2021-07-29, 18:47
Medlem
PC-Dators avatar
Lista enbart topp 3. Nämn inte en 4:e eller 5:e, hur mycket ni än tycker om den. Poängen är att hitta de allra bästa och viktigaste mästerverken som andra ev. missat att se.

Att enbart välja topp 3 gör att man får tänka till lite och skala bort många bra. Man får istället välja filmer som fick en att gapa stort i förvåning, chock eller annat, som får en att sukta efter mer, att vilja se om filmen igen, att läsa mer om den, att läsa om dom som var med i den, kanske till och med var den livsförändrande för er. Motivera varför ni valt dom ni valt, och var försiktiga med spoilers så vi inte ruinerar det för varandra om vi ska se varandras filmer.

Jag börjar - jag tror att det är dessa:

Alien
Aliens
Terminator

Jag var en liten snorunge som i slutet på 80-talet aldrig sett något liknande, så dessa filmer påverkade mig mycket och öppnade dörrar i min hjärna och bidrog antagligen till att jag har så pass stor fantasi idag, gissar jag, samt ett stort intresse för teknik & rymden.
Senast redigerad av PC-Dator 2021-07-29 kl. 18:53.
Citera
2021-07-29, 18:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Blues Brothers, kan se den på samma sätt som jag kan lyssna på ett musikalbum, om och om igen, tröttnar aldrig.

Dirty Harry, egentligen är det svårt att välja en clintanfilm men Dirty Harry är nog den jag sett flest gånger. Den gode den onde den fule är ett mästerverk men jag föredrar ändå DH-filmerna.

The Matrix, fan vad jag gillade den när den kom, nyskapande då. Den känslan sitter i fortfarande även om jag sällan ser den.
Citera
2021-07-29, 18:55
Medlem
Kill-9s avatar
Brazil (nattsvart framtidsskildring, utom i USA där de klippte bort sista minuten). Andra Gilliam-filmer är också med på 10-topplistan.
Crouching tiger, hidden dragon (Väldigt kinesisk, både i mentalitet och slut. Avbrott mot hollywood)
The Big Lebowski (The dude. Say no more) Andra Cohen-filmerär också med på 10-topplistan.
Senast redigerad av Kill-9 2021-07-29 kl. 19:00.
Citera
2021-07-29, 18:56
Medlem
PC-Dators avatar
Grabbar, tack för era bidrag men var vänliga och följ en av reglerna i startinlägget:

Citat:
Motivera varför ni valt dom ni valt, och var försiktiga med spoilers så vi inte ruinerar det för varandra om vi ska se varandras filmer.

En kort kommentar räcker.
Citera
2021-07-29, 19:02
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Grymt bra men lägg gärna till en liten, kort kommentar om varför vi andra ska se dom som listas och som vi har missat. Det var en av reglerna i startinlägget.

The Thing
Plutonen
Ghostbusters

The Thing
Menar alltså filmen från 1982.
Helt enkelt ett mästerverk med helt otroliga praktiska effekter som fortfarande är riktigt imponerande. Stämningen i filmen där dom är fast utan hjälp och ingen går att lita lyser igenom i hela filmen. Ett måste för alla skräckfilmsfantaster

Plutonen
En helt suverän krigsfilm som lycktas fånga Vietnamkriget väldigt bra. Även denna film har väldigt imponerande effekter och väldigt intensiva krigsscener.

Ghostbusters
Den perfekta filmen. Man blev lite rädd för spökena när man såg den som liten (var 3-4 år första gången) men komedin och skådespelarprestationerna gör det till en av de bästa filmer som gjorts. Ett bra exempel på en typ av film som inte görs längre
Citera
2021-07-29, 19:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Den gode, den onde, den fule. Stämningen i denna film är magisk och Morricones musik gör den ännu bättre.

De skoningslösa. Helt enkelt en jävligt bra western.

Alien. Håller än idag, sanslös kvalitetsskräck.
Citera
2021-07-29, 19:08
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
The Thing
Plutonen
Ghostbusters

The Thing
Menar alltså filmen från 1982.
Helt enkelt ett mästerverk med helt otroliga praktiska effekter som fortfarande är riktigt imponerande. Stämningen i filmen där dom är fast utan hjälp och ingen går att lita lyser igenom i hela filmen. Ett måste för alla skräckfilmsfantaster

Plutonen
En helt suverän krigsfilm som lycktas fånga Vietnamkriget väldigt bra. Även denna film har väldigt imponerande effekter och väldigt intensiva krigsscener.

Ghostbusters
Den perfekta filmen. Man blev lite rädd för spökena när man såg den som liten (var 3-4 år första gången) men komedin och skådespelarprestationerna gör det till en av de bästa filmer som gjorts. Ett bra exempel på en typ av film som inte görs längre

The Thing (1982) var suverän. Den förmedlade avskildheten från civilisationen, stämningen och skräckupplevelsen i gruppen och inte minst paranoian väldigt bra. Specialeffekterna må anses gamla nu men allt annat i filmen är top notch. Remaken var OK. Den går att se, men kan man så ser man helst originalet.
Senast redigerad av PC-Dator 2021-07-29 kl. 19:12.
Citera
2021-07-29, 19:13
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
The Thing (1982) var suverän. Den förmedlade avskildheten från civilisationen, stämningen och skräckupplevelsen i gruppen och inte minst paranoian väldigt bra. Specialeffekterna må anses gamla nu men allt annat i filmen är top notch. Remaken var OK. Den går också att se, men kan man så ser man originalet.

Effekterna har åldrats riktigt bra faktiskt. Få filmer från den tiden där effekterna faktiskt fortfarande ser såpass bra ut.
Den nya är ju ingen remake utan en prequel.
Det är ju vad som hände på den norska basen innan den första filmen.
Jag gillar den men den första är överlägsen!
Citera
2021-07-29, 19:18
Medlem
GeleZachas avatar
1. Superbad
Motivering: Enda filmen jag skrattar genuint till
2. The green mile
Motivering: En av de få filmer som nästan kan få mig att gråta, lite överdrivet overklig ibland kanske, men det kan jag leva med
3. Catch me if you can
Motivering: Bra skådisar och riktigt spännande handling
Citera
2021-07-29, 19:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Sagan om ringen 1
Blade runner
Seven Years in Tibet

Filmerna är episka, skådisarna är episka, sedan är det tidsandan och vilka minne jag har med själva filmerna som är mysiga. Alien och T1 & T2 och Big Lebowski, och Brazil för den delen är alla väldigt nära på toplistan och Andarnas Hus ligger också väldigt väldigt högt.

Edit: och Harry Potter serien är också i topp.
Senast redigerad av Uncorruptable 2021-07-29 kl. 19:22.
Citera
2021-07-29, 19:32
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Effekterna har åldrats riktigt bra faktiskt. Få filmer från den tiden där effekterna faktiskt fortfarande ser såpass bra ut.
Den nya är ju ingen remake utan en prequel.
Det är ju vad som hände på den norska basen innan den första filmen.
Jag gillar den men den första är överlägsen!

Ah, det kan nog stämma. 10 år sen jag såg den. Kanske dags att se om den.
Senast redigerad av PC-Dator 2021-07-29 kl. 19:35.
Citera
2021-07-29, 19:35
Medlem
Elefantmannen - en sann berättelse om ett tragiskt levnadsöde. Fantastiska skådespelarprestationer. Das boot - filmen från 1981, en storartad krigsfilm. The Last Full Measure - krigsfilm från Vietnam kriget - en sann berättelse. Såg den nyligen. En stor film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in