Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
För att streama räcker det med en enklare win11-laptop för ca 2500 kr. Men nackdelen är att det är ganska liten hårddisk och allt går rätt trögt. Det är därför bättre att satsa på en lite snabbare maskin som man kan använda rent generellt.
Jag brukar använda en 12 år gammal laptop för detta ändamål ibland. Nackdelen är det bara är ca 1.5 timmes drifttid på batteri (2 om skärmen är avstängd). Prestandan räcker till utan problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
shotacat
Det känns lite snålt att snåla in på det här om det ska vara en lösning som ska vara i ett par år. Många har tidigare i tråden pekat på en mini-dator istället för en laptop och det är något jag verkligen är beredd att hålla med om. Jag började själv med en laptop kopplad till tv:n men det var lite tröttsamt eftersom att den envisades med att ha skärmen som primär display väldigt ofta så man var tvungen att ändra det varje gång som man startade datorn, det andra problemet var bristen på lagringsutrymme vilket löstes med en ful extern hårddisk .
Efter att jag tröttnade på kablarna (HDMI, Extern hårddisk & Ethernet) så köpte jag en mini-dator för att lösa upp kabelröran, det största problem med själva röran var (som en tidigare postare har skrivit) att portarna inte sitter särskilt bra när det kommer till en långtidslösning.
Det största problemet kommer garanterat att vara storleken på hårddisken om du köper exempelvis
VivoBook 14. 256gb & 512gb kommer man inte långt på numera om man ska fildela så du får räkna med att köpa (om du inte redan har en) en extern SSD hårddisk vilket borde kosta 500-1500kr extra.
Jag använder dator så lite förutom till streamingen och att ladda ned/se på film, så det känns inte som jag snålar alltför mycket. Egentligen skulle det kanske till och med funka med en ännu billigare. Förra Asus-laptopen jag hade höll i många år ändå, även om den kanske kostade mer och hade bättre kvalité då.. Men tror även denna lösning kan hålla i hyfsat många år i alla fall.
Det är väl kanske så att är en vanesak för mig med laptop och det känns väl hyfsat praktiskt. En mini-dator har jag aldrig använt så man känner sig lite osäker på hur det funkar, behövs tillbehör som t.ex. tangentbord antar jag? Laptop har man som sagt nästan alltid haft så känns lite tryggare att köra på något man känner igen.
Lagringen lär räcka, inte tänkt att jag ska lagra en massa skräp och dylikt.
I princip bara tänkt sätta på datorn när man ska se på något, jag lär ärligt talat inte ens palla uppdatera skiten från W10 till Windows 11, det ska ju alltid bli något problem eller knas och att datorn funkar sämre eller börjar låta mer/föra oväsen.