Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-22, 21:49
  #1
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Tja, nu är det så att jag håller på att sätta ihop en mycket enkel pot still, den måste bli klar tills imorrn kväll, men jag har varken tillgång till svets eller något liknande.

Jag har däremot akvariesilikon, tål den temperaturen av kokkärlet eller är det ingen mening att ens spekulera i det?
Citera
2021-07-22, 22:03
  #2
Avstängd
biltemas röda silicon
Citera
2021-07-22, 22:05
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Tja, nu är det så att jag håller på att sätta ihop en mycket enkel pot still, den måste bli klar tills imorrn kväll, men jag har varken tillgång till svets eller något liknande.

Jag har däremot akvariesilikon, tål den temperaturen av kokkärlet eller är det ingen mening att ens spekulera i det?
Kolumn? Pot still?
Citera
2021-07-22, 23:09
  #4
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kolumn? Pot still?
Yes, lite missvisande trådstart, men det sitter som en liten kolumn på den jag har byggt även fast den inte har den funktionen.

Hur som haver har jag lyckats få tag på lödgrejor, så mod kan gärna skicka det här ämnet till papperskorgen.
Citera
2021-08-15, 23:59
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Även om frågan kanske inte är aktuell för TS längre, så skulle jag rekommendera just akvarievarianten om man nu ska labba med silikon i en kokare. Det är både hyfsat garanterat fritt från onyttigheter som kan lakas ut - man vill ju inte att det tar kål på firrarna - och har god vidhäftningsförmåga och formstabilitet, då det ska hålla för de mekaniska påfrestningarna det utsätts för i ett akvarium. Sanitessilikon och liknande innehåller antimögeltillsatser som är föga nyttiga, och flytande packning etc. har ganska dålig vidhäftningsförmåga, då de ska gå hyfsat lätt att få bort från tätytorna när man tar isär dem.

Temperaturen är inget som helst problem, det kommer aldrig bli mer än 100 grader i de delar av kokaren som inte har direktkontakt med värmekällan.

Det enda som är osäkert är hur alkoholångor påverkar silikonet. Hade definitivt hållit mycket noggrann uppsikt över silikonfogarna under kokningen, åtminstone tills jag konstaterat huruvida de är opåverkade eller ej.

Papperskorgar inte ämnet, kan finnas fler som undrar om samma sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback