Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Jo, lite så. Beror på vad man har för jobb självklart. Precis som du säger, om jag haft den inställningen till jobbet hade jag funderat starkt på att byta.
Är varenda minut av er semester så pass helig att allt förstörs om det kommer ett jobbsamtal? Eller ta en minut och kolla att det inte kommit något akut i mailen från en kund?
Jag vet att det inte är något krav, man har all rätt i världen att lämna in både jobbdator, jobbmobil och inte kolla mailen alls förrän måndag kl 8 - men jag förstår inte varför man vill.
Det är bra för mig, mina kollegor och mina kunder om jag kollar ibland. Jag kan kompa tiden sen (skönt att smita tidigt första fredagen på arbetsveckan tex). Som någon skribent skriver - komma tillbaka och ha 1000 olästa mail, då blir ju måndagen efter semester ett totalt kaoz. Först hinna läsa ikapp, sen följa upp det som behövs action på, sen hantera det som kommer samma dag.
Sen är det ju så att vill man någon gång ha en ansvarsposition - chef eller driva eget - finns det inte på kartan att vara otillgänglig i fem veckor utan att ens kolla läget.
1. Andra sköter det rullande arbetet när jag är borta, givetvis.
2. Kompa senare? Tillåt mig småle. Nej tillåt mig asgarva. 🤣 Jag har 200+ komptimmar redan, som jag antagligen inte kommer få ut någonsin i detta jordeliv. Får väl vila långt senare in the after life, för att ta igen de timmarna… haha.
3. Fem veckor semester i rad är bara glömma, bra om man får till iaf 3 i följd. Och ja, då är de
heliga.
Vissa (ganska många antagligen, om man ska se till de skrämmande rapporter om övertid som kommer ibland i tidningarna) sliter hund och arbetar för två personer. Särskilt i dagens arbetsliv med ökade krav och nedskärningar. (New public management och allt det där).
I ljuset av det är det bara extremt hälsosamt att sätta alla gränser man kan runt sig själv och sin lediga tid, är min uppfattning. Iaf om man vill hålla ett helt arbetsliv.