanske inte önskat betalsätt (tex stora belopp i kontanter), men fortfarande möjligt..

Han menar förstås att många får göra just detta. sjukt land det har blivit. Banken kan skicka sjuka frågor 6 månader efter att man tagit ut SINA EGNA PENGAR och fråga vad man gjort med sina egna pengar och hota om nedstängning av kontot.

Och massa andra sjuka grejer.

Man ska be dom dra åt helvete och försöka fixa utländsk bank om man kan.
Citera
2021-08-11, 18:05
Medlem
Absolut kontantfritt . Eller e-valuta.
Om 10 -20 år eller så, kommer man att prata om sedlar och mynt på samma sätt som vi idag pratar om järnålderns betalningsmedel. Man kommer fråga sig hur det faktiskt är möjligt att vi för bara några decennier sedan handlade med papperslappar och små metallmynt.

Har klarat mig utmärkt i flera år utan sådant, förutom när man var på stormarknaden en gång och skulle ha en kundvagn.
En gång när jag skulle ha kontanter av någon anledning så fick jag några valörer som jag aldrig sett innan. När jag kollade för att inte bli pådyvlad falska sedlar så visade det sig att de bytt ut sedlarna. Flera år tidigare dessutom utan att jag noterat detta.
Citera
2021-08-11, 18:31
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Om 10 -20 år eller så, kommer man att prata om sedlar och mynt på samma sätt som vi idag pratar om järnålderns betalningsmedel. Man kommer fråga sig hur det faktiskt är möjligt att vi för bara några decennier sedan handlade med papperslappar och små metallmynt.

Har klarat mig utmärkt i flera år utan sådant, förutom när man var på stormarknaden en gång och skulle ha en kundvagn.
En gång när jag skulle ha kontanter av någon anledning så fick jag några valörer som jag aldrig sett innan. När jag kollade för att inte bli pådyvlad falska sedlar så visade det sig att de bytt ut sedlarna. Flera år tidigare dessutom utan att jag noterat detta.

Ok.
Välkommen in i fårflocken.

Lycka till sedan när det blir strömavbrott.
(NÄR inte om.)
Citera
2021-08-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Han menar förstås att många får göra just detta. sjukt land det har blivit. Banken kan skicka sjuka frågor 6 månader efter att man tagit ut SINA EGNA PENGAR och fråga vad man gjort med sina egna pengar och hota om nedstängning av kontot.

Och massa andra sjuka grejer.

Man ska be dom dra åt helvete och försöka fixa utländsk bank om man kan.

Som sagt, detta beror på EU-direktiv. Så vill man undvika problemet och samtidigt skaffa en utländsk bank, så kanske man inte ska välja en bank inom EU. Samt kolla upp vad som gäller i det nya landet. För Sverige är inte ensamt om att ha dessa kontroller.

Jag anmärkte mest på att personen ifråga verkade överdriva när det gällde att bli kontrollerad och att behöva dokumentera exakt allt. Inte på att det faktiskt förekommer emellanåt.

Sedan kan jag åtminstone förstå varför det sker. Vet inte om det finns bättre sätt när det gäller penningtvätt och finansiering av terrorism. Ni två verkar dock strunta totalt i varför man blir kontrollerad, och vill avskaffa det totalt och låta folk göra vad de vill med sina pengar. Utan konsekvenser. Även om brott kan förekomma.
Senast redigerad av airsalt 2021-08-11 kl. 20:35.
Citera
2021-08-12, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell

Litet korkar inlägg. Du vet att antalet kontanter bara växer och växer ute i världen?
Jag tror snarare att de kommer prata om det tyskarna är rädda för. Den totala kontrollen. Därför värnar de starkt om kontanter. Det är oftast människor som är eljest som inte förstår bättre som förespråkar kontantfritt. De tror att kriminalitet mm bar försvinner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in