Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Aldrig varit med om en mer deprimerande vinter än denna efter Norrlandskusten, har varit som Aprilväder mest hela tiden.
Blåst, snö, regn, kallt, milt, isigt, skare, skräp överallt då träd blåst omkull.
Ser ut som det brukar göra i slutet av Mars.
Förväntar mig tussilago snart :-)
Inte just Tussilago förvisso ...
Men ... jag såg - till min rätt så stora häpnad faktiskt - att körsbärsträden (ett iaf) på torget här i Malmö stod i blom ...
Ja, inte fullt i blom så som det gör när alla blommor blommar på en och samma gång.
Men ... det satt många små blommor på de i övrigt nakna grenarna, utslagna och klent rosafärgade.
Jag vet inte exakt datumet för när denna blomning startade, men jag såg iaf det den 19 januari.
Och jag antar att det inte var exakt samma dag de slog ut.
Men, någon av dagarna i mitten av januari kan man nog säga iaf.
Jag har annars foto av samma körsbärsbestånd som tidigt blommande, för några år sedan, 2017 och då var det 4 mars.
Jag minns att jag tyckte DET var mycket tidigt.
Nu, 2022, ... Två hela månader tidigare.
Inte bara EN månad tidigare alltså.
Utan TVÅ månader tidigare än det förra "tidigaste."
Alltså, normalt sett så är det ju bara vinterblommande arter jag brukar hålla utkik efter vid denna tid på året.
Och Trollhasseln brukar ju blomma i januari och februari också (och jag har kort från 28 februari).
Men inte körsbärsträden inte (inte ens hybrider, som ju detta ändå är).
Fast ... det är ju på "Körsbärsberget" träden står så ...
Det är ändå lite konstigt, med tanke på att det ju faktiskt inte varit särskilt varmt.
Och det är bara ett enda av träden på torget som det blommar i.
Fast jag har många kort på enstaka "individer" som tycks ha mer bråttom än alla sina grannar och övriga släktingar.
Möjligheten finns ju att det egentligen inte är en "tidig blomning," utan att det är en "Dubbel blomning" och att den då är tänkt att tillhöra förra växtsäsongen, och inte den nya.
Fast det hade varit lite väl sent att sätta igång med en andra blomning efter att vintersolståndet varit och allt.
Så jag klassar det som en Tidig blomning.
För se om jag inte kan hitta någon annan, någon annanstans, också.