2021-07-24, 19:12
Medlem
Hur i hela fridens namn har folk råd att köpa villor och bostäder i 4 och 5 miljoners klassen? Denna klass har mer eller mindre börjat skena iväg även i mindre orter. Spolar vi tillbaka bandet till 2010 så kunde man utan större ansträngning få en full beboelig villa utan några renoveringsbehov för dryga millen. Just nu kan man få ett fallfärdigt hus för minst 3 millar i bästa fall. Och de som köper har helt vanliga knegarjobb, blir en av med jobbet så blir de helt enkelt av med villan!

Det jag försöker förstå mig på är om jag har missat nåt och i så fall vad. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå vart pengarna kommer ifrån. Har företag chockhöjt löner till sina anställda? Vill fan i mig veta vilka det är i så fall. Eller är det bara att folk sålt sin själ till banken och aldrig någonsin kommer betala av sitt boende? Folk som är totalt efterblivna och inte fattar att frihet är att kunna betala av sitt boende för att kunna leva gott på äldre dar? Verkar som att folk vill leva som i u-länder där ungarna ska arbeta i tidig ålder för att betala av deras boende.

Det har gott så långt att folk inte ens tittar på bostäderna utan ringer mäklaren och köper över telefon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-titta-pa-huse

Då jag inte är särskilt bevandrad i ämnet så vill jag be de som kan förklara vad det är som händer och varför vi har den bostadsituation vi har och framförallt förklara för mig om man har missat något som andra uppenbarligen verkar ha fattat. Folk verkar uppenbarligen veta hur man fort skaffar fram pengar och mycket dessutom.
Citera
2021-07-24, 19:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japzlover
Hur i hela fridens namn har folk råd att köpa villor och bostäder i 4 och 5 miljoners klassen? Denna klass har mer eller mindre börjat skena iväg även i mindre orter. Spolar vi tillbaka bandet till 2010 så kunde man utan större ansträngning få en full beboelig villa utan några renoveringsbehov för dryga millen. Just nu kan man få ett fallfärdigt hus för minst 3 millar i bästa fall. Och de som köper har helt vanliga knegarjobb, blir en av med jobbet så blir de helt enkelt av med villan!

Det jag försöker förstå mig på är om jag har missat nåt och i så fall vad. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå vart pengarna kommer ifrån. Har företag chockhöjt löner till sina anställda? Vill fan i mig veta vilka det är i så fall. Eller är det bara att folk sålt sin själ till banken och aldrig någonsin kommer betala av sitt boende? Folk som är totalt efterblivna och inte fattar att frihet är att kunna betala av sitt boende för att kunna leva gott på äldre dar? Verkar som att folk vill leva som i u-länder där ungarna ska arbeta i tidig ålder för att betala av deras boende.

Det har gott så långt att folk inte ens tittar på bostäderna utan ringer mäklaren och köper över telefon.

Då jag inte är särskilt bevandrad i ämnet så vill jag be de som kan förklara vad det är som händer och varför vi har den bostadsituation vi har och framförallt förklara för mig om man har missat något som andra uppenbarligen verkar ha fattat. Folk verkar uppenbarligen veta hur man fort skaffar fram pengar och mycket dessutom.

Låga räntor i ett par decennier, då blir det så.
Citera
2021-07-24, 19:34
Medlem
Dalailamas avatar
https://www.swedbank.se/privat/spara...i/boindex.html
Citera
2021-07-24, 19:36
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Och om räntorna går upp kommer vi ha en rejäl kris då folk inte kommer ha råd att bo kvar samtidigt som ingen kommer vilja köpa deras bostäder.
Citera
2021-07-24, 19:42
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Och om räntorna går upp kommer vi ha en rejäl kris då folk inte kommer ha råd att bo kvar samtidigt som ingen kommer vilja köpa deras bostäder.

Förmodligen helt omöjligt då banker som Handelsbanken har nära på 35% av sina totala tillgångar i bostadslån, skulle tillgångssidan haverera i en svensk storbank står hela systemet i brand nära på dagen efter.
Citera
2021-07-24, 19:48
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Förmodligen helt omöjligt då banker som Handelsbanken har nära på 35% av sina totala tillgångar i bostadslån, skulle tillgångssidan haverera i en svensk storbank står hela systemet i brand nära på dagen efter.

Jo man kan ju alltid hoppas. Men liknande tankegångar existerade även innan kollapsen på den amerikanske bostadsmarknaden.

Förhoppningsvis så har bankerna som är verksamma i Sverige en mer långsiktig inställning än sina motparter i USA hade.
Citera
2021-07-24, 19:52
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:

När du får låna dina miljoner av banken har de räknat på att du ska klara en ränteuppgång på ett par % utan vidare. En bolåneränta på 3-4 % är på sikt inte orealistisk. Det som händer då i ett sådant scenario är att människor måste lägga mer av sin inkomst på räntor och då avstå ifrån konsumtion vilket kyler ner ekonomin.

Skulle dock många människor förlora jobbet samtidigt så har vi en kris men om vi tittar i backspegeln så är detta ganska ovanligt.
Citera
2021-07-24, 19:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Och därför måste dom fortsätta vara låga, och då stiger priserna, och då blir det ännu värre om räntan stiger, så då är det ännu viktigare att inte höja den...
Citera
2021-07-24, 20:05
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Jo man kan ju alltid hoppas. Men liknande tankegångar existerade även innan kollapsen på den amerikanske bostadsmarknaden.

Förhoppningsvis så har bankerna som är verksamma i Sverige en mer långsiktig inställning än sina motparter i USA hade.

Deras långsiktiga inställning (och strategi) är att man ska totalt förslava folket, genom att helt och hållet äga allt de har. Folk lever i illusionen om att de äger huset, men det gör de inte, och det kommer de aldrig göra. Det finns redan folk som bor i en villa de ej kan amortera, de bara betalar räntan till banken. Det blir effektivt banken som har tagit rollen av att vara hyresvärd.
Det här har kunnat pågå eftersom de pengarna man har lagt på huset, om man väljer att sälja av den, så går man oftast med vinst när man sålt. Frågan är, hur långt kan det här pyramidspelet fortsätta? Jag hoppas verkligen att skiten brakar ihop, jag är verkligen nyfiken på att se dessa äckliga medelsvensson förlora allt. Jag vill bara se dem lida för en gångs skull, se deras sanna natur, inte denna påklistrade ''kumbaya-we shall overcome'' ultratrevliga fake yta.

De tar för givet allt denna välstånd, de lever i sån jävla lyx, så mycket så att de totalt tappat fotfästet om verkligheten. Må allt rasa ner, må allt de har gjort mot det här landet (alla dåliga politiska beslut om tex. invandring, kriminalpolitik, skolpolitik ect) FUCKA up de hårt!
Citera
2021-07-24, 20:08
Många objekt i större svenska städer, villor fram t o m 1980 talet säljs för 5-7miljoner. Ser man på besiktningsprotokollen så är renoveringsbehoven 1-2 miljoner rätt akut. Hoppas köparna tagit höjd för det annars
Citera
2021-07-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Jo, det är ju en vettig förklaring. Men det är framförallt priserna såväl som de sinnessjuka avbetalningstiderna som stör mig något enormt. Har folk totalt tappat konceptet med att man köper en bostad för att få sin frihet någon jädra gång i livet? I mitt tycke ska en villa max ta 15 år att betala av för två knegare med genomsnittliga inkomster.

Och visst går priserna upp och folk känner att de gjort vinst, men ska de sälja så har ju alla andra bostäder också gått upp. Nä, jag förstår mig fortfarande inte på vad det är som händer. Känns som att det finns rejäla inkomster som folk drar in utan att man vet, hur i hela fridens namn ska man annars kunna klara av att pröjsa av en fem milles villa.
Citera
2021-07-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japzlover

Ett lån på 4 mille kostar ca 60.000 om året eller 5.000 i månaden. 3.500 efter ränteavdraget. Med 1,5% ränta (många har lägre än så)

Amorteringen är den tunga delen Skall du amortera på 40 år är det 100.000 om året eller lite drygt 8.000 kr.

Så man får lägga ut 10 - 12 kSEK i månaden.

Vad kostar det att hyra en 5-rummare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in