2022-01-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Aldrig varit med om en mer deprimerande vinter än denna efter Norrlandskusten, har varit som Aprilväder mest hela tiden.
Blåst, snö, regn, kallt, milt, isigt, skare, skräp överallt då träd blåst omkull.
Ser ut som det brukar göra i slutet av Mars.
Förväntar mig tussilago snart :-)
Du föddes efter vintern 2020 alltså?

Det du beskriver har ju alltid förekommit.
Citera
2022-01-23, 11:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Aldrig varit med om en mer deprimerande vinter än denna efter Norrlandskusten, har varit som Aprilväder mest hela tiden.
Blåst, snö, regn, kallt, milt, isigt, skare, skräp överallt då träd blåst omkull.
Ser ut som det brukar göra i slutet av Mars.
Förväntar mig tussilago snart :-)
Inte just Tussilago förvisso ...

Men ... jag såg - till min rätt så stora häpnad faktiskt - att körsbärsträden (ett iaf) på torget här i Malmö stod i blom ...

Ja, inte fullt i blom så som det gör när alla blommor blommar på en och samma gång.
Men ... det satt många små blommor på de i övrigt nakna grenarna, utslagna och klent rosafärgade.

Jag vet inte exakt datumet för när denna blomning startade, men jag såg iaf det den 19 januari.
Och jag antar att det inte var exakt samma dag de slog ut.

Men, någon av dagarna i mitten av januari kan man nog säga iaf.

Jag har annars foto av samma körsbärsbestånd som tidigt blommande, för några år sedan, 2017 och då var det 4 mars.
Jag minns att jag tyckte DET var mycket tidigt.

Nu, 2022, ... Två hela månader tidigare.
Inte bara EN månad tidigare alltså.
Utan TVÅ månader tidigare än det förra "tidigaste."

Alltså, normalt sett så är det ju bara vinterblommande arter jag brukar hålla utkik efter vid denna tid på året.
Och Trollhasseln brukar ju blomma i januari och februari också (och jag har kort från 28 februari).

Men inte körsbärsträden inte (inte ens hybrider, som ju detta ändå är).

Fast ... det är ju på "Körsbärsberget" träden står så ...

Det är ändå lite konstigt, med tanke på att det ju faktiskt inte varit särskilt varmt.
Och det är bara ett enda av träden på torget som det blommar i.
Fast jag har många kort på enstaka "individer" som tycks ha mer bråttom än alla sina grannar och övriga släktingar.
Möjligheten finns ju att det egentligen inte är en "tidig blomning," utan att det är en "Dubbel blomning" och att den då är tänkt att tillhöra förra växtsäsongen, och inte den nya.
Fast det hade varit lite väl sent att sätta igång med en andra blomning efter att vintersolståndet varit och allt.

Så jag klassar det som en Tidig blomning.

För se om jag inte kan hitta någon annan, någon annanstans, också.
Citera
2022-01-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det blir en regning och dyster vintermånad i december. Snön lägger sig inte förrens i Januari/Februari. Har ni lagt märke till att vintern verkar ha flyttats framåt om man ser bakåt på det senaste åren? I framtiden kommer julafton infalla i februari / mars.

Citat:
Är nog bara fjällen som kommer få snö före jul, förra året hade tex Riksgränsen dåligt med snö före jul och nyår, bara kyla, därför tror jag att norra fjällen kommer få riktig vinter denna gång medan övriga Norrland efter kusten kan få en väldigt mild vinter en bit in i Januari, haven har mycket energi och värme just nu.

Intressant att nu med facit i hand se hur galet fel ni bägge hade.
Citera
2022-01-23, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Intressant att nu med facit i hand se hur galet fel ni bägge hade.

Endast fjällen som har riktig vinter fortfarande, har varit vår här i 3-4 veckor nu.
Ser ut att bli riktig vinter nu i Februari så den kommer sent den här gången.
Citera
2022-01-23, 16:57
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Endast fjällen som har riktig vinter fortfarande, har varit vår här i 3-4 veckor nu.

Örnsköldsvik flygplats dygnsmedeltemperatur (källa SMHI)
1 jan: -12,1
2 jan:-2,6
3 jan:-3,5
4 jan:-4,2
5 jan:-7,7
6 Jan:-8,2
7 jan:-12,0
8 jan:-11,7
9 jan: -11,2
10 jan: -14,9
11 jan: -1,3
12 jan: -2,4
13 jan: +2,4
14 jan: +0,8
15 jan: -1,2
16 jan: -0,2
17 jan: -4
18 jan: -1,2
19 jan: +3,3
20 jan: -1,7
21 jan :-5
22 jan: -7,4

Totalt 3 dygn av 21 med en medeltemperatur på plussidan, inte ens om man definierar det "snällt" med vad vår innebär för Örnsköldsvik i mars dvs en medeltemperatur på -2 är det endast 7 av dessa 21 dygn som varit varmare än -2.

Jag borde inte ens bemöda mig med att ta reda på information gällande detta, enbart ett riktigt troll som är ute efter att provocera eller lider av vanföreställningar skulle skriva att det har varit vår i 3-4 veckor redan i södra Norrland.
Citera
2022-01-23, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Örnsköldsvik flygplats dygnsmedeltemperatur (källa SMHI)
1 jan: -12,1
2 jan:-2,6
3 jan:-3,5
4 jan:-4,2
5 jan:-7,7
6 Jan:-8,2
7 jan:-12,0
8 jan:-11,7
9 jan: -11,2
10 jan: -14,9
11 jan: -1,3
12 jan: -2,4
13 jan: +2,4
14 jan: +0,8
15 jan: -1,2
16 jan: -0,2
17 jan: -4
18 jan: -1,2
19 jan: +3,3
20 jan: -1,7
21 jan :-5
22 jan: -7,4

Totalt 3 dygn av 21 med en medeltemperatur på plussidan, inte ens om man definierar det "snällt" med vad vår innebär för Örnsköldsvik i mars dvs en medeltemperatur på -2 är det endast 7 av dessa 21 dygn som varit varmare än -2.

Jag borde inte ens bemöda mig med att ta reda på information gällande detta, enbart ett riktigt troll som är ute efter att provocera eller lider av vanföreställningar skulle skriva att det har varit vår i 3-4 veckor redan i södra Norrland.

Öviks flygplats ligger en bit från kusten, är betydligt kallare där än i stan och jag bor närmare Sundsvall där det är varmare. Vi har haft 2-3 grader över det normala i Januari.
Februari ser inte heller ut att bli jättekallt men iaf mer snö i prognosen.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-23 kl. 17:16.
Citera
2022-01-23, 17:20
Avstängd
Faronstreams avatar
Citat:
Öviks flygplats ligger en bit från kusten, är betydligt kallare där än i stan och jag bor närmare Sundsvall där det är varmare. Vi har haft 2-3 grader över det normala i Januari.

Uppenbarligen inte tillräckligt varmt för att ge mer än 1-2 dagar mer med medeltemperatur över 0c, snabbkollade just nu. Ja det har varit varmare än normalt i januari men inte i närheten av en vårmånad, krävs i princip en medeltemp totalt sett ca 6 grader varmare än normalt för att få upp januari månadsmedel över 0,0.

Från tisdag och månaden ut kommer medeltemperaturen vara klart under 0 grader i Sundsvall, finns inget vårlikt än mer än att solen blir långsamt starkare för varje dag med dagsmeja som startar i februari.
Citera
2022-01-23, 20:24
Medlem
Citat:

Jag antar att du menar februari...

Var ju snö och vinter i södra Sverige i december redan.
Citera
2022-01-24, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jag antar att du menar februari...

Var ju snö och vinter i södra Sverige i december redan.

Den försvann snabbt, Stockholm har varit utan snö mestadels hela vintern oc vi är snart i Februari.
Februari ser något bättre ut enligt prognosen.
Snömängden påminner mer om hur det brukar se ut i slutet på Mars.
Citera
2022-01-24, 16:31
Medlem
Citat:
Den försvann snabbt, Stockholm har varit utan snö mestadels hela vintern oc vi är snart i Februari.
Februari ser något bättre ut enligt prognosen.
Snömängden påminner mer om hur det brukar se ut i slutet på Mars.

Men både november och december blev ju riktigt kalla vintermånader.

Inte alls vad som förutsades av dig (och andra).
Citera
2022-01-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inte just Tussilago förvisso ...

Men ... jag såg - till min rätt så stora häpnad faktiskt - att körsbärsträden (ett iaf) på torget här i Malmö stod i blom ...

Ja, inte fullt i blom så som det gör när alla blommor blommar på en och samma gång.
Men ... det satt många små blommor på de i övrigt nakna grenarna, utslagna och klent rosafärgade.

Jag vet inte exakt datumet för när denna blomning startade, men jag såg iaf det den 19 januari.
Och jag antar att det inte var exakt samma dag de slog ut.

Men, någon av dagarna i mitten av januari kan man nog säga iaf.

Jag har annars foto av samma körsbärsbestånd som tidigt blommande, för några år sedan, 2017 och då var det 4 mars.
Jag minns att jag tyckte DET var mycket tidigt.

Nu, 2022, ... Två hela månader tidigare.
Inte bara EN månad tidigare alltså.
Utan TVÅ månader tidigare än det förra "tidigaste."

Alltså, normalt sett så är det ju bara vinterblommande arter jag brukar hålla utkik efter vid denna tid på året.
Och Trollhasseln brukar ju blomma i januari och februari också (och jag har kort från 28 februari).

Men inte körsbärsträden inte (inte ens hybrider, som ju detta ändå är).

Fast ... det är ju på "Körsbärsberget" träden står så ...

Det är ändå lite konstigt, med tanke på att det ju faktiskt inte varit särskilt varmt.
Och det är bara ett enda av träden på torget som det blommar i.
Fast jag har många kort på enstaka "individer" som tycks ha mer bråttom än alla sina grannar och övriga släktingar.
Möjligheten finns ju att det egentligen inte är en "tidig blomning," utan att det är en "Dubbel blomning" och att den då är tänkt att tillhöra förra växtsäsongen, och inte den nya.
Fast det hade varit lite väl sent att sätta igång med en andra blomning efter att vintersolståndet varit och allt.

Så jag klassar det som en Tidig blomning.

För se om jag inte kan hitta någon annan, någon annanstans, också.

Tänker att det kan bero på belysning snarare än värme.
Citera
2022-01-25, 00:42
Avslutad
Sista veckan i februari var ju superfin både 20 och 21 med solsken och uppåt 10 plusgrader minns jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in