Citat:
Ursprungligen postat av
Falafeln
Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Kanske kommer OP snart ställa sig samma fråga.
Själva laddkabeln, lägger du den i bilen när du inte laddar, eller har du den "permanent" inkopplad i uttaget på boxen, och bara hänger den runt boxen eller en krok bredvid? Om det senare, hur är det med regn, snö, is och slask? Man vill ju inte att fukt letar sig in där, men ändå ser jag att många bara hänger sin kabel på boxen.
Har en permanent kabel i boxen. Det fina med boxar som just Easee är att man kan köpa och välja kabel själv (istället för att endast komma med en fast monterad längd från fabrik).
Har själv valt en kabel från Metron som är på 11m (man kan beställa i valfria längder) och med en sk. "Tesla-knapp" på handtaget (gör att man kan fjärröppna laddluckan på bilen från kabelhantaget, och även stänga av laddning och släppa lås med knappen).
https://eauto.si/metron-shop/product...3-phase-tesla/
En annan fördel med att kabeln är utbytbar är att de flesta laddboxa som går sönder är just pga. att kabeln slits sönder efter många års användande och vridningar. Oftast blir det glapp i infästning till laddhandtaget, eller i infästningen till själva boxen. Då är det smidigt att man själv kan byta kabeln utan att behöva anlita en dyrbar elektriker som skall komma och ha tid för det.
Men sedan så har jag låst kabeln fast i boxen (kan styras med appen från Easee eller appen från Tibber), så att ingen kan sno med sig kabeln. Risken är ju liten där vi bor, men funktionen finns ju så varför inte. Är ju lätt att låsa upp med appen den dagen kabeln går sönder och behöver bytas.
Sedan virar jag kabeln ovanpå runt boxen. Kan ta en bild om du vill se, men tycker det går absolut enklast och snabbast att använda laddkabeln så. Tycker det blev snyggare än att ha en egen krok brevid (som jag också funderade på). Kontakten hänger neråt, så ingen snö eller regn som ställer till det. Tar dessutom bara några sekunder att plugga i, eller koppla ur på detta sättet.
Ut över det så har jag en (faktiskt två) Typ2 laddkablar alltid liggandes i frunken på bilen. Har även två portabla EVSE (mobil form av laddbox) i frunken för att kunna ladda även på 3-fas CEE och 1-fas Schuko.
Kanske lite överdrivet med två av varje i bilen, men skulle rekommendera alla att alltid ha minst en Typ2-kabel och minst en mobil EVSE (laddbox) permanent liggandes åtkomlig i alla elbilar. Man vet aldrig när man får behov för det, och jobbigt att behöva flytta kabel mellan permanent box och bil hela tiden. Även lätt att glömma det, så står man utan laddkabel när man minst anar att man behöver det.