2021-07-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Kollar min mail dagligen och svarar på det jag kan. Vidarebefordrar det som någon annan kan lösa och i yttersta gränsfall startar min dator och gör det som behöver göras. Handlar mest om att jag inte vill ha ett berg av mail att gå igenom efter att semestern är slut.
För sin egen, kollegors och företagets skull ägnar jag hellre nån timme på semestern åt lite jobb.
Finns inget värre än att varit helt off i fyra veckor och komma till jobbet med hela mailen full och rivstarta.
Sen att det finns många som inte har det så köper jag.
Men jag skulle ju fan dö av chock om man varit helt avstängd och ska ta itu med det på måndag morgon efter fyra veckor ledigt.
Självplågare är jag inte.
Citera
2021-07-26, 03:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ser en vänsterpartist som så här sista dagen på hans semester ska citat ”lägga tillbaka mailen på jobbmobilen igen”.

För mig otänkbart att vara helt okontaktbar på semestern. Det stressar mig inte en sekund att, när jag har lust, ta en titt i mailboxen. Är det något som brinner eller en kollega som behöver hjälp bistår jag gärna. Kompar ut eller tar övertid när jag är tillbaka, inga problem.

Så hur gör du?

1. Semester är helig, fuck off till måndag kl 8 efter semestern.
2. Klart man kollar då och då
3. Jobbar gärna lite på semestern, måste till i mitt arbete

I min erfarenhet ofta folk till vänster som inte sällan ser arbetsgivare som onda som kör på ettan. Personligen tycker jag de borde fundera på att byta arbete och eller inställning.

Jag är inte vänster, och jag kollar inte mailen på semestern, och förväntar mig inte att någon annan gör det heller. Är man chef med personalansvar måste man såklart vara kontaktbar i nödfall. Hade jag varit en sådan hade jag också varit det. Men resten, det planerar man för i förväg så att det inte behövs.
Citera
2021-07-26, 04:04
Medlem
auruns avatar
Kollar och kollar... Jag har alltid haft jobbmobil och använt den privat. Stänger inte av notiser på semestern. Ser det ut att vara viktigt eller om en kollega/chef ringer så svarar jag och hjälper givetvis till. Önskas det att jag kommer in och jobbar tackar jag vänligt men bestämt nej.
Citera
2021-07-26, 04:17
Medlem
Har verksamhet där det är jag som är head honcho. Om jag inte orkar svara på några mail på en månad, då gör jag inte det.

Annat var det förr, när man befann sig på andra sidan barrikaden. Då var det never not working - på konstant.
Citera
2021-07-26, 07:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lägger in autosvar med angivet återdatum och stänger sen av notiser på mail och liknande.
Bläddrar igenom mailen på söndagkvällen innan jag ska tillbaka till jobbet.

De flesta av mina kunder har endast mitt fasta nummer så det kopplas bort. Skulle någon ringa mobilnumret så hjälper jag om det är enkelt och jag har tid, annars skickar jag personen till kollega.

Jag vill njuta av min semester och då har jag rätt till att koppla bort detta.
Citera
2021-07-26, 07:32
Medlem
Otto Flicks avatar
Som simpel anställd så har jag absolut inget behov av att bli nådd på semestern och lägger, som andra, in ett autosvar på mailen men återkomstdatum och hänvisar till andras mail och telefonnummer som kontaktas under min frånvaro.

Rätt sorgligt måhända att man är så oviktig men under just sommarsemestern är det skönt att vet att semester verkligen innebär semester.
Citera
2021-07-26, 07:49
Medlem
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Det innebär att se till att de anställda verkligen kan vara lediga på semestern. Ska inte behöva kolla mail eller svara på jobbsamtal.
Citera
2021-07-26, 07:49
Medlem
Ghastens avatar
Gick in en snabbis förra året. Men ännu har jag inte haft en tanke att göra det i år. Hoppas slippa göra det. Om jag nu skulle in och titta 10 minuter i veckan så är det inget som skulle sabba min semester.
Citera
2021-07-26, 08:17
Medlem
Stercoriuss avatar
Eftersom jag delvis äger firman så går jag in åtminstone varannan dag när jag är "ledig". Har även inte varit ledig mer än två veckor i sträck senaste åren (då jag som sagt arbetar lite varannan dag). Dock kan jag ju bestämma mer flexibelt över min arbetstid resten av tiden, så om jag exempelvis vill jobba halvdag någon gång gör jag det. Men visst, ibland vore det skönt att bara kunna stänga av helt i fyra, fem veckor som de flesta verkar göra under sommaren.
Citera
2021-07-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ser en vänsterpartist som så här sista dagen på hans semester ska citat ”lägga tillbaka mailen på jobbmobilen igen”.

För mig otänkbart att vara helt okontaktbar på semestern. Det stressar mig inte en sekund att, när jag har lust, ta en titt i mailboxen. Är det något som brinner eller en kollega som behöver hjälp bistår jag gärna. Kompar ut eller tar övertid när jag är tillbaka, inga problem.

Så hur gör du?

I min erfarenhet ofta folk till vänster som inte sällan ser arbetsgivare som onda som kör på ettan. Personligen tycker jag de borde fundera på att byta arbete och eller inställning.

Om man inte klarar av sitt jobb på 40h/v och 47v/år kanske man skulle fundera på att byta till ett enklare arbete som man klarar av.
Citera
2021-07-26, 09:08
Medlem
Citat:

Så hur gör du?

2. Klart man kollar. Man vill ju se vad som händer medan man är borta
Citera
2021-07-26, 09:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1nvest
Tänker man "fuck this nu ska jag ha semester" så låter det som att man inte tycker om sin arbetsplats något särskilt. Då kan man slå två flugor i en smäll, sök ett jobb som man gillar och låt någon annan få ens förra jobb som denne någon annan gillar.

1an som du pratar om, eller vänstern, det är väldigt typiskt "sossigt" att göra så ja. Men tänk också på att dom människorna oftast är lågavlönade, lågutbildade och jobbar på kommunala arbeten som vem som helst kan göra. Jag menar inte att tala ned om dessa människor, alla yrken är värdefulla, alla knegare är guld värda, men om man jobbar inom hemtjänsten eller klipper gräs så kanske man inte ska vara uppkäftig då deras kompetens bokstavligen kan ersättas på en lunchrast.

Jo, lite så. Beror på vad man har för jobb självklart. Precis som du säger, om jag haft den inställningen till jobbet hade jag funderat starkt på att byta.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Givetvis alternativ 1. När jag har semester har jag semester, jag är inte någon slav till min arbetsgivare. Jag är min egen herre och bestämmer givetvis under min lediga tid. En ledig tid är en ledig tid och ska inte ägnas åt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Säger som en liknande talare innan mig här. Givetvis åker jobbmejlen bort på semestern. Syftet med semestern är ju en rejäl återhämtning ifrån arbetet. Annars om vår lediga tid vore ”ledig tid med ett förbehåll”, så bör vi också få ersättning för sådan arbetsinsats under semestern. Det är dock inga pengar i världen som vore värt det. Ledig tid utan arbete är guld värt.

Vi säljer vår tid. Den är det dyrbaraste vi har. På semestern är den dock helt vår egen och därmed basta! :-)

Är varenda minut av er semester så pass helig att allt förstörs om det kommer ett jobbsamtal? Eller ta en minut och kolla att det inte kommit något akut i mailen från en kund?

Jag vet att det inte är något krav, man har all rätt i världen att lämna in både jobbdator, jobbmobil och inte kolla mailen alls förrän måndag kl 8 - men jag förstår inte varför man vill.

Det är bra för mig, mina kollegor och mina kunder om jag kollar ibland. Jag kan kompa tiden sen (skönt att smita tidigt första fredagen på arbetsveckan tex). Som någon skribent skriver - komma tillbaka och ha 1000 olästa mail, då blir ju måndagen efter semester ett totalt kaoz. Först hinna läsa ikapp, sen följa upp det som behövs action på, sen hantera det som kommer samma dag.

Sen är det ju så att vill man någon gång ha en ansvarsposition - chef eller driva eget - finns det inte på kartan att vara otillgänglig i fem veckor utan att ens kolla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in