2021-08-12, 07:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Doffe1889
Ja som rubriken lyder. Varför? Jag har hört att Hitler egentligen inte ogillade judar utan bara kommunism, men att de flesta judar var kommunister. Det verkar ju faktiskt stämma tycker jag.
Einstein var kommunist, Lenin, juden Aschberg och hans förfäder är välkända kommunister. T.o.m. självaste Fidel Castro sade sig vara jude, vet ej om det stämmer men uppenbarligen så har judar nåt med kommunism att göra. Vad säger ni Flashback?

Kommunismen har sin ideologiska grund inom en judisk sekt som heter Sabbatianism. Marx som skapade den marxistiska kommunismen var jude som kom från en kulturmiljö där en viss slags värderingar och världssyn rådde. Dessa gick ut på att judarna är guds utvalda folk och de insåg naturligtvis att för att de skulle nå sin "rättmätiga" framgång måste de bekriga vita europeer och deras religion kristendom. Vid en objektiv studie framstod nämligen dessa som guds utvalda folk då de var många fler än judarna och i princip var på väg att erövra hela jordklotet. Lösningen blev att hetsa de fattiga och outbildade vita massorna mot deras härskare. På så vis skulle judarna åter bli "guds utvalda" och världens mest framgångsrika folk.

Ja detta är naturligtvis en grov förenkling av de ståndspunkter som lett många judar att stödja just marxismen.

/Johan
Citera
2021-08-12, 09:09
Medlem
Soterns avatar
Någon som sett en jude i kroppsarbete?
Citera
2021-08-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det var väl så att Judarna var notoriska med att se till att ”arbeta” i positioner där dom slapp använda hammaren o skäran vilket ryssen förmodligen hade börjat reta sig ordentligt på.

Jag kom inte ihåg riktigt vad dom gjorde där men dom var först inbjudna som experter tror jag från Tyskland så vanligt arbete var det nog kanske inte, dom har alltid varit duktig på att ta positioner så det är mycket möjligt att Ryssen störde sig på det och att dom bodde säkert väldigt bra också medans ryssen svalt. Ryssland hade en stor befolkning av judar redan innan och dom var mycket hatade och det dödades tusentals av dom, långt innan Nazi Tyskland ville utrota dom. Judarnas rykte har aldrig varit bra nånstans så det förvånar mig väldigt mycket när folk säger att Judarna styr världen borde dom inte velat bättre på sitt rykte då.
Citera
2021-08-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
På den tiden så var judar mycket rika och hade hög ekonomisk status.
För att bli ännu rikare och konkurrera mot kapitalet, så utropade dom sig som kommunister, dvs "Allt åt alla".

Men judarna själva skulle inte påverkas.

Makt.

De allra flesta judar i dåvarande Ryssland var tvärtom mycket fattiga. De tilläts endast bo inom ett begränsat geografiskt område (nuvarande Ukraina och Litauen) och fick inte äga jord eller jobba med lantbruk. De 40 åren innan ryska revolutionen emigrerade ca 2 miljoner judar från Ryssland för att söka ett bättre liv (de flesta till USA eller dåvarande Palestina).

Efter revolutionen förbjöds den judiska religionen och synagogorna brändes ner.
Citera
2021-08-12, 12:59
Medlem
Kommunister eller salongskommunister som t.ex. Sverige är fullt av?
Citera
2021-08-12, 14:53
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
De allra flesta judar i dåvarande Ryssland var tvärtom mycket fattiga. De tilläts endast bo inom ett begränsat geografiskt område (nuvarande Ukraina och Litauen) och fick inte äga jord eller jobba med lantbruk. De 40 åren innan ryska revolutionen emigrerade ca 2 miljoner judar från Ryssland för att söka ett bättre liv (de flesta till USA eller dåvarande Palestina).

Total snedvinkling. Man hade ett helvete i Tsarryssland med judars parasitära fuffens och skojerier. Sen var den stora massan i Tsarryssland fattiga och judarna var inte på något vis fattigast. Efter bolsjevikrevolutionen så belades antisemitism med dödsstraff och judar var groteskt överrepresenterade inom det sovjetiska ledarskapet. Inte heller stämmer det att synagogor systematiskt brändes ned som man gjorde med kyrkor. Några bestialiska tortyrmord på rabbiner som präster utsattes för har jag aldrig hört talas om.
Citera
2021-08-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Total snedvinkling. Man hade ett helvete i Tsarryssland med judars parasitära fuffens och skojerier. Sen var den stora massan i Tsarryssland fattiga och judarna var inte på något vis fattigast. Efter bolsjevikrevolutionen så belades antisemitism med dödsstraff och judar var groteskt överrepresenterade inom det sovjetiska ledarskapet. Inte heller stämmer det att synagogor systematiskt brändes ned som man gjorde med kyrkor. Några bestialiska tortyrmord på rabbiner som präster utsattes för har jag aldrig hört talas om.

Det jag skrev var ett svar på att judar i Ryssland sades vara generellt rika, inte vem som var allra fattigast.
Religion förbjöds generellt. Synagogor liksom kyrkor förstördes. "Bestialiska tortyrmord på rabbiner" är ditt eget påhitt.

Hur många judar som ingick i det sovjetiska ledarskapet är ett klassiskt ämne som avhandlats i anti-judiska kretsar ända sen 20-talet och där fantasierna flödar fritt.
Citera
2021-08-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ok, det kan man tro.
Till topic. Är det inte så att Judar som är kommunister är det enbart i skepnad att instigera kommunism, dom är med folket i kampen så länge deras egen säkerhet är säkrad. Lenin o Trotsky tog sig till Ryssland från sina exiler när saken i stort sett var biff.
Varför dom vill starta revolter kan ju vara den klassiska ’söndra o härska’ taktiken. Trotsky jobbade väl för kapitalister i NY, som i.o.f blåste honom. Sovjet kom till för att göra USA rikare o mäktigare, framför allt då de styrande i USA.

Och tillbaka till Jakob, så ser vi att deras metoder för att tillskansa sig makt sträcker sig långt tillbaka till ”sagornas” tid....sticka kniven i ryggen, gå över lik....o.s.v
Lenin och Trotskij var inte judar. Så länge du inte är troende jude själv så finns det ingen som helst anledning att kalla någon med judiskt ursprung för jude. Det blir lika ologiskt som att kalla en ateist för kristen bara för att han kommer från en kristen släkt.
Citera
2021-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doffe1889
Ja som rubriken lyder. Varför? Jag har hört att Hitler egentligen inte ogillade judar utan bara kommunism, men att de flesta judar var kommunister. Det verkar ju faktiskt stämma tycker jag.
Einstein var kommunist, Lenin, juden Aschberg och hans förfäder är välkända kommunister. T.o.m. självaste Fidel Castro sade sig vara jude, vet ej om det stämmer men uppenbarligen så har judar nåt med kommunism att göra. Vad säger ni Flashback?
Dem är ofta också mycket framgångsrika kapitalister du hittar dem på båda sidorna.
Citera
2021-08-12, 23:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

Mycket möjligt att vissa var fattiga.
Men den stora överklassen var judisk.
Citera
2021-08-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Lenin och Trotskij var inte judar. Så länge du inte är troende jude själv så finns det ingen som helst anledning att kalla någon med judiskt ursprung för jude. Det blir lika ologiskt som att kalla en ateist för kristen bara för att han kommer från en kristen släkt.
Jo jag förstår det tänket, men det häller inte..Trotsky o alla dom andra judarna som var ledande bolsjeviker försökte publikt förnekade det faktum att dom var judar genom namnbyte. Judar sekulära eller troende strävar alltid att hålla sin genetiska distinktion.
Citera
2021-08-13, 06:19
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det jag skrev var ett svar på att judar i Ryssland sades vara generellt rika, inte vem som var allra fattigast.
Religion förbjöds generellt. Synagogor liksom kyrkor förstördes. "Bestialiska tortyrmord på rabbiner" är ditt eget påhitt.

Hur många judar som ingick i det sovjetiska ledarskapet är ett klassiskt ämne som avhandlats i anti-judiska kretsar ända sen 20-talet och där fantasierna flödar fritt.

Du ljuger. Dels försökte du framställa judar som fattiga i Tsarryssland vilket inte stämmer relativt sett. Några synagogor brändes inte ned och någon systematisk förföljelse av religiösa judar skedde inte i Sovjet. Vidare finns robusta källor på hur överrepresenterade judar var inom det sovjetiska ledarskapet och NKVD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in