2021-07-24, 22:27
Avslutad
Hur tror ni vintern och hösten blir där ni bor?
Kall eller mild?

Vilda spekulationer nedan.

Har sommarens värme någon som helst påverkan på vintern, blir det en lång höst utan snö före jul?

Jag tippar på snö till Lucia och att vi får fler snöfall nästa vinter då vi haft torka sedan Mars månad.
Ifjol kom det några snöstormar men tippar på en lugnare vinter denna gång, kanske mindre snödjup men mer snö som ligger kvar hela vintern.
Tror på mer fluffig snö och inte lika blöt snö som i vintras. Det kan mycket väl också bli en snöfattig vinter om torkan fortsätter.

Tror vi kan få en 2018 vinter fast med max 4-5dm snö i södra och mellersta Norrland. Stockholm blir utan snö då sjöarna är varma. Fjällen kan få en rejäl vinter då det var en relativt mild vinter ifjol i fjällvärlden. Fjällen har också haft en ganska kall sommar.

Tippar på att snön kommer från väster och inte öster som förra vintern, det betyder ofta bättre snökvalite för skidåkare också :-)
Citera
2021-07-24, 23:06
Medlem
Turist i tidens avatar
Att beror på hur vindarna blåser. (Inte allt naturligtvis, men att spå höst/vinterväder utifrån sommartemperaturen är lika pålitligt som bondepraktikan).
Citera
2021-07-24, 23:11
Avslutad
Jag hoppas den blir kall så det blir tyst på klimathysterikerna.
Citera
2021-07-24, 23:26
Medlem
Blaze.s avatar
Det blir en regning och dyster vintermånad i december. Snön lägger sig inte förrens i Januari/Februari. Har ni lagt märke till att vintern verkar ha flyttats framåt om man ser bakåt på det senaste åren? I framtiden kommer julafton infalla i februari / mars.
Citera
2021-07-26, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det blir en regning och dyster vintermånad i december. Snön lägger sig inte förrens i Januari/Februari. Har ni lagt märke till att vintern verkar ha flyttats framåt om man ser bakåt på det senaste åren? I framtiden kommer julafton infalla i februari / mars.

Är nog bara fjällen som kommer få snö före jul, förra året hade tex Riksgränsen dåligt med snö före jul och nyår, bara kyla, därför tror jag att norra fjällen kommer få riktig vinter denna gång medan övriga Norrland efter kusten kan få en väldigt mild vinter en bit in i Januari, haven har mycket energi och värme just nu.
Citera
2021-07-27, 11:07
Medlem
448s avatar
https://www.severe-weather.eu/global-weather/enso-la-nina-watch-autumn-winter-2021-2022-usa-europe-fa/
Citera
2021-08-01, 07:00
Medlem
Nu är det garanterat höst på gång. Björkarna runt sjön där jag bor är helt gula och håller på att tappa alla löv.
Citera
2021-08-01, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Nu är det garanterat höst på gång. Björkarna runt sjön där jag bor är helt gula och håller på att tappa alla löv.

Det beror på torkan men ja det kan mycket väl bli en tidig och lång höst i år med chans på sensommar värme i September/ Oktober.
Citera
2021-08-01, 13:32
Medlem
448s avatar
Ja exakt , det är minskande solinstrålning och solbelysningstid som triggar trädet att fimpa löven
Citera
2021-08-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det beror på torkan men ja det kan mycket väl bli en tidig och lång höst i år med chans på sensommar värme i September/ Oktober.

Träden befinner sig i ett våtmarksområde, d.v.s. det finns alltid gott om vatten oavsett väder.
Citera
2021-08-19, 07:14
Medlem
Fangfaces avatar
Senaste inlägget skrevs den 1/8. Det är även det datum som vi fick (meteorlogisk) höst i delar av norra lapplandsfjällen. En dag tidigare än förra året. Det kan iofs inte bli tidigare än 1 aug.

F.ö. hoppas jag på en riktig höst för en gångs skull med regn och rusk och normala temperaturer, men självklart även soliga och fina höstdagar.
Men några 20° i oktober tackar jag bestämt nej till
Citera
2021-08-20, 12:31
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Där jag bor är björkarna fortfarande gröna och fina. Jag minns för fyra år sedan, när första snön kom i november och björkarna hade fortfarande löven kvar. Visserligen gula löv men allt satt kvar. Det såg speciellt ut med snö på de gula löven. Du menar alltså att löven föll 1 augusti där du bor? Då har ni kala träd nu. Eller är det dina ögon som ramlat av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in