2021-07-27, 18:05
Medlem
Hej,

Frågan gäller en Saab 9-5 2.0t Biopower -06 som gått snart hela 37.000 mil!

Idag gav jag bilen en liten mini-service med nya tändstift (NGK BCPR7ES-11) samt byte av olja + oljefilter. När jag sedan startade upp bilen betedde den sin märkligt. Tomgången kändes ojämn, det syntes inte på mätaren men kändes tydligt. Jag tryckte till på gaspedalen och bilen höll nästan på dö innan varvet gick upp som vanligt. Provade trycka lite mer på gaspedalen igen och bilen dog!! Startade om bilen och ”duttade” snabbt flera gånger på gasen, samma fenomen att den först nästan dör och sedan skjuter upp i varv som förväntat, allt inom loppet av typ 1-2 sekunder. Svårt att förklara. En svart avgaspuff kan skådas i backspegeln varje gång den ”tar sig ur” sekunden där den nästan dör.

Någon som har någon idé på vad det kan bero på? 🤔
Citera
2021-07-27, 18:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ska det inte vara BCPR6ES-11 på en 2.0t? Om den inte är mappad vill säga.

Är den mappad har du antagligen open sid, kolla hur den tänder där, en av de sista posterna. Rasslar det misständningar i en rasande fart kan det vara fel stift, ett par misständningar lite då och då är normalt.
Citera
2021-07-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Är den mappad har du antagligen open sid, kolla hur den tänder där, en av de sista posterna. Rasslar det misständningar i en rasande fart kan det vara fel stift, ett par misständningar lite då och då är normalt.

Vet inte! Det var såna som satt i innan och det har inte varit några problem med dom så jag bytte till nya av samma sort bara. Huruvida den är mappad eller inte kan jag inte svara på! 🤔
Citera
2021-07-27, 18:19
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delunatik
Vet inte! Det var såna som satt i innan och det har inte varit några problem med dom så jag bytte till nya av samma sort bara. Huruvida den är mappad eller inte kan jag inte svara på! 🤔
Oki, gick den bra då är den troligen mappad, dvs "chippad". Dom är sjukt känsliga på tändstift, bara rätt NGK gäller.

Du har inte fått olja eller nåt runt stiften när du bytte? Eller att tändkassetten inte sitter helt rätt?

Det låter underligt om oljebytet skulle ändra något, därför jag är fixerad vid tändningen. Prova byt tillbaka till de gamla stiften och prova om den går bra då. Går den bra är det stiften, går den lika dåligt är det nåt annat som hänt och du kan utesluta stiften.
Citera
2021-07-27, 18:37
Medlem
Flexarn10s avatar
Hur placera du tändkasset när du tog lös den?
Stående? Eller la du den?
Citera
2021-07-27, 18:41
Medlem
ost-e-knarks avatar
Läs av felkoderna och återkoppla.
Citera
2021-07-27, 18:44
Medlem
Citat:
Oki, gick den bra då är den troligen mappad, dvs "chippad". Dom är sjukt känsliga på tändstift, bara rätt NGK gäller.

Du har inte fått olja eller nåt runt stiften när du bytte? Eller att tändkassetten inte sitter helt rätt?

Det låter underligt om oljebytet skulle ändra något, därför jag är fixerad vid tändningen. Prova byt tillbaka till de gamla stiften och prova om den går bra då. Går den bra är det stiften, går den lika dåligt är det nåt annat som hänt och du kan utesluta stiften.

Jag får kolla närmare på tändningsbiten imorgon så får vi se om jag hittar något helt enkelt.

På tal om mappningen, finns det något enkelt sätt att säkert kolla upp om den är mappad?
Citera
2021-07-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Hur placera du tändkasset när du tog lös den?
Stående? Eller la du den?

Nej nej, stående!
Citera
2021-07-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delunatik
Hej,

Frågan gäller en Saab 9-5 2.0t Biopower -06 som gått snart hela 37.000 mil!

Idag gav jag bilen en liten mini-service med nya tändstift (NGK BCPR7ES-11) samt byte av olja + oljefilter. När jag sedan startade upp bilen betedde den sin märkligt. Tomgången kändes ojämn, det syntes inte på mätaren men kändes tydligt. Jag tryckte till på gaspedalen och bilen höll nästan på dö innan varvet gick upp som vanligt. Provade trycka lite mer på gaspedalen igen och bilen dog!! Startade om bilen och ”duttade” snabbt flera gånger på gasen, samma fenomen att den först nästan dör och sedan skjuter upp i varv som förväntat, allt inom loppet av typ 1-2 sekunder. Svårt att förklara. En svart avgaspuff kan skådas i backspegeln varje gång den ”tar sig ur” sekunden där den nästan dör.

Någon som har någon idé på vad det kan bero på? 🤔
Kolla sladdarna vid tändkasseten,verkstan jag lämnade in min bil på service lyckades klämma sönder en sladd så motorlampan började lysa och bilen gick som skit.
Senast redigerad av supermuppen1 2021-07-27 kl. 23:13.
Citera
2021-07-28, 00:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Spräckt porslin på stift? Överfyllt med olja?
Citera
2021-07-28, 00:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Biopower ska ha 7or.
Citera
2021-07-28, 14:29
Medlem
Vad f*n.. nu startar den inte. Den bara står och tuggar och startar NÄSTAN ibland. Har hänt mig en gång tidigare och gemensamma nämnare är att det skett på väldigt varma dagar! Senast höll jag på i kanske en kvart och så bara helt plötsligt startade den utan problem..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in