2021-07-26, 11:51
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Jaha så det blir ett länk vs länk forum istället? Typ som när snorungar spelar Pokemon "jag väljer x!" "jag kontrar med y! - haha jag vann!"
Ska man hävda saker måste man kunna backa upp det med källor. Ska man argumentera mot eller för saker är det fördelaktigt att bygga argumenten på något, typ källor eller data. Ska man säga vad man tycker kan man göra det hur man vill, helt klart.

Felet är att många antivaxxers argumenterar med känslor istället för fakta, och plockar fakta för att stödja deras känslor.

Därav problemet med antivaxx i ett vetenskapligt forum.
Citera
2021-07-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ska man hävda saker måste man kunna backa upp det med källor. Ska man argumentera mot eller för saker är det fördelaktigt att bygga argumenten på något, typ källor eller data. Ska man säga vad man tycker kan man göra det hur man vill, helt klart.

Felet är att många antivaxxers argumenterar med känslor istället för fakta, och plockar fakta för att stödja deras känslor.

Ja fast nu ljuger du ju, MIT gjorde en studie häromveckan där de kom fram till att "antivaxxers" är betydligt mer pålästa och intelligenta än deras motpart.

https://news.mit.edu/2021/when-more-covid-data-doesnt-equal-more-understanding-0304

When more Covid-19 data doesn’t equal more understanding

“It’s a very striking finding,” says Lee. “It shows that characterizing antimask groups as data-illiterate or not engaging with the data, is empirically false.”

"Antimaskers on Facebook weren’t eschewing data. Rather, they discussed how different kinds of data were collected and why. “Their arguments are really quite nuanced,” says Lee"
Citera
2021-07-26, 12:05
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ja fast nu ljuger du ju, MIT gjorde en studie häromveckan där de kom fram till att "antivaxxers" är betydligt mer pålästa och intelligenta än deras motpart.

https://news.mit.edu/2021/when-more-covid-data-doesnt-equal-more-understanding-0304

“It’s a very striking finding,” says Lee. “It shows that characterizing antimask groups as data-illiterate or not engaging with the data, is empirically false.”

"Antimaskers on Facebook weren’t eschewing data. Rather, they discussed how different kinds of data were collected and why. “Their arguments are really quite nuanced,” says Lee"
Nu skrev jag antivaxxers löst, jag skulle skrivit 'folk i allmänhet'. Men det stämmer att man självklart inte ska avfärda någon för den har en 'etikett'.

Däremot är de flesta postsen som handlar om att argumentera mot Corona som helhet och vaccin inte fyllda med data, referenser och analyser. Hade folk tagit fram belägg och lagt manken till hade den här tråden aldrig funnits. Nivån är pisslåg och det är ett problem.
Citera
2021-07-26, 12:07
Medlem
Citat:
Nu skrev jag antivaxxers löst, jag skulle skrivit 'folk i allmänhet'. Men det stämmer att man självklart inte ska avfärda någon för den har en 'etikett'.

Däremot är de flesta postsen som handlar om att argumentera mot Corona som helhet och vaccin inte fyllda med data, referenser och analyser. Hade folk tagit fram belägg och lagt manken till hade den här tråden aldrig funnits. Nivån är pisslåg och det är ett problem.

Det är helt enkelt för att era argument inte håller så ni vill få till censur, surt sa räven.
Citera
2021-07-26, 12:43
Medlem
tongzhis avatar
Citat:

Men nu är det ganska underhållande att du tar stöd i åsikten om "betydligt mer pålästa och intelligenta" ur en artikel vars titel konstaterar att "när mer information inte innebär mer förståelse".
Citera
2021-07-26, 13:47
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tanken är god. Men då driver Flashback samma censur som t.ex. Facebook och Youtube.
Istället för att censurera, ska man informera.
Och så kanske människan kan börja tänka själv och förstå skillnaden mellan rätt och idioti.

Ja, jag har också observerat det märkliga som jag tycker sker här på flashback, hur trådar som handlar om covid och covid vaccinerna samt relevant information kring detta samt hur pandemin hanteras av politiker och makthavare exempelvis flyttas till avdelningen för konspirationer/Samhälle Konspirationer och alternativa teorier Alternativa teorier om covid-19 även fast de som jag kan se backas upp av giltig och relevant information som ej heller kommer från personer som är kända för att sprida konspirationer eller information som helt saknar trovärdighet (hypotes eller teori som någon författat på exempelvis en blogg som dessutom saknar källhänvisningar).

Vad är det som gör att man ej kan framföra och diskutera viss information? För att folket ska kunna få en bra, nyanserad och rättvis bild av vad som sker i samhället i stort och bakom kulisserna behövs en öppen och fri debatt, kommer aldrig att kunna förstå tanken med att styra diskussion och debatt eller censurera. Tänk om det nu visar sig att mycket utav det som för närvarande anses vara konspirationsteorier i efterhand kan komma sig att visa sig vara sanna?

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vem bestämmer om en teori är en konspirationsteori? Alla teorier som ännu inte kan bevisas kan ses som konspirationsteorier.

Det finns mängder av forskare med gedigen vetenskaplig bakgrund som ifrågasätter det officiella narrativet och är utanför msm plattformar. T ex Bossche. Argumenten underbyggs vetenskapligt men svaren finns först om något år.

Flashback börjar bli en del av agendan, speciellt i denna fråga. Det är tråkigt. Åsikter ska i vissa fall ses som legitimt vetenskapliga och andra som konspirationsteorier - vem avgör?

Dags för flashback 2.0?

Absolut, precis som när det gäller diskussionen om klimatet så är ju långt ifrån alla eniga, men ändå så ger man en sida oproportionerligt stort utrymme och/eller försöker tysta och censurera kritikerna vilket i fallet med corona, vaccinerna och pandemin har gått till absurda nivåer, mycket skrämmande faktiskt när man normalt sett brukar argumentera för att det som är eftersträvansvärt och sunt är just en öppen och fri debatt. Här tystar man opponenter och kritiker i debatten oavsett vilken kompetens de har, med att helt sonika straffa dem, stänga av dem från sociala medier, plocka bort videos från YouTube, Linkedin konton, information på Wikipedia m.m. Man ägnar sig även åt smutskastning, misskreditering, skrämsel och hot.

Verkat det sunt eller normalt i ett civiliserat och någorlunda upplyst samhälle? Det är därför det också är så skrämmande vad som nu sker på global nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Förvisso missbrukas yttrandefriheten till att sprida lögner och myter i forumet men censur är att gå lite långt. Bättre att säga emot patrasket och RPa de som bara förstör och sprider livsfarliga råd. Ren censur kräver kompetens från moderatorerna vilket vi inte kan kräva och leder till ett sluttande plan.

Att backa upp sina påståenden är ren normal hyfs. Att bara vräka ur sig ett påstående utan förklaring renderar ganska snabbt i en begäran om källor, i synnerhet om påståendet är otroligt. Det får du finna dig i. Att bara scrolla vidare är att skänka vinsten till patrasket. Detta anses vara ett diskussionsforum, inte en anslagstavla för vilda påståenden.

Citat:

Tycker mig tvärtemot kunna se att det i allmänhet är pro-vaxxers och INTE anti-vaxxers som har svårt att backa upp sina påståenden med relevant information och framförallt trovärdiga källor. Många inlägg som pro-vaxxers postar består i själva verket mest av hånfulla formuleringar, inlägg där man på olika sätt försöker förlöjliga, misstänkliggöra och smutskasta skribenten samt de forskare, läkare, studier etc som skribenten hänvisar till, sällan man ser någon argumentation med tyngd i utan när det saknas förmåga att argumentera mot (eller för sin ståndpunkt) eller då man ser att anti-vaxxers har mer att komma med så börjar personangreppen och de hånfulla kommentarerna, insinuationer om skribenters förmodade låga utbildnings och IQ nivå, irrelevant kritik av källor/källhänvisningar såsom exempelvis att något som har postats på den eller den sidan (YouTube, bitchute osv) ej är giltigt eller trovärdigt trots att detta är totalt oväsentligt då det inte har någon som helst betydelse för själva innehållet i videon eller vad som diskuteras om innehållet i videon i sin tur kan backas upp av exempelvis vetenskapliga studier, whistleblowers, giltiga och relevanta dokument o.s.v.

Dessa kommentarer om låg utbildningsnivå och IQ tycker jag främst att jag ser i inlägg från pro-vaxxers och vaccinhetsare, påståenden som de dessutom definitivt inte kan backa upp på något sett trots att de själva är så noga med att ständigt kräva källor från motståndarsidan.

Så ni som klagar på anti-vaxxers, se till att inte själva framstå som hycklare, och/eller alternativt, spegla er egen utbildningsnivå och IQ i de inlägg ni gör, utan att som ni i allmänhet gör låta era känslor styra hur ni formulerar er, med en massa dravel om opponenter, så att det går att föra en vettig diskussion.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-07-26 kl. 13:54.
Citera
2021-07-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hela underforumet kryllar av antivaxxtroll dom sprider sin desinformation. Yttrandefrihet, fine, men finns flera som uppmuntrar till liter som potentiellt är livsfarliga

Känns som att "folkets rättigheter i samhället" och "WakeUpGlobe SE" har konferens i det underforumet.

Håller med TS - till viss del.

Jag vill inte förbjuda de som uttrycker sina märkliga åsikter, självklart inte. Men någon måtta måste det få vara! I kvalitet och mängd av inlägg osv (KFK).

TS har en poäng i det denne säger: Medicinforumet blir fullkomligt sönderspammat av folk som kommer med påståenden helt tagna ur luften, utan någon som helst vetenskaplig substans (eller ens egna argument), bakom sig. När dessa blir 20 - 30 meddelanden/per halvminut, (känns det som) från några få användare, så känns det som om folk medvetet gör så, för att spamma sönder seriösa medicintrådar. Dvs hindra en riktig debatt….

Skulle därmed också önska en uppryckning i medicinforumet för Corona. I form av:

- Mycket högre krav på trådstarterna! Och inläggen. Gärna krav i en TS på referens till något vetenskapligt påstående/rapport/artikel eller dylikt, som underlag. Många, många fler TS (och inlägg) behöver flyttas/hänvisas till ”konspirationsteorier”.

- Att moderatorerna håller koll på de som konstant spammar korta och dåligt underbyggda ”skräpinlägg” av typen ”Men vadå, man dööör ju av vaxxin”!

Osv. Håller med TS såtillvida att coronaforumet i medicindelen blir nästintill oläsligt, i mina ögon pga alla konspirationsteoretiker som håller till där….
Om det är så det ska vara så får det väl vara så. Men det är synd. För de har ju faktiskt en helt egen forumdel redan….
Citera
2021-07-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
- Att moderatorerna håller koll på de som konstant spammar korta och dåligt underbyggda ”skräpinlägg” av typen ”Men vadå, man dööör ju av vaxxin”!

Osv. Håller med TS såtillvida att coronaforumet i medicindelen blir nästintill oläsligt, i mina ögon pga alla konspirationsteoretiker som håller till där….
Om det är så det ska vara så får det väl vara så. Men det är synd. För de har ju faktiskt en helt egen forumdel redan….

Ang. din formulering, ”skräpinlägg”, tycker mig ha sett att det finns mängder av just typen korta och dåligt underbyggda ”skräpinlägg” från pro-vaxxers med formuleringar som bara går ut på att förlöjliga och håna andra skribenter även om skribenterna har källhänvisningar och hänvisar till väl underbyggda studier och forskningsresultat, undersökningar, och statistik, det spelar liksom ingen roll, se mitt inlägg postat innan ditt.

Ingen motargumentation som man kan ta på allvar överhuvudtaget.

Jag uppfattar det som att det är anti-vaxxers som i mängder har postat inlägg med bra argumentation, källhänvisningar osv. där man också ser bra exempel på logiskt tänkande och logisk slutledningsförmåga. När de tvingas upprepa sig gång på gång för pro-vaxxers och vaccinhetsarna, som tjatar om källor och ägnar sig åt ständig smutskastning och smädande istället för att argumentera sakligt så tror jag att tålamodet minskar med tiden (eller kanske brister) då man ju ser att det i många fall också är i stort sett samma personer som ägnar sig åt att fortsätta med samma taktik i inlägg efter inlägg, alternativt att de inte förstår informationen som framförs.
Citera
2021-07-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Ang. din formulering, ”skräpinlägg”, tycker mig ha sett att det finns mängder av just typen korta och dåligt underbyggda ”skräpinlägg” från pro-vaxxers med formuleringar som bara går ut på att förlöjliga och håna andra skribenter även om skribenterna har källhänvisningar och hänvisar till väl underbyggda studier och forskningsresultat, undersökningar, och statistik, det spelar liksom ingen roll, se mitt inlägg postat innan ditt.

Ingen motargumentation som man kan ta på allvar överhuvudtaget.

Jag uppfattar det som att det är anti-vaxxers som i mängder har postat inlägg med bra argumentation, källhänvisningar osv. där man också ser bra exempel på logiskt tänkande och logisk slutledningsförmåga. När de tvingas upprepa sig gång på gång för pro-vaxxers och vaccinhetsarna, som tjatar om källor och ägnar sig åt ständig smutskastning och smädande istället för att argumentera sakligt så tror jag att tålamodet minskar med tiden (eller kanske brister) då man ju ser att det i många fall också är i stort sett samma personer som ägnar sig åt att fortsätta med samma taktik i inlägg efter inlägg, alternativt att de inte förstår informationen som framförs.

Håller inte med alls.

Men har som sagt inte varit särskilt mkt i medicinforumet på ett tag nu. Då det just blev sönderspammat, av konspirationsteoretikerna.

Får hoppas på en uppryckning så man kan komma tillbaka dit och läsa igen, det var rätt intressant en gång i tiden.
Citera
2021-07-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller inte med alls.

Men har som sagt inte varit särskilt mkt i medicinforumet på ett tag nu. Då det just blev sönderspammat, av konspirationsteoretikerna.

Får hoppas på en uppryckning så man kan komma tillbaka dit och läsa igen, det var rätt intressant en gång i tiden.

Men om du har hängt med i debatten så borde du ju också kunna se att många s.k. konspirationsteoretiker faktiskt har haft och har en poäng. Att kalla opponenter, kritiker eller motståndare för konspirationsteoretiker kan vara ett sätt att misstänkliggöra samt avfärda personer som har mycket på fötterna eller högst relevant information. Har man något att dölja och/eller mycket att vinna på att misstänkliggöra och misskreditera så finns det väl all anledning att göra detta, eller vad tror du själv?

Tror du att random flashbackare eller person som bloggar, (samt för den delen whistleblowers, forskare och läkare m.m. som riskerar ufrysning och sitt arbete och sin inkomst), har särskilt mycket personligen att vinna på att framföra kritik eller skepsis mot pandemin, agendan, vaccinerna o.s.v. i jämförelse med exempelvis läkemedelsbolagen, företrädare för läkemedelsindustrin?
Citera
2021-07-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Men om du har hängt med i debatten så borde du ju också kunna se att många s.k. konspirationsteoretiker faktiskt har haft och har en poäng. Att kalla opponenter, kritiker eller motståndare för konspirationsteoretiker kan vara ett sätt att misstänkliggöra samt avfärda personer som har mycket på fötterna eller högst relevant information. Har man något att dölja och/eller mycket att vinna på att misstänkliggöra och misskreditera så finns det väl all anledning att göra detta, eller vad tror du själv?

Tror du att random flashbackare eller person som bloggar, (samt för den delen whistleblowers, forskare och läkare m.m. som riskerar ufrysning och sitt arbete och sin inkomst), har särskilt mycket personligen att vinna på att framföra kritik eller skepsis mot pandemin, agendan, vaccinerna o.s.v. i jämförelse med exempelvis läkemedelsbolagen, företrädare för läkemedelsindustrin?

Se mina tidigare inlägg. Om man har källor,/referenser, samt väl underbyggda argument, från den seriösa forskarvärlden eller åtminstone ifrån dagstidningar (om det är en nyhet), så är det en sak.

Men om det är tusentals inlägg av typen:

”Det fattar ju alla att det är Big Phaaaarma som vill sälja vaccin till oss! Duuuh”, ja det har tyvärr fått mig att lämna medicinforumet för Corona. Det är oseriöst.

Även att posta extrema konspirationsteorier som helt saknar grund bland den övriga forskarvärlden, borde granskas mkt mer noggrant och såna inlägg flyttas till konspirationsteori-forumet oftare. (Till exempel: ”Vaccinet har ett CHIP som opereras in i din arm för att staten ska hålla koll på dig!!”. Detta är i mina ögon inte medicinska teorier, det är i högsta grad ”alternativa teorier” för att uttrycka det snällt.

OM dessa knasteorier så småningom (i undantagsfall men det händer) blir gängse teorier bland många forskare, så kan man flytta tillbaka det till Medicinforumet.

Därför önskar jag en uppryckning och åtminstone i någon grad strängare krav på riktig argumentation och mer seriös vetenskaplig anknytning i medicinforumet för Corona. Fram tills dess är det tills vidare ointressant för mig. Jag har ingen lust att hänga där igen förrän jag fått bekräftat att en uppryckning/skärpning av reglerna faktiskt har skett. Hänger i andra delforum så länge.

Till exempel: ett krav på att man antingen redovisar källor, eller tydligt påtalar att det man säger är ens egna åsikt man bara hittat på själv, osv.

Tills vidare håller jag mig borta därifrån, det är waste of time då det har blivit på tok för mkt galna konspirationsteorier och ”alternativa teorier” som sagt. Tyvärr, trist. Jag får läsa seriösa medicinska nyheter och diskussioner på annat håll.
Citera
2021-07-27, 23:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Om man ska vara lite rättvis har modsen slängt eller flyttat 15 trådar de senaste dagarna, så de gör nog vad de kan. Men det spammas ju rätt friskt i själva trådarna om konspirationsteorier. Finns mot förmodan en källa så är det länkat till inlägg på Twitter eller så är det timslånga videoklipp som man förväntas titta igenom då de sällan har förmågan att referera det viktigaste och helst var i filmerna man kan hitta informationen.

Sedan är det inte helt säkert att de som tror på alternativa teorier uppfattar sig som konspirationsteoretiker och ser det som naturligt att skriva i medicinforumet för att upplysa alla som gått på den gigantiska bluffen med vaccinerna och viruset. De ser det som sin uppgift att sprida sin kunskaper till övriga som inte förstår sitt bästa. Ett pedagogiskt problem skulle jag vilja säga. Nåja, vad gör väl det om tre år? Då är jag enligt dr. Hoffe som vaccinerad rätt död
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in