2021-07-26, 09:32
Medlem
Självklart alternativ nummer 1. Varför skulle jag kolla mailen när det inte förväntas av mig eller när jag inte får betalt för att vara anträffbar. När min arbetstid är slut så gör jag annat. Min arbetsgivare är bra på det viset och uppmanar sina anställda att inte okynnesjobba, ledig tid är ledig tid, punkt.
Citera
2021-07-26, 09:35
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lägger in autosvar med angivet återdatum och stänger sen av notiser på mail och liknande.
Bläddrar igenom mailen på söndagkvällen innan jag ska tillbaka till jobbet.

De flesta av mina kunder har endast mitt fasta nummer så det kopplas bort. Skulle någon ringa mobilnumret så hjälper jag om det är enkelt och jag har tid, annars skickar jag personen till kollega.

Jag vill njuta av min semester och då har jag rätt till att koppla bort detta.

Du har rätt till det ja. Men varför vill man?

Kul om man hittar en maildialog som är akut, viktig leverantör som fuckat upp, pengar blöder, och det tar en halvtimme att läsa ikapp och själv sitter man på nyckelinformation som kunde löst knuten, men nu har man ett jävla städjobb framför sig - för fel beslut togs för 3v sen, och man orkade inte kolla av mailen?

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Om man inte klarar av sitt jobb på 40h/v och 47v/år kanske man skulle fundera på att byta till ett enklare arbete som man klarar av.

Fånigt argument. Det handlar inte om att arbetet inte klaras av, det handlar om att saker kan dyka upp medan man är borta där det är bra om man är med i loopen och har viktig information tex.
Citera
2021-07-26, 09:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Du har rätt till det ja. Men varför vill man?

Kul om man hittar en maildialog som är akut, viktig leverantör som fuckat upp, pengar blöder, och det tar en halvtimme att läsa ikapp och själv sitter man på nyckelinformation som kunde löst knuten, men nu har man ett jävla städjobb framför sig - för fel beslut togs för 3v sen, och man orkade inte kolla av mailen?

Då jag lagt in autosvar på mailen och litar till 100% på mina kollegor så ser jag inte problemet. Givetvis har jag vissa kunder som ringer direkt till mitt mobilnummer och då hjälper jag dessa på rätt sätt men varför ha kreti och pleti ringandes hela semestern när jag vill njuta av min ledighet.
Citera
2021-07-26, 09:37
Medlem
Jrpappas avatar
Tack för påminnelsen! Glömt lägga autosvar på min jobbmail.
Min privata kollar jag nån gång ibland på semestern.
Citera
2021-07-26, 09:38
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar vara något slags överdrivet kontrollbehov det där med att som anställd inte kunna släppa jobbet på ledig tid

Egna företagare lever (generellt) under helt andra krav.
Citera
2021-07-26, 10:00
Medlem
Triremers avatar
Jag lämnade både mobilen och datorn på jobbet innan corona. Jag tog aldrig med datorn hem. Däremot så hade min chef mitt privata nummer och var någonting akut så fick han ringa mig. Då hade jag i värsta fall kommit in om jag så behövt flyga hem. Det beror ju på allvaret. En sommar fick jag dock ta med datorn för att göra en rapport. Då jag automatiserat den tog det bara ett par minuter sedan cirka två timmar för analys och kommentarer. Jag krävde dock att inte behöva ta ut någon semester alls den dagen vilket var ok.

Det var aldrig något problem och vi kollegor kunde lära varandra de viktigaste arbetsuppgifterna så att vi kunde täcka varandra under semestern om möjligt.
Citera
2021-07-26, 10:16
Moderator
evilhoneys avatar
Så länge jag är anställd och inte jobbar för mig själv så är jag inte anträffbar och kollar inte mailen under semestern.
Jag har inte ens notiser på från jobbmailen utanför arbetstid vanligtvis heller.
Citera
2021-07-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jo, lite så. Beror på vad man har för jobb självklart. Precis som du säger, om jag haft den inställningen till jobbet hade jag funderat starkt på att byta.

Är varenda minut av er semester så pass helig att allt förstörs om det kommer ett jobbsamtal? Eller ta en minut och kolla att det inte kommit något akut i mailen från en kund?

Jag vet att det inte är något krav, man har all rätt i världen att lämna in både jobbdator, jobbmobil och inte kolla mailen alls förrän måndag kl 8 - men jag förstår inte varför man vill.

Det är bra för mig, mina kollegor och mina kunder om jag kollar ibland. Jag kan kompa tiden sen (skönt att smita tidigt första fredagen på arbetsveckan tex). Som någon skribent skriver - komma tillbaka och ha 1000 olästa mail, då blir ju måndagen efter semester ett totalt kaoz. Först hinna läsa ikapp, sen följa upp det som behövs action på, sen hantera det som kommer samma dag.

Sen är det ju så att vill man någon gång ha en ansvarsposition - chef eller driva eget - finns det inte på kartan att vara otillgänglig i fem veckor utan att ens kolla läget.

1. Andra sköter det rullande arbetet när jag är borta, givetvis.

2. Kompa senare? Tillåt mig småle. Nej tillåt mig asgarva. 🤣 Jag har 200+ komptimmar redan, som jag antagligen inte kommer få ut någonsin i detta jordeliv. Får väl vila långt senare in the after life, för att ta igen de timmarna… haha.

3. Fem veckor semester i rad är bara glömma, bra om man får till iaf 3 i följd. Och ja, då är de heliga.

Vissa (ganska många antagligen, om man ska se till de skrämmande rapporter om övertid som kommer ibland i tidningarna) sliter hund och arbetar för två personer. Särskilt i dagens arbetsliv med ökade krav och nedskärningar. (New public management och allt det där).

I ljuset av det är det bara extremt hälsosamt att sätta alla gränser man kan runt sig själv och sin lediga tid, är min uppfattning. Iaf om man vill hålla ett helt arbetsliv.
Citera
2021-07-26, 11:21
Medlem
Nummer 1 såklart.

Stänger av jobbmobilen helt och gör mig helt onåbar fram till på minuten då jag börjar igen. Semestern är helig.
Citera
2021-07-26, 12:37
Medlem
Har alltid hållt lite koll på jobbet föregående semestrar. Detta året har jag klippt helt. Fem veckor i total radiotystnad. Stängde av jobbdator och jobbmobil efter sista arbetsdagen. Riktigt skönt.
Citera
2021-07-26, 13:21
Medlem
ImBurnings avatar
Nej, semester är semester. Jag brukar säga på jobbet när jag går på semester, att om vill mig något så får de skriva en vanligt gammalt hederligt handskrivet brev till mig.

Det har aldrig hänt att dykt upp något brev, så jag misstänker att jag inte är så viktig.
Citera
2021-07-26, 13:39
Medlem
Alternativt nummer 2, det är dock inga viktiga mail som kommer men vill inte ha en hög med olästa mail att gå igenom när jag kommer tillbaka till jobbet.

Kommer även att komma dit någon timme innan jag börjar efter semestern för att hålla mig uppdaterad om vad som hänt under tiden jag varit borta.

Finns även tillgänglig för inbeordring men då kommer jag kosta de runt 450kr/h, så jag är inte det första alternativ de kommer att välja.

Kostade de redan en hög med tusenlappar under gårdagen då man fick jobba extra mellan 07-15:30 utöver ordinarie jobb mellan 15:30-22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in