2021-07-30, 09:08
Medlem
Vad jobbar du med? Måste du ha massa kontakt med dina kollegor? Kan du inte bara göra din grej.
Citera
2021-07-30, 09:10
Medlem
Rollokolans avatar
Trist att du skulle behöva må så skit på jobbet. Hoppas bara att du är medveten om att egen uppsägning gör at det kan ta lång tid innan du får a-kassa.

"Om du säger upp dig utan giltiga skäl blir du avstängd i 45 ersättningsdagar (cirka 9 hela veckor). Därefter inleds din a-kassaperiod med sex dagars obligatorisk karens. Det innebär att det tar cirka 10 veckor tills du får någon ersättning från a-kassan."
Citera
2021-07-30, 09:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Synd att du får tråkningar. Hade du blivit uppsagd hade du haft lite bättre villkor. Kan inte facket hjälpa hitta en läkare som kan sjukskriva dig fortare. Du har haft besvär tidigare, finns ingen via gamla kontakterna som kan spurta på sjukskrivning under uppsägningstiden. Det gagnar ingen att du skall behöva vara kvar där, du tappar bara tid av det. Men det blir arbetsvägran om du låter bli. Du befinner dig i en kritisk situation nu. Kritisk för att du måste skrapa ihop måendet, nya ambitioner och hitta din grej. Snart i höst börjar samhället vakna upp, högskoleprovsanmälan, ansökning utbildningsplatser, relevanta jobbannonser eller i branscher du först måste komma på först att du är intresserad av. Så vad du gör nu påverkar hur du mår om ett halvår.
Citera
2021-07-30, 09:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Alltså nej jag blev inte uppsagd utan jag sa upp mig pga dålig behandling på jobbet. Jag bröt ihop tillslut och bara grät och bestämde mig för att jag fått nog av att må skit. Värsta som tagit mig var att jag ville verkligen jobba där men blev mest bara behandlad som något katten släppt in.

Jag har nu 2 månader kvar innan jag kan lämna arbetet för gott och har ingen aning om hur jag ska härda ut dessa 2 månader. För jag får sedan jag sa upp mig daglig kastat i ansiktet hur fel jag varit för dem och att de aldrig skulle ha anställt mig från början och därefter en hel lång lista på vilka egenskaper jag saknar som de kommit på nu efter 3 år.

Jag går i sönder. mitt självförtroende går i botten och de bara fortsätter att sparka på mig. Jag gråter varje dag och funderar på att bara låta bli att gå dit något mer och försöka låna pengar till hyran tills jag får min a-kassa.

Hjälp vad ska jag göra. Behöver tips eller stöd på hur jag ska orka detta utan att gå sönder helt och hållet

Citat:
Min läkare är på semester. De har inga tider på min vårdcentral. Har redan försökt och de har inga tider förrän om en månad. Världens sämsta vårdcentral

Kan du berätta lite mer vad som har hänt? Om de har behandlat dig så illa så att du behöver läkarhjälp så är det illa, finns det någon företagshälsovård?

Det tips jag kan ge dig nu är att försöka att inte ta på dig skulden oavsett vad som hänt, din arbetsgivare har ett stort juridiskt ansvar i detta.
Citera
2021-07-30, 09:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
din arbetsgivare har ett stort juridiskt ansvar i detta.
Se där, om det ligger något konkret i det är det också användbart, även om "egen uppsägning på felaktiga grunder" inte låter helt rätt, men kanske (också detta är en sak med facket).
Citera
2021-07-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad jobbar du med? Måste du ha massa kontakt med dina kollegor? Kan du inte bara göra din grej.

Har försökt hålla mig undan dem men svårt då vi är få på jobbet och måste jobba nära då vi har hög arbetsbörda just nu.
Senast redigerad av Hekima 2021-07-30 kl. 09:26.
Citera
2021-07-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Trist att du skulle behöva må så skit på jobbet. Hoppas bara att du är medveten om att egen uppsägning gör at det kan ta lång tid innan du får a-kassa.

"Om du säger upp dig utan giltiga skäl blir du avstängd i 45 ersättningsdagar (cirka 9 hela veckor). Därefter inleds din a-kassaperiod med sex dagars obligatorisk karens. Det innebär att det tar cirka 10 veckor tills du får någon ersättning från a-kassan."

Jag vet men det löser sig då jag kommer att få ut ett arv på sikt. Behöver bara hålla mig flytande tills dess.
Citera
2021-07-30, 09:20
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Alltså nej jag blev inte uppsagd utan jag sa upp mig pga dålig behandling på jobbet. Jag bröt ihop tillslut och bara grät och bestämde mig för att jag fått nog av att må skit. Värsta som tagit mig var att jag ville verkligen jobba där men blev mest bara behandlad som något katten släppt in.

Jag har nu 2 månader kvar innan jag kan lämna arbetet för gott och har ingen aning om hur jag ska härda ut dessa 2 månader. För jag får sedan jag sa upp mig daglig kastat i ansiktet hur fel jag varit för dem och att de aldrig skulle ha anställt mig från början och därefter en hel lång lista på vilka egenskaper jag saknar som de kommit på nu efter 3 år.

Jag går i sönder. mitt självförtroende går i botten och de bara fortsätter att sparka på mig. Jag gråter varje dag och funderar på att bara låta bli att gå dit något mer och försöka låna pengar till hyran tills jag får min a-kassa.

Hjälp vad ska jag göra. Behöver tips eller stöd på hur jag ska orka detta utan att gå sönder helt och hållet

Har ni ingen HR person på jobbat du kan beskriva din situation för? Och om du är med i någon fackförening kan dom gå in och kräva skadestånd för detta. Mobbing på jobbet är ingen liten sak och det kan bli rättssak av det hela.
Citera
2021-07-30, 09:23
Medlem
Om du är med i facket kan du vända dig dit, där finns konkret hjälp. Om du inte är med i facket kan du ringa ändå och kolla om de kan hjälpa ändå.

Din arbetsgivare ansvarar för din hälsa som anställd och får inte bete sig hur som helst. Om det är en större arbetsplats finns kanske en HR-avdelning?

Föreslå att du får arbetsbefriad uppsägningstid.
Ring din vårdcentral och begär en tid omgående, förklara att du annars måste lista om dig eftersom du behöver en läkartid nu. Boka läkare på typ doktor.se. Lycka till!
Citera
2021-07-30, 09:23
Moderator
evilhoneys avatar
Kontakta vårdcentralen och sjukskriv dig! Man ska inte behöva må så dåligt av sitt jobb.

alternativt:

Skit i att gå tillbaka, det enda är att det kan falla tillbaka på dig och de kan hålla inne sista lönen.
Citera
2021-07-30, 09:25
Medlem
Citat:
Är order/logistik/kundtjänstansvarig. Har försökt hålla mig undan dem men svårt då vi bara är 4st på jobbet som mest och måste jobba nära då vi har hög arbetsbörda just nu.

Är alla tre andra elaka mot dig eller kan du knyta an till någon av dem?
Citera
2021-07-30, 09:40
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jag har redan tappat det framför dem. Satt och grät vid lunchbordet. Min chef sa med världens drygaste ton att om jag mår dåligt så ska jag gå hem istället för att sitta där framför dem

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Se där, om det ligger något konkret i det är det också användbart, även om "egen uppsägning på felaktiga grunder" inte låter helt rätt, men kanske (också detta är en sak med facket).

Är du fackligt ansluten? Jag tycker det första du skall göra är att kontakta din fackrepresentant och beskriva situationen och händelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in