2021-07-28, 17:56
Medlem
I Sverige säljer man sedan något år inte råttgift till privatpersoner. Detta efter nya regler vad jag förstår.

Är det någon som vet om det går att köpa råttgift online någonstans?

Huset har fått besök av både råttor och möss. När det gäller Anticimex har även de nya regler för bekämpning av råttor och möss, med återbesök och liknande.

Har provat med en mängd olika fällor, men det blir lite fångst då och då. Men det gör liksom ingen större skillnad.
Citera
2021-07-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvira123
I Sverige säljer man sedan något år inte råttgift till privatpersoner. Detta efter nya regler vad jag förstår.

Huset har fått besök av både råttor och möss. När det gäller Anticimex har även de nya regler för bekämpning av råttor och möss, med återbesök och liknande.

Har provat med en mängd olika fällor, men det blir lite fångst då och då. Men det gör liksom ingen större skillnad.

Efter vad jag kan se kan Du åka till Tyskland och handla

https://www.duenger-shop.de/Sonderpo...-gr--1616.html
Citera
2021-07-28, 18:19
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Råttor är j-vligt sluga - har en fälla smällt på ett ställe aktar sig de andra för att gå i den. Flytta runt fällorna alltså.

De gillar rökt mat så när vi hade en inkräktare i garaget så tipsade Anticimexkillen om kaviar som bete. Satte ut några slagfällor och de slickade i sig all kaviar utan att fällan slog igen...varje gång(!)

Det som till slut funkade bäst för oss var att borra ett litet hål i "utlösningsplåten" och dra igenom en skruv med mutter där och sen trä fast en liten korvbit (typ rökt medvurst) på den uppstickande skruvänden så betet satt fast i utlösningsmekanismen.

Gift vill man nog undvika, risken är att de dör på något otillhängligt ställe och sen luktar as i flera månader efteråt
Citera
2021-07-29, 00:58
Medlem
Tackar, ska kolla Tyskland och se om det kan ge något. Kikade på sidor i England, men de verkade inte sälja till Sverige. Men ska kolla Tyskland. 😊

Råttgift är det som fungerar i särklass bäst tycker jag.
Men bäst om man kan lägga ut giftblocken själv. Anticimex blir både dyrt och omständigt, då de numera tycks behöva göra återbesök vad jag förstår.

Men som sagt, håller med om att det inte blir någon vidare lukt när råttor dör inomhus. Giftet är ofta uppbyggt så att råttorna och mössen ska bli törstiga och leta sig utomhus för att dö ... men ibland blir det inte så. Och då luktar det rejält surt någon vecka.
Citera
2021-08-01, 00:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tackar, ska kolla Tyskland och se om det kan ge något. Kikade på sidor i England, men de verkade inte sälja till Sverige. Men ska kolla Tyskland. 😊

Råttgift är det som fungerar i särklass bäst tycker jag.
Men bäst om man kan lägga ut giftblocken själv. Anticimex blir både dyrt och omständigt, då de numera tycks behöva göra återbesök vad jag förstår.

Men som sagt, håller med om att det inte blir någon vidare lukt när råttor dör inomhus. Giftet är ofta uppbyggt så att råttorna och mössen ska bli törstiga och leta sig utomhus för att dö ... men ibland blir det inte så. Och då luktar det rejält surt någon vecka.

Vilken försäkring har du på huset? Anticimex ingår i vissa försäkringar så det ska inte kosta något att ta ut dom? Bor du i ett gammalt hus och får in möss så kommer dom att återkomma. Dom behöver 5-6 mm för att ta sig in i ett hus. Antalet ungar dom föder per år är en hel del så du kommer nog få leva med mössen tyvärr.
Citera
2021-08-06, 23:53
Medlem
Beställde utomlands ifrån. Bekräftelser, betalningar och allt gick bra. Nu en tid senare kom tyvärr detta meddelande. Det verkar klurigt att få tag i råttgift. 🤔

"We're writing to inform you that your recent purchase through the Global Shipping Programme from [rightthings-store] can't be completed.

The item in question has been classified as restricted. This could be due to import/delivery restrictions or eligibility requirements within the Global Shipping Programme. The item will not be sent on to its final destination and will not be returned to you.

Don’t worry, we'll send a full refund to your original payment method within 72 hours. You may notice two separate refunds; a refund for the item and a refund for the postage and import costs. No further action is needed."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in