• 1
  • 2
2021-07-28, 21:27
Medlem
bithaxs avatar
Såg att det finns på jula.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...atning-003920/

Är det någon som provat detta?

Kylaren har nått litet läck nån stans, vattennivån sjunker några cm på en timme.
Bilen är skortfärdig, jag är därför inte så sugen på att investera tusenlappar i detta problem.
Kan den hålla ett år med en billig fix så vore det ok.
Citera
2021-07-28, 21:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Kylaren har nått litet läck nån stans, vattennivån sjunker några cm på en timme.
Bilen är skortfärdig, jag är därför inte så sugen på att investera tusenlappar i detta problem.
Ja det funkar oftast att använda
Citera
2021-07-28, 21:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Om det är kylaren så kan det fungera med kanel, det är ännu billigare. Men är det någon slang som läcker fungerar inte kanel så bra. Luktar nybakt efteråt.

Det du riskerar med kylartätning är sämre värme om det sätter sig i värmepaketet.
Citera
2021-07-28, 21:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om det är kylaren så kan det fungera med kanel, det är ännu billigare. Men är det någon slang som läcker fungerar inte kanel så bra. Luktar nybakt efteråt.

Det du riskerar med kylartätning är sämre värme om det sätter sig i värmepaketet.

Det är redan kass värme på den. Man får dra upp värmen på max för att få varmt och sätta på cirkulationen. Och ja, jag har bytt termostaten och normalt pekar pilen för motorns värme rakt upp. Idag gick den dock upp på det röda och ja, det visade sig vara läck.
Citera
2021-07-29, 01:23
Medlem
zoombos avatar
Några cm på en timme är mycket, då borde du rentav kunna se läckan om den finns i kylaren eller däromkring. Försvinner det däremot vatten till förbränningsrummet så har du ett större problem med trasig blockpackning eller liknande och det funkar då inte med kylartätning.

Luktar det avgaser i expansionskärlet? Finns det övertryck och bubblar där? Då är det detta som hänt. Kolla även hur avgasröken ser ut, ska inte vara vit.
Citera
2021-07-29, 01:27
Medlem
Flexarn10s avatar
Läker det när aset blir varm eller konstant?
Köra bil kostar pengar..
Du kanske ska lägga ner?
Citera
2021-07-29, 02:06
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:

Fungerar inte.
Totalt bortslösade pengar.
Citera
2021-07-29, 08:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Fungerar inte.
Totalt bortslösade pengar.

Nej funkar på småläckor men inte kulhål naturligvis.

Då kan kan det gå att ta sig hem genom att kläcka i några ägg , håller bara man håller motortempen under 100 så det inte blir övertryck
Citera
2021-07-29, 09:48
Medlem
killawifes avatar
Ett par cm på en timme? Du har inte en läcka, du har ett hål. Men testa ändå med kylartätning, det är billigt och enkelt. För mig har det varit 50-50, ibland har det funkar, ibland inte. Men man har inget att förlora.

Många bilar idag har plaströr som blir spröda av värmen och sen spricker och så läcker det där. dessa rör är billigga att köpa och ibland enkla att byta. Jag har haft detta felet på 2 audis och en saab. Kostade ca 150:- styck att reparera.
Citera
2021-07-29, 09:54
Bannlyst
till alla som vill testa kylartätning , köp en flaska kylarrensning först så får nu ur allt bös och kylar tätning fäster bättre

i bland blir kylartätning permanent och ibland hjälper det inte ett skit , bara att testa TS
Citera
2021-07-29, 09:59
Medlem
Testa på. Vad har du att förlora.
Tank bara på en sak och det är att följa instruktionerna till punkt och pricka. De där mirakelmedlen som finns till många saker hör man mkt skit om och de gånger jag själv misslyckats så har det varit jag som gjort fel.
Har de senaste åren testat avgastätning som höll ett halvår samt däcklagning på tub. Däcklagningen gjorde jag på ett platt däck och det däcket har nu rullat i tre år.
Återkom gärna med resultatet.
Citera
2021-07-29, 11:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Som vanligt vill vi veta vilket märke,årsmodell och modell av bil det handlar om...

Varför?

Till min bil kostade en NY kylare 1052kr.
Jämför med tätning för en hundring,lite till glykol,åka fram och tillbaka,så är det inte långt bort från 1000 spänn..

Sedan finns det säkert bilar en kylare kostar som en semester i Maldiverna...

Begagnat?

Reservdels-bil?

Löcka te!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in