2021-08-03, 19:14
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Jag råkar umgås med många rätt välbärgade personer. Ingen av dem skulle säga som du skrev.

Barnen har fått jobba med diverse saker som jordgubbsplockning, Donken, Maxi, fiska bete till kräftburar etc för att få pengar. Ingen lever i överflöd och ingen är bortskämd med pengar utan uppmanas att jobba hårt.

Varifrån har du fått din uppfattning?

Två klassföräldrar (pappor) som båda har chefsjobb... som jag tvingas träffa lite då och då.

Nya husvagnar, vattenskotrar, bilar varje sommar typen.
Citera
2021-08-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Två klassföräldrar (pappor) som båda har chefsjobb... som jag tvingas träffa lite då och då.

Nya husvagnar, vattenskotrar, bilar varje sommar typen.

Okej… ja, man kan ju tycka olika såklart.

Mina bekanta kan köpa vad dom vill när dom vill. Men dom är rätt diskreta, köper ofta bättre begagnat och säljer ibland för mer än dom gav. Barnen är verkligen inte bortskämda, tvärt om.
Citera
2021-08-06, 03:56
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Barn behöver lära sig att själva tjäna ihop pengar, klart att man kan spara lite till dem, men jag fick inte en massa pengar av mina föräldrar och tycker inte att nödvändigt att servera allt till dem på ett silverfat.
Ska de inte behöva kämpa något själva, ett led i curlingkulturen, ingen ska behöva göra något själva. Blir lite trött av tanken att allt ska vara så lätt hela tiden.

Det där är förlegat och gammalt tankesätt. Självklart så är det bra med ett jobb och att tjäna egna pengar.

Men det är finans kunskap som gör skilnaden, om man blir rik eller inte, inte hårt jobb.
Citera
2021-08-06, 21:29
Medlem
Citat:
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Inget. Jag har inga barn men investerar däremot cirka 30-35k-ish per månad vilket kommer innebära att den dagen jag får barn så kommer jag ha så pass stark ekonomi att jag kan hjälpa till om det behövs.

Jag tror på att ändra sitt familjeträd och bygga generationsrikedom. Det krävs väldigt lite för att kunna hjälpa sina barn enormt.
Citera
2021-08-06, 21:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Inget. Jag har inga barn men investerar däremot cirka 30-35k-ish per månad vilket kommer innebära att den dagen jag får barn så kommer jag ha så pass stark ekonomi att jag kan hjälpa till om det behövs.

Jag tror på att ändra sitt familjeträd och bygga generationsrikedom. Det krävs väldigt lite för att kunna hjälpa sina barn enormt.

Har tänk i dom banorna själv. Man kanske blir den där gamla farfarsfar som dom pratar om i framtiden, som startade allt.

Man kan i alla fall försöka.

I samma bana som andra här (som inte fick ett skit) dömer sin avkomma till "bondesamhället".
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-08-06 kl. 21:39.
Citera
2021-08-06, 21:49
Medlem
Citat:
Har tänk i dom banorna själv. Man kanske blir den där gamla farfarsfar som dom pratar om i framtiden, som startade allt.

Man kan i alla fall försöka.

I samma bana som andra här (som inte fick ett skit) dömer sin avkomma till "bondesamhället".

Precis! Jag tycker i varje fall det finns något vackert i den tanken. Om man dessutom enbart tar av avkastningen så kommer pengarna aldrig ta slut och då kan barnen få ärva det en vacker dag, sedan barnbarnen samtidigt som kunskapens förs vidare ifrån generation till generation.

Man ska först och främst jobba för sig själv så att man inte går miste om livet men om man har möjligheten så tycker jag absolut att man ska sikta på att få det bra ställt ekonomiskt och sedan förmedla den kunskapen/pengarna på ett bra sätt.

Någon kommer ju ändra familjeträdet, frågan är vem

Jag tycker även att kapitalinkomster är något enormt lyxigt, vem vill inte ha en skattkista som man kan häva pengar ur som aldrig dör ut? Det är inte som ett jobb där du får sparken och så slutar inflödet.

Sikta på det tycker jag!
Citera
2021-09-01, 19:44
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ett arv, eller har du dragit ihop dom på egen hand?
Sparar själv men kommer helt enkelt dela med mig 10% till honom
Citera
2021-09-02, 14:18
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldwych
Man hör ju emellanåt folk som föreslår att göra privatekonomi till ett skolämne men av någon anledning verkar politikerna ointresserade av detta

Och även många föräldrar, sjukt nog. Sånna här trådar är alltid roliga med några tomtar som på riktigt skriver "varför skulle jag vilja att mitt barn har kontantinsats klar till deras första boende som knappt hade kostat mig något i sparande, det fick inte jag" osv.

Helt obegripligt att folk nästan argumenterar emot att hjälpa sina barn på bästa sätt. "de lär sig inte värdet av pengar om jag sparar långsiktigt åt dem"
Citera
2021-09-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.

ISK, det har inte vanligt folk om du frågar Magdalena Andersson
Citera
2021-09-02, 20:32
Medlem
Puffes avatar
Sparar inte varje månad åt barnen.
Visst finns ISK där jag kommer droppa in klumpsummmor lite då och då.
ISK på en annan bank kommer också finnas för födelsedag och julafton då Farfar köper fonder åt alla barnbarn.

Men det viktigaste för mig blir att lära ut ekonomi först och främst.
Kommer uppmuntra sommarjobb och extrajobb på exempelvis McDonalds för att visa barnen att hårt arbete sällan lönar sig, men också för att ge dem en erfarenhet av hur de flesta lever...bredare livserfarenhet.

Nu är jag ju i en lite ovanlig situation där jag kommer kunna köpa lägenhet kontant åt barnen när det är dags utan problem men det behöver inte barnen veta förrän det är dags.
Citera
2021-09-02, 21:48
Medlem
_killahs avatar
Sparar 1000:- i ISK åt dottern, och sedan även 500:- via HSB's bosparar/fondkonto. Det sistnämnda för att det genererar 5 bospararpoäng i månaden. När hon är 20 år har hon 1200 poäng vilket räcker till billiga centrala lägenheter i HSB's bestånd i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala i dagsläget.

Förutsätter att det skjuts lite över åren, men många börjar nog inte spara när barnet är 1 månad, så liten fördel tror jag allt det blir.

Om inte annat har hon ca 350K till första lägenheten, så en bra start på livet hoppas jag, en fördel jag inte själv fick. Planen är att utöka sparande lite med tiden också.
Citera
2021-09-04, 00:14
Medlem
HazzardAlards avatar
Nu sparar jag kanske inte lika mycket som ni andra verkar göra? Men lite kan nog dom flesta lägga undan.

Om man bryr sig om sina barn alltså!

Sluta röka, ta en vit månad sluta äta ute hela jävla tiden... och vips så kan man lägga undan en femhundring i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in