Citat:
Ursprungligen postat av
1nvest
Tänker man "fuck this nu ska jag ha semester" så låter det som att man inte tycker om sin arbetsplats något särskilt. Då kan man slå två flugor i en smäll, sök ett jobb som man gillar och låt någon annan få ens förra jobb som denne någon annan gillar.
1an som du pratar om, eller vänstern, det är väldigt typiskt "sossigt" att göra så ja. Men tänk också på att dom människorna oftast är lågavlönade, lågutbildade och jobbar på kommunala arbeten som vem som helst kan göra. Jag menar inte att tala ned om dessa människor, alla yrken är värdefulla, alla knegare är guld värda, men om man jobbar inom hemtjänsten eller klipper gräs så kanske man inte ska vara uppkäftig då deras kompetens bokstavligen kan ersättas på en lunchrast.
Jo, lite så. Beror på vad man har för jobb självklart. Precis som du säger, om jag haft den inställningen till jobbet hade jag funderat starkt på att byta.
Citat:
Ursprungligen postat av
kristofferG
Givetvis alternativ 1. När jag har semester har jag semester, jag är inte någon slav till min arbetsgivare. Jag är min egen herre och bestämmer givetvis under min lediga tid. En ledig tid är en ledig tid och ska inte ägnas åt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Säger som en liknande talare innan mig här. Givetvis åker jobbmejlen bort på semestern. Syftet med semestern är ju en rejäl återhämtning ifrån arbetet. Annars om vår lediga tid vore ”ledig tid med ett förbehåll”, så bör vi också få ersättning för sådan arbetsinsats under semestern. Det är dock inga pengar i världen som vore värt det. Ledig tid utan arbete är guld värt.
Vi säljer vår tid. Den är det dyrbaraste vi har. På semestern är den dock helt vår egen och därmed basta! :-)
Är varenda minut av er semester så pass helig att allt förstörs om det kommer ett jobbsamtal? Eller ta en minut och kolla att det inte kommit något akut i mailen från en kund?
Jag vet att det inte är något krav, man har all rätt i världen att lämna in både jobbdator, jobbmobil och inte kolla mailen alls förrän måndag kl 8 - men jag förstår inte varför man vill.
Det är bra för mig, mina kollegor och mina kunder om jag kollar ibland. Jag kan kompa tiden sen (skönt att smita tidigt första fredagen på arbetsveckan tex). Som någon skribent skriver - komma tillbaka och ha 1000 olästa mail, då blir ju måndagen efter semester ett totalt kaoz. Först hinna läsa ikapp, sen följa upp det som behövs action på, sen hantera det som kommer samma dag.
Sen är det ju så att vill man någon gång ha en ansvarsposition - chef eller driva eget - finns det inte på kartan att vara otillgänglig i fem veckor utan att ens kolla läget.