2021-07-26, 21:27
Medlem
Om du aldrig kör ett 90-gradersprogram, gör det då och då utan tvätt och med lite tvättmedel.

Ha luckan öppen när du inte använder tvättmaskinen.
Citera
2021-07-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Hahah därför jag startade denna tråden. Alltså det är ju 10 år sedan man köpte sin billiga Whirlpool, och den gjorde sitt jobb, men på slutet så satt det kvar dålig lukt.

Det är inte fräscht när man sitter på jobbet och skjortorna luktar skunk så fort man blir varm.

Frugans konstanta miljötallibanism i förhållandet gör vi förbjudits att använda sköljmedel istället ettika och andra kurer, typ äppelcidervinäger.

Jag har gjort ren den ändlösa gånger, torkat rent inne i och i listerna utan resultat. Därför köptes en ny då jag var less.

Det är märkligt ändå att du inte klarar av att se kausaliteten mellan din frus miljötalibanism och att du går runt med skjortor som luktar skit. Svenska "män" anno 2021...

Miljötalibanismen har även sina företrädare i denna tråd. Sedan länge har det i Sverige bedrivits en aggressiv riktad kampanj mot användandet av Klorin, av den enkla anledningen att den produkten har stor negativ miljöpåverkan.

Jag förnekar nu inte att Klorin oxiderar vissa typer av gummi och kan ha en nedbrytande effekt på gummibälgen i en tvättmaskin över tid. Jag har inte heller rekommenderat dagligt bruk av Klorin, även om jag själv tidigare faktiskt använde det till all vittvätt utan att få onormal påverkan på gummit. Gummi oxiderar nämligen helt spontant och naturligt över tid vilket leder till sprickor och uttorkning.

Det enda jag har förespråkat är en enstaka akut nödåtgärd med Klorin OM man nu har lyckats med konststycket att få så kraftig bakterietillväxt i sin tvättmaskin att det t.o.m. börjar lukta. Jag har dessutom påpekat att tvättmaskinen då skall sköljas ur efteråt.

Medan ättika funkar alldeles utmärkt för mer vardaglig rengöring saknar det den dramatiska momentana effekt på en bakteriehärd som en lösning med Klorin har. Klor lyserar celler.

I ett vanligt badhus eller vissa typer av kemiska vattenreningsverk rinner det vatten med mycket hög koncentration av klor genom rör med gummipackningar utan att det för den sakens skull konstant pissar vatten ur varje rörkoppling för det. Klor oxiderar gummi, men..proportioner för helvete! I ert tvättmedel för vittvätt som ni säkert använder flera gånger i veckan finns också blekmedel som oxiderar.

Sammanfattningsvis är det såhär. Ni Södermalmshipsters med era surdegar, era racercyklar för 100.000 kr., små skitungar i sele på bröstet och medlemskap i Greta Thunbergs fanclub kommer få fortsätta gå runt och lukta skit. För era bögiga politiskt korrekta tvättmaskiner kräver att få dosera tvättmedel själva, vilket gör att tvätten inte blir ren. Bögtvättmaskinen använder inte heller tillräckligt med vatten eller värmer upp det nog mycket. Vilket gör att ni snart även har en surdeg i botten av er bögtvättmaskin.

Eftersom er vegan till kärring dessutom har sagt att den surdegen skall få leva vidare då ni inte får använda Klorin är det bara att ställa in sig mentalt på ett långt liv i bajsdoft på Södermalm. Enjoy, fuckers.
Citera
2021-07-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Det är märkligt ändå att du inte klarar av att se kausaliteten mellan din frus miljötalibanism och att du går runt med skjortor som luktar skit. Svenska "män" anno 2021...

Miljötalibanismen har även sina företrädare i denna tråd. Sedan länge har det i Sverige bedrivits en aggressiv riktad kampanj mot användandet av Klorin, av den enkla anledningen att den produkten har stor negativ miljöpåverkan.

Jag förnekar nu inte att Klorin oxiderar vissa typer av gummi och kan ha en nedbrytande effekt på gummibälgen i en tvättmaskin över tid. Jag har inte heller rekommenderat dagligt bruk av Klorin, även om jag själv tidigare faktiskt använde det till all vittvätt utan att få onormal påverkan på gummit. Gummi oxiderar nämligen helt spontant och naturligt över tid vilket leder till sprickor och uttorkning.

Det enda jag har förespråkat är en enstaka akut nödåtgärd med Klorin OM man nu har lyckats med konststycket att få så kraftig bakterietillväxt i sin tvättmaskin att det t.o.m. börjar lukta. Jag har dessutom påpekat att tvättmaskinen då skall sköljas ur efteråt.

Medan ättika funkar alldeles utmärkt för mer vardaglig rengöring saknar det den dramatiska momentana effekt på en bakteriehärd som en lösning med Klorin har. Klor lyserar celler.

I ett vanligt badhus eller vissa typer av kemiska vattenreningsverk rinner det vatten med mycket hög koncentration av klor genom rör med gummipackningar utan att det för den sakens skull konstant pissar vatten ur varje rörkoppling för det. Klor oxiderar gummi, men..proportioner för helvete! I ert tvättmedel för vittvätt som ni säkert använder flera gånger i veckan finns också blekmedel som oxiderar.

Sammanfattningsvis är det såhär. Ni Södermalmshipsters med era surdegar, era racercyklar för 100.000 kr., små skitungar i sele på bröstet och medlemskap i Greta Thunbergs fanclub kommer få fortsätta gå runt och lukta skit. För era bögiga politiskt korrekta tvättmaskiner kräver att få dosera tvättmedel själva, vilket gör att tvätten inte blir ren. Bögtvättmaskinen använder inte heller tillräckligt med vatten eller värmer upp det nog mycket. Vilket gör att ni snart även har en surdeg i botten av er bögtvättmaskin.

Eftersom er vegan till kärring dessutom har sagt att den surdegen skall få leva vidare då ni inte får använda Klorin är det bara att ställa in sig mentalt på ett långt liv i bajsdoft på Södermalm. Enjoy, fuckers.
Word!!!!! En 90 graders tvätt då och då mår både handdukar, påslakan och tvättmaskin bra av.
Citera
2021-07-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Word!!!!! En 90 graders tvätt då och då mår både handdukar, påslakan och tvättmaskin bra av.

Tveksamt, i synnerhet då de flesta tvättobjekten numera äro märkta med 40 eller möjligen 60 grader.
Vidgår däremot det som många skriver att luckan städse skall hållas öppen då maskinen ej används. då syns det också lätt om något blivit kvarglömt i trumman.

För övrigt, engelska ord i en svensk text tillför föga, ej heller multipla utropstecken, ett är tillräckligt i de fall de passar in i texten.
Citera
2021-07-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tveksamt, i synnerhet då de flesta tvättobjekten numera äro märkta med 40 eller möjligen 60 grader.
Vidgår däremot det som många skriver att luckan städse skall hållas öppen då maskinen ej används. då syns det också lätt om något blivit kvarglömt i trumman.

För övrigt, engelska ord i en svensk text tillför föga, ej heller multipla utropstecken, ett är tillräckligt i de fall de passar in i texten.
Handdukar och påslakan av annat material än ren bomull använder jag inte. Ren bomull tål kokning, i värsta fall krymper handduken någon centimeter...vem bryr sig.

Underkläder tvättar jag i 60 oavsett material då bakterier knappt dör av 60 grader ens. Underkläder märks med 40 graders tvätt av miljöskäl och givetvis om det är ömtåligt material. Hellre rena underkläder även om de måste bytas ut oftare om/när materialet förlorar elastisitet.

Du å din sida skriver som en riktig stofil. Nuff said!!!
Citera
2021-07-30, 20:24
Medlem
Finns rengöringsmedel för tvättmaskiner att köpa. Man kan ju dra slutsatsen att det antignen är ett försäljningsknep eller att det faktiskt behövs.
Citera
2021-08-02, 01:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Hej!
Köpte en nu Bosch serie 8.

Den gammla hade en dålig lukt, då min fru ofta glömmer tvätt i den utan att ta ut den. (otroligt, jag vet)

Då undrar jag om man kan hålla den i gott skick om det skulle hända.
Samt om man kan ha luckan stängd efter användning utan att det blir lukt.

Har ni några tipps därute.

Tipset är väl att slänga ut frun så har du löst problemet😆.
Det finns medel för rengöring av tvättmaskinen. Det är inte brunnen som luktar då, där vattnet går ut.
Senast redigerad av glajarn 2021-08-02 kl. 01:12.
Citera
2021-08-02, 01:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Man plockar ur tvätten när den är klar, aldrig varit med om att någon tvättmaskin luktat illa.

Dagens maskiner kör på lägsta temp som "default", sådant gör att själva maskinen börjar lukta efter ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Detta och tvätta på högsta temp då och då. Vita frottéhanddukar och lakan tål 95 grader, kanske sliter mer på tyget men det skiter jag i.
Hög temperatur dödar bakterier, mögel och annan skit som luktar.

This!
Bosch och Siemens har ett "trumrensningsprogram" man ska köra typ var 30 dag, om man aldrig kör vittvätt på 90. Man ska hälla i vanlig dos (eller dubbel dos) vittvättpulver och köra rensprogramet.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
lukten kommer ju inte från maskinen ...pucko....det är ju sur tvätt som luktar...
Se ovan. Sur tvätt luktar givetvis det också.
Citera
2021-08-02, 01:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

100% bomull går att köra i 90. Färgad bomull riskerar dock att blekas med tiden. Många lakan, handdukar etc. av bomull och linne är idag fegmärkta av tillverkaren (40/60), för att tillverkaren ska slippa arga reklamationer från kunderna.

Jag kör ibland min vittvätt i 90, men oftast i 60. Går att välja 70 och 80 också, om man vill. Kvalster behöver upp en bit över 60 för att "kill'em dead"..
Citera
2021-08-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
100% bomull går att köra i 90. Färgad bomull riskerar dock att blekas med tiden. Många lakan, handdukar etc. av bomull och linne är idag fegmärkta av tillverkaren (40/60), för att tillverkaren ska slippa arga reklamationer från kunderna.

Jag kör ibland min vittvätt i 90, men oftast i 60. Går att välja 70 och 80 också, om man vill. Kvalster behöver upp en bit över 60 för att "kill'em dead"..

30, 40, 60 & 95 är vad som kan väljas, lär ju räcka! Sedan finns allehanda andra inställningar som sällan eller aldrig används, jo förtvätt nyttjas ibland, men då måste man även fylla tvättpulver i förtvättsfacket.
Efter några timmar är det lämpligt att titta till den och förhoppningsvis få lyfta på locket!
Citera
2021-08-02, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Mest lömskt om man råkar tvätta något märkt med "ej vattentvätt". Som tur är händer det inte så ofta.
Men meningen är förstås att hålla kemtvätterierna vid liv också.
Citera
2021-08-02, 01:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
30, 40, 60 & 95 är vad som kan väljas, lär ju räcka! Sedan finns allehanda andra inställningar som sällan eller aldrig används, jo förtvätt nyttjas ibland, men då måste man även fylla tvättpulver i förtvättsfacket.
Efter några timmar är det lämpligt att titta till den och förhoppningsvis få lyfta på locket!

Javisst, urvalet temp. räcker. Kör på 95 en gång i månaden, så håller maskinen sig ren.
Torka rent pulverfacket också en gång/mån. Kan bli kladdigt där också annars. Menar alltså ta ut pulverfacket helt, och tvätta med trasa bakom. Brukar använda T-röd där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in