Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-02, 11:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag tror det, häh.. Nåja..

Var ju nyfiken på det mesta, trial & error style. Fick lära mig att det kunde blir dyrt..


Jisses jag är glad för att jag har undvikit den felen men om du tittar på en tidigare tråd jag har om att stoppa in ett CF-kort i Amigaen så har även jag gjort mitt för att ta livet av min stackars Amiga upp till flera gånger under tiden före jag fick CF-kortet att fungera.

Är som slav av min egen nyfikenhet so jag har också körd Trial & error style lite för mkt tidigare och det har blivit dyrt varje gång. Nu klarar jag som att tygla mig nog till att jag klarar av att stoppa (för det mäste) i tid så jag inte har sönder prylarne

-Dinero-
Citera
2021-08-02, 11:41
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Jo, det var väl Angus jag menade. Jag kommer inte helt i håg namnerna på de enskilda chippene.

Jag kommer inte helt ihåg porterna på A500'en och A600'en men jag var nyss och tittade på baksidan av A1200'en för säkerhets skuld före jag svarade dig. Gällande portarne på A1200'en så är joystick/mus porterna DB9'or (9 pinnar) medan paralell- och serieporterna är DB25'or (25 pinnar). Porten för extra diskettstation och TV-kabel är DB23'or (23 pinnar).

Vad som är gjort i ett lite försök på att idiotsäkra Amigan från felkopling från Commodores sida är att paralellporten är en hona medan serieporten är en hane. Porten för extra diskettstation är en hona medan kontakten för videon är en hane. Och så till den berömda "moment 22" situationen som verkligen gör att man kan klanta det till: Det existerade verkligen inte en vedertagen standard bland datorfabrikanterna om de enskilde kontakterna skulle vara en hane eller hona på den tiden.. Så det möjliggjorde att man koplade fel.

-Dinero-

Ja, jag minns att man inte kunde koppla portarna fel. Kablarna (kontakterna) passade inte i fel port.
Men sätter man igång och monterar en HDD i burken medan burken är på... Nä, det är INTE bra!
Vill minnas att serieportarna hade DB9 eller 14. (Påminner om VGA). Min 486 som jag bytte till från Amigan, hade samma små serieportar; kunde ha samma seriesladd till modemet till PC:n.

Oj, tråden handlar om acc-kort.. Hehe. Spårar ut lite mycket i gamla "dataminnen"..

Funderar på att bygga en "ny" amiga faktiskt. Har tittat en del på RMC:s projekt, med Amiga "1500-låda" som tydligen nyproduceras i England. Får fundera på en emulator tror jag. Verkar för jobbigt och dyrt att köpa något "äkta", recappa etc. etc. Får bli ett projekt till nästa semester!
https://www.youtube.com/results?search_query=rmc+amiga
Citera
2021-08-02, 22:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, jag minns att man inte kunde koppla portarna fel. Kablarna (kontakterna) passade inte i fel port.
Men sätter man igång och monterar en HDD i burken medan burken är på... Nä, det är INTE bra!
Vill minnas att serieportarna hade DB9 eller 14. (Påminner om VGA). Min 486 som jag bytte till från Amigan, hade samma små serieportar; kunde ha samma seriesladd till modemet till PC:n.

Oj, tråden handlar om acc-kort.. Hehe. Spårar ut lite mycket i gamla "dataminnen"..

Funderar på att bygga en "ny" amiga faktiskt. Har tittat en del på RMC:s projekt, med Amiga "1500-låda" som tydligen nyproduceras i England. Får fundera på en emulator tror jag. Verkar för jobbigt och dyrt att köpa något "äkta", recappa etc. etc. Får bli ett projekt till nästa semester!
https://www.youtube.com/results?search_query=rmc+amiga


Du har helt rätt - jag spårade ut där också när man började att prata om gamla prylar.

Gratulerer med roligt projekt. Efter jag har postad här, lär jag titta på länken din.

Jag vet inte om du var inne och tittade hos Apollo men där får du Vampire korterna som standalone så det är möjligt att få en "äkte" amiga replica att pysla med. Då körer du rubbet: Workbench, spel och allt möjligt annat. Bör dock skriva några ord om att den änklaste och billigste vägen att gå är att gå Raspberry style och köra emuleringe via den.

-Dinero-
Citera
2021-08-02, 22:36
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Du har helt rätt - jag spårade ut där också när man började att prata om gamla prylar.

Gratulerer med roligt projekt. Efter jag har postad här, lär jag titta på länken din.

Jag vet inte om du var inne och tittade hos Apollo men där får du Vampire korterna som standalone så det är möjligt att få en "äkte" amiga replica att pysla med. Då körer du rubbet: Workbench, spel och allt möjligt annat. Bör dock skriva några ord om att den änklaste och billigste vägen att gå är att gå Raspberry style och köra emuleringe via den.

-Dinero-

"Den som är utan skuld ska kasta första stenen".. Ingens/allas "fel" att vi blir nostalgiska i en sådan här perfekt tråd att vi går lite "OT" allihop.

Nåja, ska kolla på alla alternativ, och det finns en massa olika saker framförallt på YT man kan hitta och titta som verkligen sporrar en.. Nostalgia Nerd har gjort lite:
https://www.youtube.com/results?sear...gia+nerd+amiga

(Man kan ju titta och drömma, precis som på 80-talet när man tittade och drömde..)

Är fortfarande osäker än idag om jag hade en 500 eller 600. Tror halvsäkert att det var en 500.
Citera
2021-08-02, 22:56
  #17
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Du har helt rätt - jag spårade ut där också när man började att prata om gamla prylar.

Gratulerer med roligt projekt. Efter jag har postad här, lär jag titta på länken din.

Jag vet inte om du var inne och tittade hos Apollo men där får du Vampire korterna som standalone så det är möjligt att få en "äkte" amiga replica att pysla med. Då körer du rubbet: Workbench, spel och allt möjligt annat. Bör dock skriva några ord om att den änklaste och billigste vägen att gå är att gå Raspberry style och köra emuleringe via den.

-Dinero-

Kollar in då och då, det skulle vara kul sätta igång med nytt projekt. Just nu så har man lite ont om stålar så alla olika alternativ välkomnas. Fanns ju en massa spel som man ej hann med samt några till som man saknar att spela igen.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Den som är utan skuld ska kasta första stenen".. Ingens/allas "fel" att vi blir nostalgiska i en sådan här perfekt tråd att vi går lite "OT" allihop.

Nåja, ska kolla på alla alternativ, och det finns en massa olika saker framförallt på YT man kan hitta och titta som verkligen sporrar en.. Nostalgia Nerd har gjort lite:
https://www.youtube.com/results?sear...gia+nerd+amiga

(Man kan ju titta och drömma, precis som på 80-talet när man tittade och drömde..)

Är fortfarande osäker än idag om jag hade en 500 eller 600. Tror halvsäkert att det var en 500.

Heh precis.. Kanske får man börja med rasperry, det är någonting som man missat helt totalt.
Citera
2021-09-19, 11:53
  #18
Medlem
Tjena. Har lite ny info som kan vara av intress för andra.

Apollo har lagad sin egen webshop och den går under namnet Apollo computer.

Har som pratad lite med webshopen och fått lite detaljer. V4 standalone kan du köpa redan i dag. V4 för Amiga 500 kommer kring jultider. V4 Icedrake for A1200 lär komma ungefär påsk -22.

Dock hade de nämnt ett akselerator kort vid namn "Kraken" men inte skrivit ett enda ord om vad det var. Tog åter en gång kontakt med webshopen och fick lite detaljer om kortet. Det är V4 akseleratorkort for A4000 - men de sa inte ett ord när den ville vara klar till produktion.

-Dinero-
Citera
2021-09-20, 03:10
  #19
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Tjena. Har lite ny info som kan vara av intress för andra.

Apollo har lagad sin egen webshop och den går under namnet Apollo computer.

Har som pratad lite med webshopen och fått lite detaljer. V4 standalone kan du köpa redan i dag. V4 för Amiga 500 kommer kring jultider. V4 Icedrake for A1200 lär komma ungefär påsk -22.

Dock hade de nämnt ett akselerator kort vid namn "Kraken" men inte skrivit ett enda ord om vad det var. Tog åter en gång kontakt med webshopen och fick lite detaljer om kortet. Det är V4 akseleratorkort for A4000 - men de sa inte ett ord när den ville vara klar till produktion.

-Dinero-

Minns jag som ung drömde om en A4000.. Verkar bli en lång väntan, undrar hur prisläget ser ut?

Lär ej vara billigt i dessa tider..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback