• 2
  • 3
2021-07-28, 19:10
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandutch
Ja, hände mig med och jag fick åka 2 timmar till ett kontor för att hämta en förbannad dosa och sen spendera några timmar med att gå tillbaka till iOS 14.

Hahaha fyfan va drygt, ja men då vet man vad man har o förvänta sig. Direkt ner till IOS 14 igen då, du har möjligtvis inte en bra guide som du använde dig av?
Citera
2021-07-28, 19:12
Medlem
Nja, tog den första bästa efter att ha googlat ”downgrade to iOS 14”.
Senast redigerad av vandutch 2021-07-28 kl. 19:15.
Citera
2021-07-28, 19:43
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ja, hände mig med och jag fick åka 2 timmar till ett kontor för att hämta en förbannad dosa och sen spendera några timmar med att gå tillbaka till iOS 14.

men där ser man, det var en bugg och inte "the forces of evil" som alla på FB alltid direkt tror

det är antagligen inte en bra ide att gå till beta verisioner av operativsystem om man använder panktjänster på mobilen

det har varit så länge, bank id tjänsten kånner av om något inte stämmer med operativsystemet, för att undvika hacking "underifrån" antar jag

råkade ut för samma sak för 9 år sedan
Senast redigerad av SexSexSex 2021-07-28 kl. 19:47.
Citera
2021-07-28, 19:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Hur kan du inte redan ha en dosa? Batteriet slut?

Låter helt vansinnigt. Mobila bank-ID, bank-ID på fil osv. ska man ju kunna dra tillbaka när man vill. Det är inget jag litar på alltid fungerar.
Citera
2021-07-28, 21:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
+1

Välkommen till det nya utanförskapet.

Denna bestraffning kommer att användas mot bråkiga och uppstudsiga invånare framöver.
V g se Kinas "social" score.
Det blir tom värre eftersom man i princip inte kommer att kunna göra någonting utan bankid om några få år. Varken mot banker, myndigheter, vaccinering, sjukvård, eller annat. Vi kommer att vara totalt kontrollerade via bankid, och vid minsta misstänkta snedsteg (oops köpte en bitcoin) så finns du inte mer utan att gå personligen till ett bankkontor och berätta i en timme allt vad du gjort i ditt liv senaste fem åren.

Troligen får man sitta med två internetbanker så att man ständigt kan ladda ner två bankid om det ena falerar. Någon som vet om ett spärrat bankid från t.ex icabanken sabbar ett bankid från swedbank?
Senast redigerad av Paris24 2021-07-28 kl. 21:08.
Citera
2021-07-28, 21:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
3 år gäller mitt på Swedbank fortfarande om man går in på inställningar och kollar, de kan vara bra att kolla lite då och då...tack...
Okej, vet att jag läste om det här för några månader sedan men kan ha varit någon med ungdomskonto som inte har lika lång giltighet.
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Det är Sparbanken jag har, precis vilket jag oroar mig över att det kan bero pågrund av kryptoköpen. Nej hade ej på fil, vet inte riktigt vad du menar.
Vet inte om Sparbanken har samma men jag har också BankID på fil på en laptop som kan vara praktiskt när man är hemma och även som backup om mobilen skulle gå sönder ...Men jag har Skandiabanken som dock saknar dosa.
Citera
2021-07-28, 21:17
Medlem
negrofobens avatar
Råkade ut för detta för nåt år sen. Bara att logga in på banken med dosa och ta hem ett nytt!
Citera
2021-07-28, 22:42
Medlem
PerniWhas avatar
Känns ju lite märkligt. Blev tvungen att fysiskt gå i på banken och kvittera ut en ny dosa när jag bytt telefon för att ordna nytt bankid.
Tänker att vi sitter lugn i båten tills dess att allas vår besserwisser sniffat upp tråden och kommer med lösningen.
Citera
2021-07-29, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Hur kan du inte redan ha en dosa? Batteriet slut?

Låter helt vansinnigt. Mobila bank-ID, bank-ID på fil osv. ska man ju kunna dra tillbaka när man vill. Det är inget jag litar på alltid fungerar.

Borttappad efter senaste flytten.
Citera
2021-07-29, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Tjenare!

Har en grej jag sitter o klurar på, vaknade upp idsg av att mitt bankid tydligen är spärrat. Ringde givetvis banken o kollade läget, dom hade ingen ”bra” förklaring till varför det kan ha hänt, utan hänvisade mig till banken imorgon. Det jag undrar är, jag har under en veckas tid köpt en del krypto på hemsidor med mitt kort utan problem. Att tillägga är att mitt bankid fungerade utmärkt vid 04.50 imorse när jag handla på macken. Kan mitt kryptohandlande vara en anledning till att dom spärrat det? För jag har ALDRIG hört att ett bankid bara spärras sådär.

Handlar det om skit banken swedbank? Hände exakt samma sak med min vän förra veckan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in