2021-07-23, 23:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Problemet förvärras även av att moderna tvättmaskiner i dag tillverkas för att förbruka så lite vatten som bara är möjligt. Tvättmaskiner sköljs alltså aldrig ur riktigt invändigt, om man inte ser till att göra det manuellt själv då och då. Jag brukar för övrigt dessutom tillsätta extra vatten vid tvätt.

Fy fan för att köpa en ny tvättmaskin med Wi-Fi för 10 lax som man får stå och fylla på med vattenslang för att få tvätten någorlunda ren. Ångrar att jag slängde min gamla, effektiva miljöbov till tvättmaskin på tippen.

Känner igen det där med fylla på maskinen med vattenslang....

Servicetekniker som varit på garantiärende brukade rekommendera att man aldrig kör med "ekonomi" programmen varken på tvättmaskin eller diskmaskin, just för dessa program gör det spara ännu mera vatten och värmer inte lika bra.
Citera
2021-07-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Samlar ihop alla era svar nu.

1. Töm tvättmaskinen!

2. Öppna facken och luckorna.

3. 90grader och ettika.
Kan även rekommendera att med hyfsat jämna mellanrum:

4. Leda tömningsslangen till en golvbrunn och spola ur tvättmaskinen invändigt med vattenslang. Tömningsslangen finns normalt innanför en servicelucka långt ner på framsidan. Ludd fastnar lätt och byggs upp vid glipan mellan trumman och motvikten. Lossar bra med en gammal tandborste. Spola rent överallt. Lossa även tvättmedelfacket och gör rent undersidan och inuti den kanalen.

Om problem med dålig lukt uppkommer kan man hälla i en slurk Klorin och sedan fylla upp maskinen med vattenslang. Låt det sedan stå ett dygn eller så. Töm sedan ur allt vatten med avtappningsslangen och spola ur.
Citera
2021-07-24, 18:23
Medlem
Vissa tvättar till och med vanliga bomulls kläder på 30 grader för det programmet är snabbast. Det hade jag aldrig gjort och jag tvättar alltid kalsonger på 60 grader. De som är märkta med 40 grader brukar ändå inte vara så bra kvalitet på.

När jag tvättar brukar jag oftast använda normalprogrammet vid bomull och syntet programmet vid sådant. Normal programmet för bomull tar mellan 75-100 minuter. och syntet runt en timme.

Angående hur hålla maskinen ren så finns på hemmabutiken och Luddwes ett medel för rengöring av tvättmaskin. Har använt det någon gång och det fungerar utmärkt. Någon nämnde klorin och det bör man inte ha i tvättmaskinen. Gummidetaljer blir lätt frätta av klorin och det är inte bra alls.
Senast redigerad av Fredrikman 2021-07-24 kl. 18:25.
Citera
2021-07-24, 18:34
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Jag har också glömt tvätt men aldrig att maskinen börjat lukta illa.
Dra en 90 graders maskin med tvättmedel en skvätt Klorin och ättika, borde göra susen.

Undvik klorin eftersom det startar en process där gummidetaljer börjar spricka och smula sönder.
Det tar ett par veckor efter att man använt klorin innan man börjar se hur allt börja gå åt helvet, och då klarar de flesta inte av att koppla ihop det klorintvätten för ett par veckor sedan.
Jag har sett det hända på diskproppar och i gummiproppen i tanken till toastolar och hört att folk haft problem med sina tvättmaskiner där gummibälgar börjat spricka.

Men de har kanske bytt ut till en bättre sorts gummi i tvättmaskinerna nuförtiden ? ? ? ?
Citera
2021-07-24, 18:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Vissa tvättar till och med vanliga bomulls kläder på 30 grader för det programmet är snabbast. Det hade jag aldrig gjort och jag tvättar alltid kalsonger på 60 grader. De som är märkta med 40 grader brukar ändå inte vara så bra kvalitet på.

När jag tvättar brukar jag oftast använda normalprogrammet vid bomull och syntet programmet vid sådant. Normal programmet för bomull tar mellan 75-100 minuter. och syntet runt en timme.

Angående hur hålla maskinen ren så finns på hemmabutiken och Luddwes ett medel för rengöring av tvättmaskin. Har använt det någon gång och det fungerar utmärkt. Någon nämnde klorin och det bör man inte ha i tvättmaskinen. Gummidetaljer blir lätt frätta av klorin och det är inte bra alls.

Att det tar sådan tid för tvättprogrammen hänger ju delvis samman med att man har gått ifrån hushållsmaskiner med 3 fas anslutning (400V) till förmån för enbart enfas maskiner (230V) självklart uppvärmningen ta mångdubbelt längre tid då .

Många bra tips har framkommit i tråden om hur man håller sin maskin ren från mögel och lukt , bra
Citera
2021-07-25, 06:14
Medlem
Makalöst att nåt så enkelt som tvättmaskin och att använda den, genererar en tråd med en massa inlägg där som vanligt åsikterna spretar åt olika håll och folk har en drös olika mer eller mindre knasiga påståenden….

Ser förresten att många verkar använda sköljmedel, varför det…?
Har man torktumlare är det rätt onödigt och jag slutade med sköljmedel för länge sedan och det jag tvättat är fortfarande mjukt och fluffigt och luktar fräscht, helt utan sköljmedel. Man spar både pengar och miljön på det.
Sköljmedel kan väl möjligen försvaras om man inte har torktumlare.

Tror många använder sköljmedel bara av gammal vana, eller för att de tror man ska/måste det för reklam säger det….
Citera
2021-07-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Jag har också glömt tvätt men aldrig att maskinen börjat lukta illa.
Dra en 90 graders maskin med tvättmedel en skvätt Klorin och ättika, borde göra susen.
Klorin!?
Är det något du gjort!?
Fräter inte det sönder alla packningar och slangar i hela trauman!?
Citera
2021-07-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Du får sätta en lapp på maskinen.

Älskling!

Glöm inte att tömma maskinen när den klar.

Din käre make

Hahha det skall upp.
Citera
2021-07-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Helt rätt ! f.d tvättmaskinsrepare...

lite förtydligande
Man skall regelbundet köra tom maskin på absolut högsta temperaturen , helst flera ggr i månaden.
Någon ättika skall inte behövas om man börja direkt med detta på en ny maskin.

Varför???

Jo för att förr innehöll alla tvättmedel bla fosfater och ämnen som tog kål på bakterier, men dessa är väldigt skadliga för miljön och förbjöds, därför måste man kompensera detta genom att tvätta i så hög värme att bakterierna dör, det är dom som på sikt orsakar dålig mögellukt.

Att man numera endast använder 60 och 40 gr programmen samt "spar" program är ytterligare en orsak till mögeltillväxt i maskinerna

Snyggt, fan vilket bra svar speciellt med just lite bakgrundsinformation.

Denna blir +1
Citera
2021-07-26, 18:42
Det bästa är att ha luckan öppen.
Det är ju vått där inne. ligger kanske må spermaludd eller nåt kvar osv osv.

Sen e det bra att tömma filtret regelbundet
Många skiter i att tömma det i botten och det är inte bra.

Sen kan det va bra att köra en tom maskin utan centri
Men lite tvättmedel i.. Bara låt den gå låt den ha en egen liten stund och bara snurra runt
Citera
2021-07-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Makalöst att nåt så enkelt som tvättmaskin och att använda den, genererar en tråd med en massa inlägg där som vanligt åsikterna spretar åt olika håll och folk har en drös olika mer eller mindre knasiga påståenden….

Ser förresten att många verkar använda sköljmedel, varför det…?
Har man torktumlare är det rätt onödigt och jag slutade med sköljmedel för länge sedan och det jag tvättat är fortfarande mjukt och fluffigt och luktar fräscht, helt utan sköljmedel. Man spar både pengar och miljön på det.
Sköljmedel kan väl möjligen försvaras om man inte har torktumlare.

Tror många använder sköljmedel bara av gammal vana, eller för att de tror man ska/måste det för reklam säger det….

Hahah därför jag startade denna tråden. Alltså det är ju 10 år sedan man köpte sin billiga Whirlpool, och den gjorde sitt jobb, men på slutet så satt det kvar dålig lukt.

Det är inte fräscht när man sitter på jobbet och skjortorna luktar skunk så fort man blir varm.

Frugans konstanta miljötallibanism i förhållandet gör vi förbjudits att använda sköljmedel istället ettika och andra kurer, typ äppelcidervinäger.

Jag har gjort ren den ändlösa gånger, torkat rent inne i och i listerna utan resultat. Därför köptes en ny då jag var less.

Denna nya är ju en tidsmaskin jämfört med den gammla och leder mig såklart till att få lite tips för att öka levtiden på denna.

Att jag aldrig kört maskin i 90 var ju något jag lärde mig nu.
Citera
2021-07-26, 19:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Hahha det skall upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto