• 1
  • 2
2021-07-30, 09:36
Medlem
24-årig kille med bra, hela och friska föräldrar. Är själv hel och har inga medfödda sjukdomar, vare sig psykiskt, fysiskt eller neurologiskt. Jag går runt med ständiga okontrollerbara tankar/idéer som leder ofta till konstiga handlingar eller väldigt dåligt planerade handlingar. Slösat pengar på långa taxiresor for att jag inte kollade vädret eller om personen jag ville träffa var där. Missade två samtal från samma chaffis och angav en gång fel hämtaddress vilket de ringde mig om. Jag är snurrig, har inte full koll på något. Flög till Värmland med bara en mobil. Inget kort, vänner, event, boende eller munskydd eller ens returbiljett. Helt meningslöst. Ett ställe jag dessutom är väl bekant med sedan tidigare. Har kontakt med psykiatrin och hoppas på en ny medicin nu. Jag är liksom ingen riktig person, bara ett sinne med olika flytande idéer som ibland får mer inflytande fysiskt och ibland kolliderar med varandra så att det leder till konstigheter.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-30 kl. 09:49.
Citera
2021-07-30, 09:38
Medlem
Sök hjälp, ligg på för att verkligen få hjälp!

Har du någon i din krets som kan hjälpa dig?
Citera
2021-07-30, 09:39
Medlem
Core.s avatar
Är lite äldre än dig , men känner igen mig. Har en adhd-diagnos som ska omvärderas nu, ev bipolaritet, men ingen extrem variant.

Är egentligen ingen diagnosjagare, vill bara hitta ett sätt som går att leva med.

Ibland undrar jag fan om jag har frontallobsdemens 😂
Citera
2021-07-30, 09:42
Medlem
Core.s avatar
Men ska ge dig något uppmuntrande också. Min kära hustru är raka motsatsen, men uppskattar den här sidan med mig ändå. Även om det är påfrestande med impulsiva beslut utan grund, det bara händer och blir ofta fel 😂 men hon tycker att det är roligt att det händer saker iallafall, till skillnad från andra relationer där mycket bara står still
Citera
2021-07-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Sök hjälp, ligg på för att verkligen få hjälp!

Har du någon i din krets som kan hjälpa dig?
Psykiatrin är värdelös, har sagt flera gånger att jag varit nära självmord och att jag hade självmordsplaner och även var en fara för andra, men det enda de gjorde sist var att ge mig en sömnmedicin de inte ens fick skriva ut, inte ens Tegretolet gav de mig innan jag skrevs ut efter 3 dagar, trots att jag hade önskan om att vara kvar tills jag blivit psykiskt stabil. 112 har jag ringt, men de kan bara ge ambulans vilket är inte vad jag behöver.

Jag är dock rädd, för jag har varit nära en klippa när jag gått själv och två gånger satte jag på ett av mina föräldrars sovrumsfönster, som jag hade öppnat, när de inte var hemma under sommaren. Där och då hade mitt liv kanske varit över om det ledde till att jag hoppat till marken efter trappan ned till källaren. Tappade faktiskt greppet för en hängande triangel på en lekplats och föll 5 m ned till marken vilket gav mig en stukning i armen.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-30 kl. 09:52.
Citera
2021-07-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Är lite äldre än dig , men känner igen mig. Har en adhd-diagnos som ska omvärderas nu, ev bipolaritet, men ingen extrem variant.

Är egentligen ingen diagnosjagare, vill bara hitta ett sätt som går att leva med.

Jag är inte dement, är normalintelligent. Har bara ett kaotiskt tankeliv som jag inte får ordning på.
Citera
2021-07-30, 09:57
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag är inte dement, är normalintelligent. Har bara ett kaotiskt tankeliv som jag inte får ordning på.

Jo jag vet, är likadan! När jag mönstrade hade jag 5/5 på intelligenstestet, hr alltid haft bra betyg, men ändå ett stort kaos i livet
Citera
2021-07-30, 10:03
Medlem
Citat:
Jo jag vet, är likadan! När jag mönstrade hade jag 5/5 på intelligenstestet, hr alltid haft bra betyg, men ändå ett stort kaos i livet
Samma här. På något konstigt sätt lyckades jag få A i 7 av 8 ämnen när jag gick ut Teknikgymnasiet. Men turen höll inte på högskolan, där fick jag problem och till slut tog jag uppehåll på obestämd tid.
Citera
2021-07-30, 10:07
Medlem
Citat:

Adhd är inte en psykisk störning, det är neuropsykiatriskt.
Citera
2021-07-30, 10:08
Medlem
Citat:
Så jävla tråkigt bara att slumpen avgör ens öde i livet.
Citera
2021-07-30, 10:09
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Vet, på något konstigt sätt lyckades jag få A i 7 av 8 ämnen när jag gick ut Teknikgymnasiet. Men turen höll inte på högskolan, där fick jag problem och till slut tog jag uppehåll på obestämd tid.

Du måste hitt ditt egenvärde. Sanningen är, att ingen medicin eller annan behandling kommer förändra dig mer än med avtrubbning.

Såda som dig och mig passar inte normen, speciellt den svenska, så det gäller att lära sig att man är som man är och sluta förtrycka sin person.

Med åldern (30+) har jag börjat vara mer och mer som jag är, har andra problem med det så är det deras. Sen måste man så klart hitta nån struktur som gör att man fungerar något sånär i samhället, men det är enklare än du tror när du slutar klanka ner på dig själv.

Du är grym, inget jag bara säger utan vet av erfarenhet. Du har förmågor du inte vet att du besitter, även om det utifrån och inifrån just nu ser ut som skit.

Prova att bara leva ut den du är, håll inte tillbaka något, det är det som gör dig och mig sjuka, ickefungerande
Citera
2021-07-30, 10:20
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
24-årig kille med bra, hela och friska föräldrar. Är själv hel och har inga medfödda sjukdomar, vare sig psykiskt, fysiskt eller neurologiskt. Jag går runt med ständiga okontrollerbara tankar/idéer som leder ofta till konstiga handlingar eller väldigt dåligt planerade handlingar. Slösat pengar på långa taxiresor for att jag inte kollade vädret eller om personen jag ville träffa var där. Missade två samtal från samma chaffis och angav en gång fel hämtaddress vilket de ringde mig om. Jag är snurrig, har inte full koll på något. Flög till Värmland med bara en mobil. Inget kort, vänner, event, boende eller munskydd eller ens returbiljett. Helt meningslöst. Ett ställe jag dessutom är väl bekant med sedan tidigare. Har kontakt med psykiatrin och hoppas på en ny medicin nu. Jag är liksom ingen riktig person, bara ett sinne med olika flytande idéer som ibland får mer inflytande fysiskt och ibland kolliderar med varandra så att det leder till konstigheter.

Hej

Du behöver rutiner.
Ett fysiskt arbete 8 timmar per dag så du blir trött och inte orkar tänka dessa fladdriga tankar

Sen när det är helg kommer du uppskatta den mycket mer eftersom du äntligen får känna dig lite fri.

Var alltid sysselsatt dygnet runt förutom när du sover.

Var alltid med andra människor så får du andra intryck och idéer än dina egna. (Andra tankar än dina egna).

Rutiner kan göra att du känner dig mer fri.
Rutinerna kommer göra att du mår bra hela tiden och att du alltid vet vad som ska hända nästa sekund, minut, timme.

Sen den tid du får vara ledig kommer du uppskatta den tiden mer.

Och du kommer ha mer ordning på dina tankar eftersom vardagen i ditt liv nu är ordnad och kontrollerad.

Sen när du är fri på fritiden kan du tänka dina fladdriga tankar igen men då lite mer kontrollerat.

Det kommer kännas skönare att ha dem tankarna då eftersom resten av ditt liv är i full kontroll.

Se till att få det grundläggande på plats först.
Äta, sova, träna rätt.
Få till en bra rutin på det så kommer du börja må bättre och komma på att du inte tänker lika mycket på dessa tankar du har nu.

Bara ett tips Vet inte om det funkar för dig men prova
Senast redigerad av FlyboySeven 2021-07-30 kl. 10:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in