• 1
  • 2
2021-07-29, 22:03
Medlem
Hej, nyligen flyttat ihop med min sambo och hon har aldrig diskat undersidan av sina stekpannor. Det är helt kolsvarta...hon menar att man inte behöver göra det men det anser jag, vad tycker ni?

Någon som vet hur man fräschar upp en stelnar som inte blivit omskött bra? Det är dyrgripar dessutom så jag vill inte slänga dom.
Citera
2021-07-29, 22:07
Medlem
Amazon-mannens avatar
Värmeöverföringen platta -> stekjärn lär ju bli lidande..
Citera
2021-07-29, 22:09
Medlem
Strossels avatar
Är det något man ska diska på en stekpanna så är det undersidan, ju mer inbränt fett och liknande desto sämre värmelednings förmåga, köp stålbollar och svinto och gör rent.
Citera
2021-07-29, 22:10
Medlem
Svinto.
Citera
2021-07-29, 22:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kör med borste och diskmedel först, sedan stålull. Ungefär en gång/vecka.
Citera
2021-07-29, 22:21
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag kör dessa på stekpanna och de är klockrena både för insida och utsida. Går att köpa hos cervera eller kitch’n och säkerligen fler ställen.

Går att använda till mycket annat också då de inte repar på något sätt.

https://www.kitchnsverige.se/natbuti...hoCmU4QAvD_BwE
Citera
2021-07-29, 22:23
Medlem
Koka upp vatten, hetta upp stekpannan lite. Ta därefter lite diskmedel, svinto och gnugga så mycket du kan på undersidan. Häll på lite kokande vatten, ta mer diskmedel och repetera. Men undvik i den mån du kan att få diskmedel på den sida som ni steker.

Själv gör jag så, vet om att man ska undvika diskmedel på stekpannor. Men använder det endast för att lösa upp fettet på undersidan.

Därefter när ni lagar mat så se till att torka av spisen rejält innan du sätter tillbaka den rena stekpannan. Väldigt lätt att det blir som svart bränt fett som följer med.

Om du behöver så smörjer du in pannan igen. Hätta upp stekpannan, i med lite steksmör. Ta papper och torka ur. Forsätt så tills den ser mätt ut.
Citera
2021-07-29, 22:34
Medlem
Farbaute666s avatar
[quote=Elocone|76722102]Koka upp vatten, hetta upp stekpannan lite. Ta därefter lite diskmedel, svinto och gnugga så mycket du kan på undersidan. Häll på lite kokande vatten, ta mer diskmedel och repetera. Men undvik i den mån du kan att få diskmedel på den sida som ni steker.

Själv gör jag så, vet om att man ska undvika diskmedel på stekpannor. Men använder det endast för att lösa upp fettet på undersidan.

Jag tycker att du/ni har bra tips i tråden, jag har redan fått inspiration till att se över mina stekpannor.

Jag förstår vad du menar med diskmedel på insidan av stekpannan, men har för mig att det främst gäller gjutjärnspannor. Moderna med beläggning kan man diska försiktigt, men de ska ha svalnat först.
Senast redigerad av Farbaute666 2021-07-29 kl. 22:35. Anledning: otydligt citat
Citera
2021-07-29, 23:28
Medlem
19As avatar
[quote=Farbaute666|76722233]
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Koka upp vatten, hetta upp stekpannan lite. Ta därefter lite diskmedel, svinto och gnugga så mycket du kan på undersidan. Häll på lite kokande vatten, ta mer diskmedel och repetera. Men undvik i den mån du kan att få diskmedel på den sida som ni steker.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone

Jag tycker att du/ni har bra tips i tråden, jag har redan fått inspiration till att se över mina stekpannor.

Jag förstår vad du menar med diskmedel på insidan av stekpannan, men har för mig att det främst gäller gjutjärnspannor. Moderna med beläggning kan man diska försiktigt, men de ska ha svalnat först.

Belagda stekpannor ska diskas ordentligt både på utsida och insida.
Låt den svalna först och sen är det bara att gno på med diskmedel så mycket som diskborsten orkar
Citera
2021-07-30, 00:10
Medlem
Lagar alla här mat på vedspis eller är den här tråden en synkroniserad kollektivtrollning?

Hur får ni in smuts mellan stekpannan och plattan?
Citera
2021-07-30, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lagar alla här mat på vedspis eller är den här tråden en synkroniserad kollektivtrollning?

Hur får ni in smuts mellan stekpannan och plattan?
Har du lagat mat?
Citera
2021-07-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Har du lagat mat?

Ja det är just det jag har och därför jag frågar hur ni bär er åt för att få in smuts mellan stekpannan och plattan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in