Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Kontantfritt samhälle?
Ja, absolut!
32,15%
291 röster
Nej, cash is king!
67,85%
614 röster
2021-07-30, 10:09
Aftonbladet:

Citat:
Andelen kontanter i samhället når e rekordlåg nivå och fortsätter att minska, skriver Svenska Dagbladet. Enligt ny statistik från SCB är kontanternas andel av penningmängden bara 1,33 procent motsvarande 62 miljarder kronor, vilket är den lägsta nivån som uppmätts i Sverige hittills.

Men det finns risker med en kontantfritt samhälle, enligt en seniorekonom.

– Vad gör vi om någon drar ur sladden? Ta den senaste it-attacken mot Coop till exempel och tänk att en gigantisk cyberattack mot Sverige sker. Ska vi då gå tillbaka till en bytesekonomi?, säger Robert Bergqvist, seniorekonom på SEB till tidningen.

Kontantfritt samhälle med nåt IT problem då? Omröstning. Plus and minus på detta? Tar ni emot kontanter? Använder ni? Utvecka.
Senast redigerad av Zeusy 2021-07-30 kl. 10:16.
Citera
2021-07-30, 10:11
Medlem
maxatdunders avatar
Jag använder kontanter när jag åker utomlands. Det är alltid bra att ha kontanter hemma som nöd.
Citera
2021-07-30, 10:13
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag använder kontanter omkring var tionde gång jag betalar något.

Jag har i sommar marscherat ut från tre caféer som vägrade kontanter då jag ville komma undan då jag hade sett andra saker som gjorde jag inte ville gynna dessa smitthärdar under tiden i kö. 😋
Citera
2021-07-30, 10:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Jag använder kontanter omkring var tionde gång jag betalar något.

Jag har i sommar marscherat ut från tre caféer som vägrade kontanter då jag ville komma undan då jag hade sett andra saker som gjorde jag inte ville gynna dessa smitthärdar under tiden i kö. 😋
Som bakteriofob borde du väl uppskatta att slippa hantera mynt och sedlar?
Citera
2021-07-30, 10:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Aftonbladet:

[b]

Kontantfritt samhälle med nåt IT problem då? Omröstning. Plus and minus på detta? Tar ni emot kontanter? Använder ni? Utvecka.
Du får problem även med kontanter om nätverket kraschar. Det såg vi väl om inte senast när COOP hade problem.

Alla kassaapparater är i dag nätverkskopplade.
Citera
2021-07-30, 10:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du får problem även med kontanter om nätverket kraschar. Det såg vi väl om inte senast när COOP hade problem.

Alla kassaapparater är i dag nätverkskopplade.

Kvittensblock och huvudräkning, ev kompletterat med en miniräknare för de som inte fått lära sig huvudräkning i skolan.

Kontanterna måste vi ha som backup. MSB rekommenderar inte att vi skall ha kontanter hemma för skoj skull.
Citera
2021-07-30, 10:51
Medlem
Jag har inget emot kontanter, kan absolut vara bra i vissa situationer. Men just COOP-attacken måste väl vara en synnerligen korkad sak att ta upp i samma mening som kontantlösa samhället. På mitt COOP spelade det ingen roll om jag hade kontanter eller inte, det gick inte att betala ändå !

Sen stängde de butiken helt och hållet...
Citera
2021-07-30, 10:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kvittensblock och huvudräkning, ev kompletterat med en miniräknare för de som inte fått lära sig huvudräkning i skolan.

Kontanterna måste vi ha som backup. MSB rekommenderar inte att vi skall ha kontanter hemma för skoj skull.
En normal butik får inte hantera kontanter så.
Citera
2021-07-30, 10:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Ok då svarar DU på hur vi löser en katastrofsituation. MSB, riksdagen, riksbanken står SAMTLIGT bakom kontanterna. Då bör man tänka efter både en och två gånger om man verkligen har vett i skallen när man är emot..
Citera
2021-07-30, 10:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ok då svarar DU på hur vi löser en katastrofsituation. MSB, riksdagen, riksbanken står SAMTLIGT bakom kontanterna. Di bör man tänka efter både en och två gånger om man verkligen har vett i skallen när man är emot..
Det jag säger är att du inte blir hjälpt av kontanter om nätverken kraschar.

Såg du inte hur det gick med COOP?

Riksdagen och riksbanken står inte alls bakom en kontanthandel.
Citera
2021-07-30, 10:56
Medlem
rtyuios avatar
Har slutat använda kort och betalar endast med kontanter och bojkottar verksamheter som vägrar cash.
Citera
2021-07-30, 10:56
Medlem
Citat:

Om elnätet eller telecominfrastrukturen går ner så skiter nog folk i vad dom får göra.

Finns det intresse att byta sedlar mot varor så kommer det att bli så.

Sen kan ju Skatteverket försöka jaga rätt på folk som försöker överleva dagen under en sån katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in