Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-08-15, 15:22
  #25
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
haha ja fina kopparbrännare borde få vara fullt lagligt att inneha som blankpolerad prydnad i sin privata lilla källarbar , ögat måste ju också få sitt i detta

skulle jag bygga apparat igen någon gång , så är rostfritt givet , och inte för liten i volym , då jag föredrar att bränna enbart ett par ggr om året för att få till husbehovet och chans att testa lite varierande blandningar

en fin hobby om man bara sköter det så , borde va fullt lagligt , då det inte är mycket skatt som staten mister , då vissa varor ändå måste inköpas för att få till nått som är brännbart och njutbart

men men vi bor i sverige


Ja, som sagt, materialvalet är en smaksak och en fråga om vad man råkar ha tillgång till. Det är dock inte så att det ena är helt överlägset det andra i alla aspekter, och det var väl det jag ville komma fram till

Ja, det blir ju extra fånigt när det parallellt med det är fullt tillåtet att framställa hur stora mängder alkoholhaltiga drycker som helst för husbruk, även mäsk, så länge syftet inte är att destillera det.

Man vill ju hoppas att det handlar om uråldrig lagstiftning som råkat bli kvar, men samtidigt har upprivandet av den lagen motionerats och avslagits i riksdagen med jämna mellanrum. Antar våra politiker har andra hobbies eller nåt, egenintresse saknas? Det kanske äntligen kan hända något i frågan när hembryggande hipsters blir gamla nog att leta sig upp i toppolitiken?
Citera
2021-08-22, 22:04
  #26
Medlem
DoggingDoriss avatar
En rostfri mjölkkanna fungerar jättebra som kokkärl om du använder gasolbrännare eller elpatron men antagligen inte på platta eftersom de flesta mjölkkannor har en bottenring som lyfter upp själva kannan ett par cm från spisplattan.
Kollonrören kan du bygga av kopparrör eller så köper du färdiga i rostfrittpå Amazon.com. Dessa svetsas inte ihop, de skruvas ihop med TC-klämmor.

Jag håller själv på att bygga en av en 25-liters mjölkkanna med el-patron men jag bygger en med thumper istället för med kollon.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback