2021-07-21, 17:50
Medlem
Har för första gången ett jobb som inte är timanställning. Är visstidsanställd. Har blivit lite sjuk med luftvägssymtom och ringde chefen som sa att jag skulle göra ett coronatest och att hon inte tyckte jag skulle komma in förrän nästa vecka (jobbar med riskgrupper).

Vad gör jag nu då? Kan man få nån slags ersättning? Ska jag sjukanmäla mig till typ försäkringskassan? Insåg att jag har aldrig gjort detta förut och det känns rent ut sagt pinsamt att fråga chefen… så jag hoppas att någon vuxen människa kan förbarma sig och berätta hur sånt här brukar gå till.
Senast redigerad av Odonianen 2021-07-21 kl. 17:51. Anledning: Grammatik
Citera
2021-07-21, 18:01
Medlem
Andersdamaans avatar
Det är din arbetsgivare som skall anmäla din sjukfrånvaro till Försäkringskassan.
Någon annan ersättning än den vanliga sjuklönen får du tyvärr icke.

Krya på dig
Citera
2021-07-21, 18:08
Medlem
Okej så det är inget jag själv behöver göra då utan har jag rätt till nåt så sköter chefen det? Okej då ska jag fokusera på att kurera mig bara. Tack för svar!
Citera
2021-07-21, 18:40
Medlem
https://www.forsakringskassan.se/pri...ld/sjukpenning
Senast redigerad av butthead0 2021-07-21 kl. 18:43.
Citera
2021-07-21, 19:13
Medlem
Tjippmunks avatar
du anmäler karensdagen till försäkringskassan. är du schemalagd dessa dagarna du ska vara hemma så har du rätt till sjukersättning från arbetet.
Citera
2021-07-22, 01:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odonianen
Har för första gången ett jobb som inte är timanställning. Är visstidsanställd. Har blivit lite sjuk med luftvägssymtom och ringde chefen som sa att jag skulle göra ett coronatest och att hon inte tyckte jag skulle komma in förrän nästa vecka (jobbar med riskgrupper).

Vad gör jag nu då? Kan man få nån slags ersättning? Ska jag sjukanmäla mig till typ försäkringskassan? Insåg att jag har aldrig gjort detta förut och det känns rent ut sagt pinsamt att fråga chefen… så jag hoppas att någon vuxen människa kan förbarma sig och berätta hur sånt här brukar gå till.

Du sjukanmäler dig på försäkringskassan, tar ett covidtest, stannar hemma tills du fått svar. Sen begär du att få din karensdag återbetalad. Vilket du såklart inte får om du är högavlönad.
Citera
2021-07-22, 02:53
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:

Va sjuk helt enkelt!
Citera
2021-07-22, 18:33
Medlem
Citat:
Insåg att jag har aldrig gjort detta förut och det känns rent ut sagt pinsamt att fråga chefen
Som chef/arbetsgivare blir man nog generellt inte imponerad av arbetstagare som är experter på hur det funkar, exempelvis från vilken dag man behöver läkarintyg. Snarare tvärtom. Tycker inte att du ska vara orolig över att fråga. Det visar ju bara på att du inte är expert på att vara sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in