Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
menar du allvar med att du inte ser problemet?
Eller är du bara lite elakt provocerande?
Så alla andra branscher i Sverige ska utsättas för nödvändig rationalisering men det vad vi nu kallar för kriminalvård ska vara absolut en fredad zon för rationalisering?
Kan en modern framåtskridande människa verkligen tänka i dessa för mig helt främmande banor?
Jag kan ge mig f-n på att det nu år 2021 går fler anställda inom kriminalvården per intagen än vad det gjorde för säg 100 år sedan. Detta trots att vi har haft en teknikutveckling av stora mått på 100 år. Inom sjukvården talas det om robotar och distansvård utan att någon ifrågasätter det. Distansundervisning inom skolväsendet finns redan. Flygledare arbetar numera i många fall på distans men försök ta upp samma fråga inom kriminalvården.
Nej, nej och åter nej. Maken till stockkonservativ bransch som skyr teknisk utveckling har jag då aldrig stött på.
Inte konstigt att kommunalråd i diverse kommuner jublar och slår frivolter när de får höra att kriminalvården ska bygga ut just i deras kommun. Säkra jobb och kommunala skatteintäkter för tid och evigheter.