2021-07-28, 11:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här gör du misstaget att tro att andra lån är positivt i kslkylen. Det är de inte, har du andra lån som ska betalas av pararellt med bolånet minskar utrymmet att låna. Att någon betalat hög hyra tidigare påverkar ju inte kalkylen eftersom hyreskontraktet inte kommer fortsätta somnpetdonen flyttar till ett hus.

Det borde vara så i verkligheten. Innan jag fick stuglån var det nästan omöjligt att låna, nu när jag inte har råd att låna till mer trillar låneerbjudandena in.
Citera
2021-07-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det borde vara så i verkligheten. Innan jag fick stuglån var det nästan omöjligt att låna, nu när jag inte har råd att låna till mer trillar låneerbjudandena in.

De låneerbjudandena är väl knappast bolån utan bara kreditföretag som ser att du har skulder och säkert är lättare att sälja på en dyr kredit än någon som är skuldfri.
Citera
2021-07-28, 13:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De låneerbjudandena är väl knappast bolån utan bara kreditföretag som ser att du har skulder och säkert är lättare att sälja på en dyr kredit än någon som är skuldfri.

Mest krediter men fick två huslånserbjudanden med.
Citera
2021-07-28, 14:29
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Fel avdelning? Är det politik? Eller ekonomi?

Men om man betalar de sinnessjuka hyrorna som håller på att komma på hyresrätt och klarar dessa, varför får man inte räkna med det så man får låna till en bostadsrätt? De kollar om man har andra lån som man klarar.

Men om man fläckfritt betalat 9000 kr i hyra i tio år, varför är det inte viktigt?

Varför inser de inte att man då kommer kunna betala 5000 kr i lån varje månad?

Tänker jag fel?

Det är den långsiktiga risken att någonting händer som gör att lånet förfaller som är skillnaden. I en hyreslägenhet vräks du bara om du inte kan betala.
Men visst, det finns mycket att säga om hur det här systemet är uppbyggt, och det gäller nog rätt generellt att allt blir enklare och billigare om man har mycket pengar, paradoxalt nog.
Citera
2021-07-28, 14:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Fel avdelning? Är det politik? Eller ekonomi?

Men om man betalar de sinnessjuka hyrorna som håller på att komma på hyresrätt och klarar dessa, varför får man inte räkna med det så man får låna till en bostadsrätt? De kollar om man har andra lån som man klarar.

Men om man fläckfritt betalat 9000 kr i hyra i tio år, varför är det inte viktigt?

Tänker jag fel?

Andra lån är en nackdel, inte en fördel.

Varför får du inte låna enligt banken? Vad saknas? Vad utelämnar du?
Citera
2021-07-28, 15:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Andra lån är en nackdel, inte en fördel.

Varför får du inte låna enligt banken? Vad saknas? Vad utelämnar du?

Det gäller egentligen inte mig. Men andra som har låg inkomst. De klarar hyran men banken anser att de inte klarar en mycket lägre avgift.
Citera
2021-07-28, 15:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det är den långsiktiga risken att någonting händer som gör att lånet förfaller som är skillnaden. I en hyreslägenhet vräks du bara om du inte kan betala.
Men visst, det finns mycket att säga om hur det här systemet är uppbyggt, och det gäller nog rätt generellt att allt blir enklare och billigare om man har mycket pengar, paradoxalt nog.

Det är ju så med allt. Ju rikare desto billigare.
Citera
2021-07-28, 15:47
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-07-28, 15:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Tänker jag fel?
Tänk dig en lågkonjunktur. Värdet på bostäderna börjar falla eller stagnera. Detta sker samtidigt som många blir utan jobb. Många börjar se sig om efter annat boende då de misstänker att värdet på bostäderna kommer falla ytterligare. Detta får i sig själv värdet att falla. Helt enkelt en självuppfyllande profetia. Och plötsligt har vi en krasch.

Nu finns det (lyckligtvis?) en sak som kan få detta att inte ske, nämligen den akuta bristen på hyresrätter. De som bor i bostadsrätt/småhus har helt enkelt inget annat val än att stanna i dessa och invänta bättre tider.
Citera
2021-07-28, 16:09
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Det gäller egentligen inte mig. Men andra som har låg inkomst. De klarar hyran men banken anser att de inte klarar en mycket lägre avgift.

Det tillkommer kostnader för själva lånet förutom månadsavgiften och bankerna måste ta höjd för räntehöjningar. Bara för att vi har historiskt låga räntor innebär det inte att vi alltid kommer ha så låga räntor.
Citera
2021-07-28, 16:11
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Banken räknar på 7% ränta. Hyran har inget med saken att göra.
Citera
2021-07-28, 16:13
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Det är ju så med allt. Ju rikare desto billigare.

Detta är helt sant. Ju högre potential som kund du har och ju mer du spenderar desto förmånligare blir erbjudandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in