2021-07-29, 14:16
Medlem
För att göra karriär i orten funkade hans tidigare åsikter. För att han ska kunna fortsätta klättra behöver han göra sig nyttig för andra människor. En före detta extremist som "kommit till insikt" får många naiva hjärtan att klappa.
Citera
2021-07-29, 16:18
Medlem
Går det att förlåta ex(?)-salafisten Anas Khalifa?
Självklart!
Att påstå sig ha lämnat salafismen men kvarstå i islam är dock ohållbart.
Han måste lämna islam.
Citera
2021-07-29, 17:40
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flesta förespråkar att man skall kunna förlåta människor, men går denne man att förlåta? Hur bör Sverige idag förhålla sig till honom?

Nej. Det enda sättet han kan bli förlåten på är genom en flygbiljett till hemlandet, och en permanent utvisning.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-07-29 kl. 17:48.
Citera
2021-07-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtus
För att göra karriär i orten funkade hans tidigare åsikter. För att han ska kunna fortsätta klättra behöver han göra sig nyttig för andra människor. En före detta extremist som "kommit till insikt" får många naiva hjärtan att klappa.

Jag är rädd att du har rätt... och skräms över om vänstern nu gör honom till hjälte och galjonsfigur för integration eller vad det är.

Som karaktär är han opålitlig i mina ögon.
Citera
2021-07-29, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Nej. Det enda sättet han kan bli förlåten på är genom en flygbiljett till hemlandet, och en permanent utvisning.

eller en påtvingad inmarsch i ett fjärrvärmeverk,och då menar jag in i ugnen..där han kan göra avbön och för en gångs skull,komma till någon nytta för sverige som eltillverkare och varmvattentillverkara inom fjärrvärme industrin,vilket är den enda väg vi borde erbjuda muslimer av alla de sorter
Citera
2021-07-29, 18:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du har alltså följt denna person i flera år? Varför det?

Det är bra att ha koll på extremister.
Citera
2021-07-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är rädd att du har rätt... och skräms över om vänstern nu gör honom till hjälte och galjonsfigur för integration eller vad det är.

Som karaktär är han opålitlig i mina ögon.

Hans karriär kommer nog att landa bland mångkulturalisterna på högerkanten, är min gissning. Han kommer resa runt och föreläsa om extremism, jobba för att avradikalisera ungdomar, vara med i poddar osv. Högerns mångkulturalister har störst nytta av honom och kan därför erbjuda den bästa karriären. Och då väljer han den. Håller med om han är opålitlig.
Citera
2021-07-29, 20:37
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Hans karriär kommer nog att landa bland mångkulturalisterna på högerkanten, är min gissning. Han kommer resa runt och föreläsa om extremism, jobba för att avradikalisera ungdomar, vara med i poddar osv. Högerns mångkulturalister har störst nytta av honom och kan därför erbjuda den bästa karriären. Och då väljer han den. Håller med om han är opålitlig.

En ny rektor Hamid.
Citera
2021-07-30, 11:44
Medlem
Citat:

Du tänker C eller L?

Ja vi får se. Vi ser ju redan nu har stort man blåser upp honom.

Även avhoppade nazister brukar användas i avradikaliseringsarbete. Det är kanske inget att gå igång över.
Citera
2021-07-31, 05:45
Medlem
Citat:
Hehe!!

Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
En ny rektor Hamid.
Varför inte en post i UD, SÄPO eller kanske en post där man kan möta människor. En post som skulle vara bra för det är Utbildningsminister där han skulle kunna radikalisera alla i hela Svedala...Eller precis tvärt om, vända på kakan!! Om inte skulle det ju synas på tre röda.... Svenska myndigheter har lång tradition om att offentligt ej tillvarata enskilda som kan vara en möjlig lösning på ett annat slut.
Citera
2021-07-31, 08:24
Medlem
Impertinents avatar
Han är fortfarande en praktiserande islamist. Så det finns inget att förlåta.
Citera
2021-07-31, 12:39
Medlem
Och var står han idag då...? Bara för att han lämnat salafismen, så betyder inte det att han inte längre är islamist. Långt ifrån alla islamister är ju salafister. Vidare betyder det inte heller att han nu har en tolkning av islam som är mer liberal. Islamiska Förbundet är ju t.ex. inte salafister, men de anser ändå att shari'ah ska gälla och att det är muslimska kvinnors plikt att täcka sig.

Jag får läsa intervjun med honom och se ifall något framkommer där.

Tillägg: Sökte lite snabbt i intervjun och hittade detta...

Citat:
Det finns dels ISIS och Bin Ladin, dels de här mjuka, gulliga salafisterna. Men det är exakt samma saker. Det är samma ideologi. Den rinner från samma bägare. Vissa är emot ISIS – som Islam.nu. Men betyder det att de plötsligt är gullebarn? De står fortfarande för att om en kvinna begår zina (otukt), så ska hon dödas. Du vet sådana saker. Säg det öppet mer. Stå för det, så andra få se.

Tyvärr finns salafismen nu i nästan alla stora moskéer i någon form. Och så är det Muslimska brödraskapet och det är bara män. Män som vill slå vakt om makt, besökare och pengar. Jag går därför inte till moskéer längre. Inte nu. Det går tyvärr inte.
[...]
Jag har absolut inga problem med vad någon tycker är haram – men gå inte runt och säg till folk vad de får göra och inte göra. Speciellt inte i frågor som vi vet tolkas olika hos olika muslimer.
[...]
Och nästa år ska jag rösta i valet för första gången i mitt liv. För mig är det jättestort.

Förutsatt att han inte ljuger, vilket jag inte tror att han gör, så verkar det som att han inte bara lämnat salafismen bakom sig utan även islamismen. Om så är fallet, så hoppas jag att han nu kanske kan göra göra något gott.
Senast redigerad av yokisuci 2021-07-31 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in