2021-07-22, 22:35
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Systemet är ganska anpassningsbart. Du kan köra etanolbrännaren under vindskyddet och koppen ovanpå. Du kan elda i vindskyddet med torra kvistar om du snabbt vill få ihop bränsle för mat. Eller du kan ställa det i eld/på kol och koka upp mat/vatten. Om du vill ha en bild över hur det fungerar så kan du kolla Pathfinder Canteen Cook set, men jag tycker plastflaskan är smidigare än metalldito.

Har överhuvudtaget inget att göra med min brittiska vattenflaska med mugg alltså. Den är till för vatten och det finns en tillhörande mugg om man inte vill halsa ur flaskan.

Det du har är ett helt system för att värma upp vatten och annat.

Citera
2021-07-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Har överhuvudtaget inget att göra med min brittiska vattenflaska med mugg alltså. Den är till för vatten och det finns en tillhörande mugg om man inte vill halsa ur flaskan.

Det du har är ett helt system för att värma upp vatten och annat.

Ja. I en tråd om soldatkök. Till din "Crusader cup" finns även köksdelar för uppvärmning. Jag skrev om en annan variant för att få ihop flaska/mugg. Vad är problemet?
Citera
2021-07-22, 22:54
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Det finns ett vindskydd till Crusader Cup, så sluta kivas om det nu: https://www.thebushcraftstore.co.uk/...ombo-696-p.asp

Crusader Cup rekommenderas av Ray Mears som säljer den på sin hemsida.

Förresten, vilken är försvarets officiella vattenflaska? Den aluminiumflaska man ser på bilden i min TS antog jag var för sprit. Eller är det en vattenflaska?
Citera
2021-07-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Förresten, vilken är försvarets officiella vattenflaska? Den aluminiumflaska man ser på bilden i min TS antog jag var för sprit. Eller är det en vattenflaska?
Den ser ju onekligen lite liten ut. Det det låter inte som bränsleflaskan: "Ni måste ha med den lilla flaskan där man förvarar bränslet med till köket (den lilla plastflaskan som alltid läcker)". Det låter som den gamla till snuskburken?
Citera
2021-07-22, 23:18
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Ja. I en tråd om soldatkök. Till din "Crusader cup" finns även köksdelar för uppvärmning. Jag skrev om en annan variant för att få ihop flaska/mugg. Vad är problemet?

Ja du jämförde ju den med min vattenflaska/mugg som bara är en vattenflaska/mugg. Den är bara till för att ha kallt vatten i.

Din amerikanska spis/mugg/vindskydd var mycket bättre.

Så kan man inte jämföra. Två olika saker.
Citera
2021-07-22, 23:19
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Det finns tydligen ett kök för bensin och fotogen i försvaret också. "Flerbränslekök 08 MT". Det verkar vara samma kastruller, men med kniv/gaffel/sked i plast som det ser ut. Definitivt från Primus eftersom jag har samma modell fast i titan. Jag undrar varför Primus fick bli leverantör och inte Optimus. Man kunde ju ha delat på inköpen mellan dessa företag. Men Schweiziska Katadyn tror jag köpte Optimus och flyttade tillverkningen till Kina, vilket ledde till en dramatisk försämring av kvaliteten. Det är rena hatkampanjer på olika forum mot Optimus Nova, som är ett kök som gick från kultstatus till skräpstatus efter flytten av tillverkningen. Är Primus fortfarande ett svenskt företag med tillverkningen i Sverige?

Nåja, vem får äran att använda detta flerbränslekök? Är det reserverat för Arméstaben för att koka generalernas morgongröt på eller är det jägarförband som får ut dem? Jag undrar om inte snuskburk och spritbrännare hade varit bättre, för när dessa jävla bensin och fotogenkök läcker eller krånglar kan man i många fall få äta maten kall.

EDIT: Det är visst en stekpanna med i flerbränsleköket. Jag undrar om det är original eller om någon kompletterat själv. Annars har försvaret verkligen utrustat soldaterna för att kunna brassa riktigt flott käk. Lallerstedt skulle kunna tillaga en fin trerätters middag med den där utrustningen.

https://forum.soldf.com/topic/59543-...%C3%B6k-08-mt/
Senast redigerad av Storinkvisitorn 2021-07-22 kl. 23:24.
Citera
2021-07-22, 23:28
Medlem
När GI Joe vill dricka snö i Arvidsjaur är det kanske multibränsle som bjuds?
Citera
2021-07-22, 23:44
Medlem
Citat:
Det finns ett vindskydd till Crusader Cup, så sluta kivas om det nu: https://www.thebushcraftstore.co.uk/...ombo-696-p.asp

Crusader Cup rekommenderas av Ray Mears som säljer den på sin hemsida.

Det är samma vattenflaska som förr, Dricksflaska 90. Helt riktigt är flaskan som syns på bilden för sprit.
Citera
2021-07-22, 23:55
Medlem
fizzles avatar
Googlade upp "swedish mess kit" och visst användes sådana för 10 år sedan?
När byttes det ut mot det där moderna soldatköket ni pratar om?
Citera
2021-07-23, 00:21
Medlem
Usch och fy... Minns jag tyckte det kändes ohygieniskt att äta ur snuskburken. Brukade därför precis som en del andra lägga plastpåsar i den. Tyvärr fick vi senare under någon fältövning inte längre ha plastpåsar i den. Trodde de att plastpåsar skulle försvinna i händelse av krig?

Det absolut äckligaste var dock termosen vi brukade få varm choklad i. Jag hade inte använt den på länge och den låg i något skåp. När jag öppnade den möttes jag av en fruktansvärd lukt. Tydligen hade jag glömt varm choklad i den under längre tid och den hade möglat. Lukten var obeskrivlig och jag tror knappt det hjälpte att skölja många gånger med varmt vatten.

Poängen är dock att den sk snuskburken inte var så hemsk i fält om man kunde lägga plastpåsar i den.
Senast redigerad av Snobird 2021-07-23 kl. 00:23.
Citera
2021-07-23, 02:00
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=-BddEEbbhs4
Citera
2021-07-23, 08:22
Medlem
Citat:
Jaha, och när försörjningslinjerna brutit samman och man inte längre kan importera MRE utan kompanichefen får knalla in på COOP eller ICA och tömma lagret på konservburkar med pytt, ravioli och ärtsoppa mot rekvisition? Vad gör man då? Hur ska du värma den konservburken när det är 20 grader kallt och innehållet frusit till is?

Då längtar du nog tillbaka till kalla kriget och snuskburken när du sitter där och slickar på isklumpen. Då kommer du nog ångra att du pratade skit om snuskburken. När du ligger i snödrivan och svälter ihjäl kommer du minnas denna tråd och ångra dina oförskämda ord.

Om förutsättningen är att försörjningslinjerna har brutit ihop så att man inte kan importera MRE så lär du inte hitta något att äta hos den lokale handlaren heller.

Det finns någon konstig ide om att det bara att knalla in och fylla på lagren hos närmaste butik. Hur tror ni att butikens hyllor fylls på? Genom att handlaren har någon magisk odling av konserver ute på lagret?
Om FM:s distribution brutit samman så lär inte den civila distributionen fungera heller. I en normal livsmedelsbutik finns i princip hela varulagret ute på hyllorna. Om butiken är lite större än en närlivs förlitar man sig på leveranser dagligen eller åtminstone varannan dag.

Uteblivna inleveranser under ett par dagar gör att en svensk butik ser ut som vår bild av en polsk butik före murens fall, d.v.s. tomt på hyllorna.

Det är ju liksom inte så att lokalbefolkningen slutar förbruka livsmedel bara för att kriget kommer.

Det är dags att släppa de här antikverade idéerna från kalla krigets tid.

Det FM har när konflikten börjar är det man har att räkna med. Civilsamhället är inte rustat att stödja FM i någon konfliktnivå enligt mig. Om FM får slut på mat så har civilbefolkningen redan gått hungrig ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in