Hej!
Jag går just nu en kurs i C++ och vi har fått en uppgift att skapa ett program byggt med funktioner för att beräkna två stycken heltal.
man ska välja en av tre operatorer för att programmet ska välja vilken beräkning som ska användas.
vid a;
så ska de två heltalen adderas i följd,
t.ex om man har valt 1 och 5
så beräknas -->
1+2+3+4+5
vid m
så ska talen multipleceras
--> 1*2*3*4*5
vid k
--> 1^2^3^4^5
Jag har lyckats med alla funktioner förutom beräkna funktionen, har suttit fast i 2 veckor nu och kan verkligen inte förstå hur jag ska gå tillväga, någon här som har en idé hur man kan lösa detta?
Jag går just nu en kurs i C++ och vi har fått en uppgift att skapa ett program byggt med funktioner för att beräkna två stycken heltal.
man ska välja en av tre operatorer för att programmet ska välja vilken beräkning som ska användas.
vid a;
så ska de två heltalen adderas i följd,
t.ex om man har valt 1 och 5
så beräknas -->
1+2+3+4+5
vid m
så ska talen multipleceras
--> 1*2*3*4*5
vid k
--> 1^2^3^4^5
Jag har lyckats med alla funktioner förutom beräkna funktionen, har suttit fast i 2 veckor nu och kan verkligen inte förstå hur jag ska gå tillväga, någon här som har en idé hur man kan lösa detta?

Kod:
#include <iostream> using namespace std; void skrivInfo (); int lasEttTal(); char lasOp(); void ordna (int tal1, int tal2, int& min, int& max); int berakna(int& min, int& max); void skrivResultat (int result); int main() { int tal1, tal2, min, max, svar; char op; skrivInfo(); tal1 = lasEttTal(); tal2 = lasEttTal(); op=lasOp(); ordna(tal1, tal2, min, max); svar = berakna(min,max); skrivResultat(svar); return 0; } void skrivInfo () { cout << "Hej och välkommna! Programmet gör enkla beräkningar med de tal som matas in" << endl; } int lasEttTal() { int nr; cout<<"Mata in tal "; cin>>nr; return nr; } char lasOp() { char op; cout<<" Gör val för typ av beräkning."<<endl; cout<<"Skriv a för addera"<<endl; cout<<"Skriv m för multiplicera"<<endl; cout<<"Skriv k för kvadratsumman"<<endl; cin>>op; return op; } void ordna (int tal1, int tal2, int& min, int& max) { if (tal1<tal2) { min=tal1; max=tal2; } else { min=tal2; max=tal1; } cout << min << " och " << max; } int berakna(int& min, int& max, char op) { int svar = 0; for (int& min =1; min<max; min++) return svar; } void skrivResultat (int svar) { cout<<" Resultatet är: "<<svar<<endl; }
Senast redigerad av Proton 2021-07-25 kl. 12:08.
Senast redigerad av Proton 2021-07-25 kl. 12:08.