2006-06-03, 01:56
Medlem
Ja just det, är det nån som sitter inne på nåt bra recept för att göra egen hemagjord gräddfil?

(Och nej, det beror inte på att jag är lat och inte orkar dra mig till mataffären utan jag bor i Italien och gräddfil verkar helt enkelt inte finnas här! Den enda liknande produkt jag hittat är nån tysk variant med 28% fetthalt på Metro)
Citera
2006-06-03, 02:48
Medlem
Roger Pontares avatar
Borde det inte vara grädde och fil, därav namnet?
Citera
2006-06-03, 02:51
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Borde det inte vara grädde och fil, därav namnet?

Humor!
Citera
2006-06-03, 02:59
Medlem
erikgottfrids avatar
Det är 50% Grädde och 50% Filmjölk. Men eftersom man tillsatt olika sötningsmedel i filmjölken så går det inte att göra någon ätbar gräddfil. Du hittar inte naturlig filmjölk i dagens affärer, så egen gräddfil får du nog hoppa över.

EDIT: Dagens gräddfil är även syrad
Citera
2006-06-03, 11:52
Medlem
Är ni säkra på att man måste göra det med filmjölk? Jag sökte lite på nätet innan jag skrev inlägget här och de recept jag hittade på nätet innehöll grädde + youghurt naturell och/eller citron. De recept jag hittade var dock av så skiftande karaktär (och skrivna av italienare) att jag ville starta en tråd här för att höra med er.

Exempel på de recept jag hittade:
* 50 cl grädde + 1 msk youghurt naturell + några droppar citron
* 20 cl grädde + 1 msk citronsaft

(För övrigt finns inte filmjölk i Italien heller, så det kanske är därför recepten ser ut som dom gör?)
Citera
2006-06-03, 12:47
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superdennis
Är ni säkra på att man måste göra det med filmjölk? Jag sökte lite på nätet innan jag skrev inlägget här och de recept jag hittade på nätet innehöll grädde + youghurt naturell och/eller citron. De recept jag hittade var dock av så skiftande karaktär (och skrivna av italienare) att jag ville starta en tråd här för att höra med er.

Exempel på de recept jag hittade:
* 50 cl grädde + 1 msk youghurt naturell + några droppar citron
* 20 cl grädde + 1 msk citronsaft

(För övrigt finns inte filmjölk i Italien heller, så det kanske är därför recepten ser ut som dom gör?)
Kan stämma. Men ursprungs receptet är 50% sur grädde och 50% filmjölk. Men eftersom det inte går att får ren filmjölk så borde ditt recept ovan funka mycket bra . I fabriken blandar man alltså 50/50 men en vanlig konsument får göra som ovan.
Citera
2006-06-03, 13:02
Medlem
Kharmas avatar
Det går att göra gräddfil utan problem bara man har obehandlad grädde, vi hade det på landet när jag var liten. Kommer inte ihåg hur det gick till dock, bara att den var sjukt fet.
Citera
2006-06-03, 21:52
Medlem
Blanda en liter mjölk med tre deciliter grädde och en halv liter filmjölk.
Låt stå i ca 20 grader Celsius i en- till tre dagar.
Finns inte heller filmjölk, så prova med någon annan natursyrad produkt som yoghurt tex.
Det blir inte exakt men kan vara värt ett försök om man är intresserad.
Det är de "överblivna" mjölksyrabakterierna i den syrade produkten vi är ute efter och tillväxtoptimum för Lactobacillus är nå´nstans runt de 20 graderna.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in