Och var står han idag då...? Bara för att han lämnat salafismen, så betyder inte det att han inte längre är islamist. Långt ifrån alla islamister är ju salafister. Vidare betyder det inte heller att han nu har en tolkning av islam som är mer liberal. Islamiska Förbundet är ju t.ex. inte salafister, men de anser ändå att shari'ah ska gälla och att det är muslimska kvinnors plikt att täcka sig.
Jag får läsa intervjun med honom och se ifall något framkommer där.
Tillägg: Sökte lite snabbt i intervjun och hittade detta...
Citat:
Det finns dels ISIS och Bin Ladin, dels de här mjuka, gulliga salafisterna. Men det är exakt samma saker. Det är samma ideologi. Den rinner från samma bägare. Vissa är emot ISIS – som Islam.nu. Men betyder det att de plötsligt är gullebarn? De står fortfarande för att om en kvinna begår zina (otukt), så ska hon dödas. Du vet sådana saker. Säg det öppet mer. Stå för det, så andra få se.
Tyvärr finns salafismen nu i nästan alla stora moskéer i någon form. Och så är det Muslimska brödraskapet och det är bara män. Män som vill slå vakt om makt, besökare och pengar. Jag går därför inte till moskéer längre. Inte nu. Det går tyvärr inte.
[...]
Jag har absolut inga problem med vad någon tycker är haram – men gå inte runt och säg till folk vad de får göra och inte göra. Speciellt inte i frågor som vi vet tolkas olika hos olika muslimer.
[...]
Och nästa år ska jag rösta i valet för första gången i mitt liv. För mig är det jättestort.
Förutsatt att han inte ljuger, vilket jag inte tror att han gör, så verkar det som att han inte bara lämnat salafismen bakom sig utan även islamismen. Om så är fallet, så hoppas jag att han nu kanske kan göra göra något gott.