• 1
  • 2
2021-07-28, 17:06
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Tjenare!

Har en grej jag sitter o klurar på, vaknade upp idsg av att mitt bankid tydligen är spärrat. Ringde givetvis banken o kollade läget, dom hade ingen ”bra” förklaring till varför det kan ha hänt, utan hänvisade mig till banken imorgon. Det jag undrar är, jag har under en veckas tid köpt en del krypto på hemsidor med mitt kort utan problem. Att tillägga är att mitt bankid fungerade utmärkt vid 04.50 imorse när jag handla på macken. Kan mitt kryptohandlande vara en anledning till att dom spärrat det? För jag har ALDRIG hört att ett bankid bara spärras sådär.
Citera
2021-07-28, 17:12
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Tjenare!

Har en grej jag sitter o klurar på, vaknade upp idsg av att mitt bankid tydligen är spärrat. Ringde givetvis banken o kollade läget, dom hade ingen ”bra” förklaring till varför det kan ha hänt, utan hänvisade mig till banken imorgon. Det jag undrar är, jag har under en veckas tid köpt en del krypto på hemsidor med mitt kort utan problem. Att tillägga är att mitt bankid fungerade utmärkt vid 04.50 imorse när jag handla på macken. Kan mitt kryptohandlande vara en anledning till att dom spärrat det? För jag har ALDRIG hört att ett bankid bara spärras sådär.

De kan anse att det skett suspekta inloggningar och därför spärrat, kanske.
Har hört om folk som fått kort spärrade efter translationer i flera länder på kort tid.
Citera
2021-07-28, 17:21
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
De kan anse att det skett suspekta inloggningar och därför spärrat, kanske.
Har hört om folk som fått kort spärrade efter translationer i flera länder på kort tid.

Suspekta inloggningar är jag lite tveksam till, då jag använt denna luren med det bankid i flera månader.

Jo kort har jag full förståelse till, men ett bankid spärrat sådär från ingenstans. Sånt sker ju bara inte?…
Citera
2021-07-28, 17:22
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Suspekta inloggningar är jag lite tveksam till, då jag använt denna luren med det bankid i flera månader.

Jo kort har jag full förståelse till, men ett bankid spärrat sådär från ingenstans. Sånt sker ju bara inte?…

Ja, det låter konstigt...
Säker på att det inte bara ärgiltighwten som gått ut?
Citera
2021-07-28, 17:24
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:

Nej, det bankid som jag ”använde” skaffade jag för lite över ett halvår sedan. Och är lite tveksam om du länge giltligheten är, men iaf längre än 1 år tror jag.

Mest intresserad kring om någon annan fått sitt bankid spärrat från ingenstans o fått en förklaring till det.
Citera
2021-07-28, 17:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Då brukar det väl komma upp varningar ganska lång tid i förväg, typ "ditt BankId går ut om 30 dagar" osv.
Citera
2021-07-28, 17:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag fick mitt spärrat när jag skulle betala en räkning hösten 2019. Sedan dess är det spärrat och min bank har inte lyft ett finger på att hjälpa mig. Jag bor dessutom inte ens i Sverige, vilket gör min situation värre.
Citera
2021-07-28, 17:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Om du slår fel pinkod fem gånger spärras ditt mobila BankID
Citera
2021-07-28, 17:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Tjenare!

Vad händer om du gör BankId-testet?

https://test.bankid.com/Mobile
Citera
2021-07-28, 17:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Om du slår fel pinkod fem gånger spärras ditt mobila BankID

Eller om någon uppgift i folkbokföringen ändras.
Citera
2021-07-28, 17:39
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vad händer om du gör BankId-testet?

https://test.bankid.com/Mobile

Står ”Ditt bankid kan inte användas för den här identifieringen eller underskriften”
Citera
2021-07-28, 17:40
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller om någon uppgift i folkbokföringen ändras.

Inget har ändrats på flera år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in